کتاب «آزادی، قانون و سازمان» منتشر شد

کتاب «آزادی، قانون و سازمان» نوشته رضا داوری‌اردکانی از سوی انتشارات پگاه روزگار نو راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عنوان فهرست‌های کتاب «آزادی، قانون و سازمان» نوشته رضا داوری‌اردکانی که به تازگی راهی بازار نشر شده است را «قانون و سازمان»،» «قانون و آزادی»، «تاریخ و آزادی»، «آزادی در تاریخ»، «آزادی و عقل مشترک»، «آزادی و توسعه» و «خاتمه و نمایه» تشکیل داده‌اند.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«آزادی چیزی است که اهل سیاستِ نظری در این اواخر کمتر درباره آن فکر می‌کنند و از آن چندان حرف هم نمی‌زنند. حتی دفاع از لیبرالیسم در پناه مفهوم عدالت صورت می‌گیرد. کمتر فیلسوفی را می‌شناسیم که بعد از سارتر از آزادی گفته باشد. من هم که می‌خواستم فصلی درباره فلسفه و آزادی در زمان معاصر بنویسم و در این دفتر بیاورم، کار را مشکل یافتم و منصرف شدم.

شاید مهم‌ترین سخن فلسفه درباره آزادی همان باشد که کانت گفته است. فیلسوف قرن هجدهم آلمان و اروپا آزادی را در عمق جان آدمی یافته و آزادی سیاسی را وجهی از تعیّن آن در زمان و ساختار جامعه جدید دانسته و مطلب را به بیانی نه چندان روشن در فلسفه عملی خود آورده است؛ اما این ناروشن بودن گناه فیلسوف نیست زیرا در بازگشت به آغاز و رجوع به باطن هرچه به مبدأ نزدیک‌تر شوی، چشم و گوش و هوش ناتوان‌تر می‌شوند. آغاز را کسی نمی‌تواند وصف کند.»

رضا داوری‌اردکانی سال ۱۳۱۲ در اردکان یزد به دنیا آمد. در سال ۱۳۳۰ از دانشسرای مقدماتی اصفهان دیپلم گرفت و در مهرماه همان سال به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش فعلی) درآمد و چندین سال در مدارس شهرهای اردکان، اراک، قم و تهران تدریس کرد. در سال ۱۳۳۴ برای تحصیل به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۶ به اخذ درجه دکتری نائل آمد.

او در سال ۱۳۴۶ استادیار دانشگاه تهران شد و در سال‌های ۱۳۵۰ به مقام دانشیاری نائل آمد و درنهایت در سال ۱۳۶۲ استاد تمام دانشگاه در رشته فلسفه شد. داوری عضو پیوسته فرهنگستان علوم و رئیس این فرهنگستان است و همچنین در بسیاری از نهادهای فرهنگی عضویت مؤثر دارد. از مشاغل اداری رضا داوری‌اردکانی می‌توان به ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیابت رئیس انجمن آکادمی‌های علوم آسیا، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سردبیری مجله فرهنگ، عضویت در شورای عالی یونسکو در ایران، عضویت در هیئت امنای دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین عضویت در بنیاد ایران شناسی را نام برد.

داوری اردکانی در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شد. از دیگر افتخارات این استاد فلسفه می‌توان به دریافت نشان درجه یک دانش (از ریاست‌جمهوری) و همچنین کسب عنوان فارابی‌شناس برجسته ایران و دریافت تندیس ویژه فارابی در نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی اشاره کرد. همچنین وی بیش از ۳۰ عنوان کتاب و بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله در موضوعات مختلف فلسفی، فرهنگی، اجتماعی نگاشته است.

داوری را بسیاری فیلسوف فرهنگ نام نهاده‌اند.

کتاب «آزادی، قانون و سازمان» در ۲۲۴ صفحه و با قیمت ۷۹ هزار تومان از سوی انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شده است.

کد خبر 566109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.