پایداری کلانشهرها در گروی توجه به الگوهای انسان‌محور

یک کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری گفت: رسیدن به فرم پایدار زیستی نیازمند توجه به ارکان شهری است، به گونه‌ای که تمام شهروندان آن شهر باید با حضور خود و پیوند با مدیریت شهری در خلق آن مشارکت داشته باشند.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌های مدیریت شهری در فضای کلان‌شهرها باید در راستای دستیابی به فرم پایدار شهری باشد.

وی ادامه داد: شهر همواره برای انسان و همراه با انسان بوده است و در نتیجه پویایی، سرزندگی، شادی و نشاط محیط‌های شهری حفظ شده و شهر در این مسیر تجلی حضور شهروندان خواهد شد.

این کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری گفت: شهرهای انسان‌محور شهرهایی هستند که تمام فعالیت‌ها و خدمات آنها در راستای فراهم کردن آسایش و آرامش شهروندان باشد و در این مسیر الگوهای آمایشی نوین شهری می‌تواند در دستیابی به فرم پایدار زیستی بسیار اثربخش و مؤثر عمل کند.

وی تاکید کرد: باید با مدیریت یکپارچه شهری از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرها برای خلق شهرهای انسان‌محور بهره ببریم و فرصت حضور و مشارکت واقعی شهروندان را به‌گونه‌ای فراهم سازیم که شهروند با امنیت کامل بتواند در چارچوب قانون خلاقیت خود را ارائه کند و حس تعلق به شهر و محله خود داشته باشد.

مطالبی ادامه داد: در مسیر مدیریت یکپارچه شهری، باید فضاهای تعاملی عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها را گسترش و توسعه دهیم تا علاوه بر ایجاد مطلوبیت در محیط زیست شهری و تلطیف آن، سرانه فضاهای سبز شهری طبیعی و مصنوعی برای مردم افزایش پیدا کند و در مسیر آرامش شهروندی گام برداریم.

وی تصریح کرد: دسترس‌پذیری شهر را باید برای همگان فراهم سازیم و با المان‌سازی‌های بومی و خاطره‌ساز، هویت شهری را بازآفرینی کنیم و حس تعلق مکانی را بهبود ببخشیم.

این کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری با بیان اینکه باید از تراکم‌های غیرضروری که سبب شلوغی و آلودگی‌های محیطی و بصری در محیط‌های شهری می‌شود، دوری کنیم، تاکید کرد: در حمل‌ونقل و ترافیک شهری باید از الگوها و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای حضور فعال شهروندان در فضاهای شهری استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به فرم پایدار زیستی نیازمند توجه به همه ارکان شهری است، به‌گونه‌ای که تمام شهروندان آن شهر باید با حضور خود و پیوند با مدیریت شهری در خلق آن مشارکت داشته باشند.

کد خبر 566395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.