افزایش آمار مراجعان سرپایی کرونا در اصفهان/اوج‌گیری دوباره کرونا در برخی کشورها

رئیس دانشگاه علوم پرشکی اصفهان با بیان اینکه براساس آخرین رنگ‌بندی استان اصفهان در وضعیت زردکرونایی است، گفت: در دو روز اخیر آمار مراجعان سرپایی افزایش یافته و از یک هزار و ۳۰۰ نفر بیمار دارای علائم به چهار هزار و ۵۰۰ مورد رسیده که پیش‌بینی وضعیت خطر است.

‌به گزارش ایمنا، شاهین شیرانی، عصر امروز _ سه‌شنبه شانزدهم فروردین ماه_ در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، اظهار کرد: این نخستین نشست استانی ستاد کرونا در سال ۱۴۰۱ است و دعا می‌کنیم این ویروس از دنیا برتابد.

وی با اشاره به تغییرات جهانی و کشوری ویروس کرونا در پانزده روز گذشته، ادامه داد: در چند هفته اخیر وضعیت کرونا در دنیا تغییر یافته است و پیک جدیدی از شیوع بیماری در برخی کشورهای اروپای غربی، بخش‌هایی از استرالیا و آسیای شرقی و به ویژه چین ایجاد شده است تا جایی که این کشور پس از مدت‌ها، چند شهر اصلی خود را به دلیل شیوع ویروس قرنطینه کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت کنونی کرونا در استان را در شیب نزولی مرگ و میر در پیک ششم دانست و گفت: در کشور و استان شیب نزولی پیک ششم را طی می‌کنیم، در این موج آمار مرگ و میر به پیک پنجم نرسید و اکنون به سیر نزولی رسیده‌ایم اما حتی یک مرگ هم زیاد است و هنوز تعدادی از افراد در ای سی یو بستری هستند که بهبودی آنها مدتی طول می‌کشد.

صعودی شدن روند بیماری کرونا در برخی کشورها

وی افزود: آمار ابتلاء به ویروس در برخی کشورهای دنیا از جمله فرانسه، انگلیس یا ایتالیا پس از شیب نزولی اکنون در حال شیب صعودی است البته باید هنوز منتظر آمار جدید ابتلاء و مرگ و میر در این کشورها بمانیم اما یکی از دلایل اوج‌گیری دوباره ویروس، عادی‌انگاری و استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌ها به دلیل خستگی افراد جامعه بوده است.

شیرانی با اشاره به افزایش مرگ و میر در برخی کشورهای آفریقایی، گفت: سویه اصلی همچنان امیکرون B۱ است که بر برخی مناطق به سمت B۲ می‌رود، از نظر وضعیت واکسیناسیون نیز میانگین تزریق دوز سوم بالاست، در کشور ما نیز از نظر واکسیناسیون شرایط بهتری از بسیاری کشورها داریم اما برخی کشورها نیز از ما آمار بهتری دارند.

وی از بازگشت رنگ‌بندی آبی کرونا به نقشه استان خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند برخی شهرهای استان در وضعیت قرمز هستند، بر اساس آخرین رنگ‌بندی استان اصفهان در وضعیت زرد قرار دارد اما سه شهرستان آبی و شش شهرستان قرمز در نقشه داریم از جمله چادگان و فریدون‌شهر که وضعیت قرمز کرونا بر بر اساس میزان بستری سه بیمار نسبت به جمعیت آنها گزارش شده است.

افزایش آمار ابتلاء به کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمار مرگ و میر و فوت استان را کاهشی دانست و گفت: در دو روز اخیر آمار مراجعان سرپایی‌ها افزایش یافته و از یک هزار و ۳۰۰ نفر بیمار دارای علائم به به چهار هزار و ۵۰۰ مورد رسیده و این اعلام خطری است که پیش‌بینی می‌شد تعطیلات نوروز و رفت و آمدهای این مدت، آمار بیماران را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه هنوز آمار مرگ و میر تغییر نکرده است، افزود: میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز حدود ۵۵ درصد است همچنین آمار بستری در پیک پنجم که سه هزار و ۸۰۰ نفر در روز بود در پیک ششم به یک هزار و ۲۸۰ نفر در روز رسید و امروز حدود ۳۰۰ نفر بستری هستند یعنی آمار به یک چهارم کاهش یافته است.

شیرانی نگرانی اصلی در پیک ششم را درباره ابتلای اطفال دانست و گفت: بیمارستان‌ها و مرکز تخصصی اطفال در این پیک در آماده‌باش کامل بودند اما آنچنان که فکر می‌کردیم درگیری و مرگ و میر اطفال در کشور و استان بالا نبود.

رفت و آمدهای تعطیلات نوروز عامل افزایش موارد کرونا

وی تعداد تست‌های مثبت کرونا را در استان ۲۳ درصد اعلام کرد و ادامه داد: در پیک ششم این عدد به ۵۶ درصد نیز رسیده بود، درصد فوت بیمارانی که در استان بستری شدند نیز در اسفندماه به ۱۰ تا ۱۱ درصد رسیده بود و اکنون که نیمی از فروردین گذشته این عدد به چهار درصد رسیده است که قسمت عمده آنها افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۹۰ درصد اطفال فوت شده را مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دانست و گفت: تعداد موارد مثبت در میان دانش‌آموزان نیز در چند روز اخیر تا حدودی افزایش یافته که احتمال می‌رود به‌خاطر رفت و آمدها در تعطیلات نوروز باشد.

وی با تاکید بر اینکه حضوری شدن مدارس باید با رعایت پروتکل‌ها همراه باشد، خاطرنشان کرد: از آنجا که بازگشایی مدارس با مصوبه ستاد ملی کرونا انجام شد، آموزش پرورش موظف به رعایت نکاتی در این زمینه است، از سوی دیگر تاکنون هشت و نیم میلیون دوز واکسن تزریق شده است که پوشش واکسیناسیون در گروه بالای ۱۲ سال ۸۷.۶ درصد و سنین پایین‌تر پنج درصد است.

شیرانی پوشش دوز سوم واکسیناسیون در استان را حدود چهل درصد اعلام کرد و ادامه داد: میانگین کشور نیز همین عدد است، در دی ماه سال گذشته بیشترین میزان دوز سوم انجام شد اما اکنون کسانی که در کل استان واکسن دریافت می‌کنند به دو تا سه هزار نفر رسیده است.

کد خبر 566314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.