بازدید از ۱۱۵۰ مدرسه در ۳ روز بازگشایی مدارس

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در سه روز گذشته از بازگشایی مدارس، تیم‌های مختلف در واحدهای آموزشی استان به ویژه شهر اصفهان حضور یافتند و از یک هزار و ۱۵۰ مدرسه بازدید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی؛ عصر امروز _ سه‌شنبه شانزدهم فروردین ماه_ در نخستین نشست ستاد استانی کرونا در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: امروز آرامش بیشتری در بین خانواده‌ها حاکم است و وظیفه قانونی خود می‌دانیم که سلامت دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

برگزاری امتحانات به شکل حضوری

وی با اشاره به ادامه فعالیت مدارس تا ۳۱ اردیبهشت ماه، افزود: امتحانات نیز به شکل حضوری برگزار می‌شود، همچنین درباره سرویس مدارس، در گذشته بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گرفت اما در دو سال گذشته اکثر رانندگان فعال در زمینه سرویس مدارس به مشاغل دیگر روی آورده‌اند و برخی شرکت‌ها منحل شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه تا ۱۰ روز آینده تقریباً همه دانش‌آموزان پیش از دبستان و دبستان می‌توانند به هشتاد درصد وضعیت مشابه خود به قبل از کرونا می‌رسند، افزود: به مسئولان شرکت اتوبوسرانی شهرداری پیشنهاد دادیم که اتوبوس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان در نظر بگیرد، این طرح قرار است به شکل پایلوت در چند خیابان و محدوده اصفهان اجرا شود.

وی در ادامه یکی از دغدغه‌های والدین را آماده‌سازی فضای مدارس پس از اسکان مسافران نوروزی دانست و ادامه داد: از روز یازده تا سیزدهم به شکل شبانه‌روزی مدارسی که اسکان نوروزی داشتند را ضدعفونی کردیم تا مشکلی از نظر ایمنی فضاهای آموزشی وجود نداشته باشد.

اجرای دو برنامه جهادی در آموزش و پرورش

ابراهیمی اظهار کرد: آموزش و پرورش در شروع سال ۱۴۰۱ با دو برنامه جهادی روبه‌رو شد، نخست اسکان میهمانان نوروزی و دوم بازگشایی مدارس که در زمینه اسکان با سیل مسافران نوروزی روبه‌رو شدیم.

وی با اشاره به اینکه اسکان مسافران نوروزی جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست، ادامه داد: به عنوان یک بحث اجتماعی و اقتصادی، وظیفه همکاری در این زمینه را داشتیم که در سال‌های عادی برنامه‌ریزی برای اسکان میهمانان نوروزی از آبان ماه شروع می‌شد اما امسال از ۱۸ اسفندماه برنامه‌ریزی در این زمینه را آغاز کردیم و تا شروع پذیرش مسافران از بیست و هشتم اسفندماه بیش از شش هزار و ۵۰۰ کلاس درس در چندین مرحله تجهیز شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان از اسکان نیم میلیون نفر مسافر نوروزی در استان خبر داد و گفت: این عدد نیمی از گردشگران نوروز را تشکیل می‌دهد اما درباره بازگشایی مدارس باید گفت که این موضوع یک مطالبه بخش عمده مردم و مسئولان به واسطه فروکش کردن کرونا بود به ویژه آنکه در دنیا مراکز آموزشی و مدارس جزو آخرین مراکزی بود که غیرحضوری شدند.

وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در هفتم فروردین ماه برای بازگشایی مدارس، ادامه داد: از ساعات اولیه ابلاغ این مصوبه، جلسات اقناع‌گری در استان و نشست‌های مختلفی با رؤسای نواحی و مناطق استان و جلسه مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و موارد مختلف بازگشایی از طریق رسانه‌ها به اطلاع خانواده‌ها رسید.

بازدید از مدارس استان اصفهان

ابراهیمی بازدید از مدارس برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ضروری دانست و گفت: در سه روز گذشته از بازگشایی مدارس، تیم‌های مختلف در واحدهای آموزشی استان به ویژه شهر اصفهان حضور یافتند و از یک هزار و ۱۵۰ مدرسه بازدید شد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس بسیاری از شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: به جز کلان‌شهر اصفهان و شهرهای بزرگ استان، آموزش حضوری در ماه‌های گذشته به شکل کامل اتفاق افتاده بود مگر مواردی که رنگ‌بندی شهرستان قرمز اعلام شد، جمعیت این مدارس نیز در حد معقول و استاندارد بود اما در مرکز استان و شهرهای بزرگ آموزش به شکل ترکیبی از مجازی و حضوری انجام می‌شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان کمبود نیروی انسانی و تجهیزات را دو چالش بزرگ برای آغاز آموزش حضوری در اصفهان معرفی کرد و گفت: با انجام یک کار جهادی و ۲۴ ساعته، مدارس برای حضور دانش‌آموزان آماده و مراسم بازگشت به مدرسه در روز چهاردهم فروردین ماه برگزار شد.

نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها با اصل آموزش حضوری مشکلی ندارند، افزود: نگرانی والدین از این موضوع است که آیا مدرسه محل امن سلامت هست یا خیر، که روشن شدن این موضوع نیاز به اقناع آنها دارد به همین دلیل نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس به شکل بی‌سابقه‌ای آغاز شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی از قطب‌بندی استان برای نظارت بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: هر قطب آموزشی به یکی از معاونان واگذار شده و بازدیدها و نظارت‌ها انجام و کوچک‌ترین مشکلات بهداشتی در این بازدیدها حل می‌شود.

حل مشکل سرویس مدارس و مذاکرات انجام شده با تاکسیرانی

وی یکی از مشکلات مهم برای آموزش حضوری را سرویس مدارس اعلام کرد و گفت: مذاکراتی با تاکسیرانی انجام شده و این مشکل در مرحله حل شدن است همچنین آماری که از دانش‌آموزان حاضر در مدارس در سامانه اعلام می‌شود حکایت از آن دارد که بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان در استان و ۸۰ درصد آنها در کلان‌شهر اصفهان در مدارس حاضر هستند.

سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: جدا از کسانی که قانون اجازه داده در کلاس حضوری شرکت نکنند، دیگر دانش‌آموزان باید در مدرسه حاضر شوند همچنین برخی شهرستان‌ها مانند شاهین‌شهر که جمعیت غیربومی دارند، در دو روز گذشته استقبال کمتری از آموزش حضوری به دلیل ادامه سفرهای نوروزی داشتند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه والدین و دانش‌آموزان مشتاق آموزش حضوری هستند، افزود: درحال حاضر به دلیل شرایط با برخی مقاومت‌ها روبه‌رو شدیم که با همراهی شبکه بهداشت و درمان استان روند بازگشایی مدارس تاکنون به خوبی پیش رفته است.

ابراهیمی دوران کنونی را گذار خواند و ادامه داد: باید ۳۷ روز باقی مانده از سال تحصیلی را مدیریت کنیم تا هم سلامت دانش‌آموزان و سلامت تربیتی و آموزشی به خطر نیفتد و هم زمینه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده فراهم شود.

کد خبر 566298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.