۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷
آیا «کرونا» دوباره اوج می‌گیرد؟

محققان و متخصصان سلامت از احتمال شیوع سویه‌های جدید کووید-۱۹ خبر داده و مدعی شده‌اند که کرونا همچنان مردم جهان را به خود آلوده خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌ها حاکی است که در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در ایالات متحده آمریکا به نوع امیکرون آن آلوده هستند، با این حال همچنان نگرانی از ظهور سویه‌های جدید در سراسر جهان وجود دارد. در واقع، محققان ادعا کرده‌اند که همواره امکان پیدایش سویه جدید کرونا وجود دارد و به نظر می‌رسد که کووید -۱۹ قصد وداع با کره خاکی را ندارد. البته همچنان سازمان بهداشت جهانی بر دریافت واکسن کرونا، استفاده از ماسک و تقویت سیستم ایمنی تاکید می‌کند و آن‌ها را بهترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن ویروس از جهان می‌داند.

اگرچه تاکنون، امیکرون به عنوان آخرین سویه کرونا در جهان شناخته شده است، با این حال، زیرگروه‌های ژنتیکی جدیدی از آن به نام‌های BA1 و BA2 نیز به عنوان تهدیدی جدی برای افراد بالای ۶۵ سال در سراسر جهان گسترش یافته است. سویه BA۲ به میزان ۳۰ درصد نسبت به سویه BA۱ از قدرت انتشار بیشتری برخوردار است اما خبر خوش این‌که، BA۲ در مقایسه با سویه قبل از خود، آسیب‌های کمتری به ریه وارد می‌کند و به همین دلیل، مرگ و میر ناشی از آن به مراتب کمتر از سویه‌های قبلی به ویژه کرونا دلتا است.

البته تاکنون اطلاعات درست و نادرست بسیاری در خصوص امیکرون و زیرگروه‌های ژنتیکی آن منتشر شده است؛ مثلاً در بسیاری از مقاله‌ها آمده است که امیکرون سویه‌ای خفیف است، پاندمی کرونا پایان یافته است و امیکرون سویه نهایی بیماری خواهد بود! که البته هیچ‌یک از این فرضیه‌ها تاکنون اثبات نشده است.

آنچه در مورد ویروس کرونا از همان ابتدای شیوع بیماری مسلم بوده است این‌که استفاده از ماسک می‌تواند تا حد زیادی، ابتلاء به ویروس را کاهش دهد و مهم‌تر این‌که بسیاری از مردم جهان از همان ابتدا، به محض تجربه علائم بیماری، به انجام تست کرونا پرداخته و در صورت مثبت بودن نتیجه آن، خود را از دیگران دور کرده‌اند و از این طریق، انتشار بیماری هر چند برای مدت زمانی کوتاه، در یک منطقه کاهش یافته است. البته، همواره این نگرانی در میان بشر وجود داشته است که سویه جدیدی از کرونا ظهور پیدا کند، همان‌طور که آمار جدید گسترش ویروس در شهرها، مهری بر تأیید این نگرانی‌ها محسوب شده است.

اگرچه طی دوران کرونا، بارها مردم استفاده از ماسک را کنار گذاشتند، با این حال شرایطی نظیر حضور در مکان‌هایی با تهویه نامناسب یا وجود افراد دارای علائم کرونا، یک بار دیگر آن‌ها را به استفاده از ماسک برای در امان ماندن از ابتلاء به بیماری و نجات از مرگ احتمالی سوق داد. حتی، در اوج سرعت انتشار ویروس کرونا، نوع ماسک مصرفی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شد به طوری که تهیه ماسک N۹۵ به عنوان بهترین در نوع خود، با مشکلات زیادی مواجه بود چرا که نایاب می‌شد.

آنچه امروزه و پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع بیماری کووید -۱۹ در جهان به نظر می‌رسد این‌که مردم همچون اوایل، کرونا را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که همچنان امکان ابتلاء به این بیماری کشنده در مکان‌های شهری نظیر وسایل حمل و نقل عمومی، پارک‌ها، مدارس و غیره، نگرانی‌های زیادی را برای مردم و دولت‌ها در پی دارد. در واقع، هر اندازه که مردم در مقابل کرونا واکسینه و ایمن شده باشند، باز هم احتمال ابتلاء به بیماری در میان آنان وجود دارد و ترس از ظهور سویه‌های جدید بر نگرانی‌های بشر در این راستا می‌افزاید. تنها خبر خوشی که در این میان وجود دارد این‌که دریافت تمام دوزهای واکسن کرونا، اگرچه احتمال ابتلای افراد به ویروس را به صفر نمی‌رساند، با این حال در صورت آلودگی به ویروس، از بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها و مرگ آن‌ها خودداری می‌کند.

این روزها، در بسیاری از شهرهای جهان یا دست کم در بخش‌های مختلف مانند هواپیماها، اجبار استفاده از ماسک برداشته شده است و تنها ارائه مدرک مبتنی بر دریافت واکسن کووید -۱۹ به مسافران اجازه پرواز را می‌دهد. این در حالی است که دریافت واکسن کرونا ابتلاء به بیماری را به صفر نمی‌رساند و در نتیجه، افراد ممکن است ناقل بیماری کووید -۱۹ باشند و در صورت استفاده نکردن از ماسک، ویروس خود را به مردمی با بیماری‌های زمینه‌ای یا افرادی انتقال دهند که در مقابل کرونا واکسینه نشده‌اند و از این طریق، مرگ را برای آن‌ها رقم بزنند.

در بعضی از کشورهای جهان، دریافت واکسن کرونا امری ضروری است، حال آن‌که در بسیاری از نقاط دنیا نیز، مردم حتی دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند. در این صورت، آیا می‌توان پاندمی کرونا را پایان بخشید و شرایط زندگی در جهان را به دنیای قبل از کووید -۱۹ نزدیک کرد؟

کد خبر 566202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.