کرونای امیکرون XE چیست و چه علائمی دارد؟

درحال‌حاضر اطلاعات کافی برای سنجش شدت XE یا اثربخشی واکسن در برابر آن وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، نوع کرونای XE ترکیبی از دو زیرسویه BA.1 و BA.2 امیکرون است؛ به این معنا که سویه ترکیبی از دو ویروس یا سویه متفاوت تشکیل شده و ویژگی‌های هر دو را دارد.

بیشتر بخوانید:

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که میزان انتقال XE ممکن است ۱۰ درصد نسبت به زیرشاخه غالب فعلی BA.2 امیکرون بیشتر باشد.

علت نام‌گذاری XE برای سویه جدید این است که پیش از این، سویه‌های XD، XC، XB و XA وجود داشته و هیچ‌کدام از آن‌ها نیز مشکلی ایجاد نکرده‌اند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که از ۱۹ ژانویه تا ۲۲ مارس، ۶۳۷ مورد عفونت با سویه جدید XE در بریتانیا شناسایی شده است. شواهد اولیه ارائه شده از این کشور نشان می‌دهد که XE می‌تواند کمی مسری‌تر از BA.2 باشد، البته سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

اندرو فریدمن، کارشناس بیماری‌های عفونی از دانشگاه کاردیف ایالات متحده درمورد خطرناک بودن این نوترکیب گفت: در این مرحله بی‌جهت نگران نیستم؛ چون سویه نوترکیب یک اتفاق غیرعادی نیست.

در مورد علائم این سویه ترکیبی جدید باید همان علائم معمولی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد، تب، سرفه و از دست دادن چشایی یا بویایی را در نظر داشته باشید. در حال حاضر اطلاعات بیشتری برای سنجش شدت XE یا اثربخشی واکسن در برابر آن وجود ندارد.

کد خبر 566412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.