بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای رفع بحران چاقی

اغلب مردمی که قصد کاهش وزن دارند، رویکرد «کمتر بخور، بیشتر فعالیت کن» را در زندگی خود اتخاذ می‌کنند؛ با این حال پس از مدت کوتاهی ممکن است به این نتیجه برسند که مسئله به همین سادگی نیست. به‌تازگی مردم بریتانیا به هوش مصنوعی برای حل بحران اضافه وزن روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به‌تازگی در «لسترسیتی» انگلستان، طرحی آغاز شده است که بر اساس آن، مردم از هوش مصنوعی برای کاهش وزن و خطرات سلامت ناشی از چاقی بهره می‌گیرند. افراد خلاقی که برای نخستین‌بار این طرح را ارائه داده‌اند، در حال ایجاد ابزاری هستند که در صورت توسعه، به متخصصان سلامت امکان بررسی مؤلفه‌های مختلف نظیر جمعیت، موقعیت مکانی و اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی بر چاقی افراد را می‌دهد و در نهایت به ارائه رویکردهای مناسب توسط آن‌ها برای حل بحران چاقی منجر می‌شود. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی، متخصصان سلامت را قادر می‌کند استراتژی‌هایی کارآمد را برای از میان برداشتن موانع موجود در راستای اتخاذ سبک زندگی سالم در اختیار مردم قرار دهند.

طرح جدید لسترسیتی که "H۲A" نام گرفته است، توسط محققان دانشگاه دولتی مونتفورت و اعضای شورای شهر توسعه یافته که بر مبنای آن، قرار است گروهی از متخصصان هوش مصنوعی، تربیت‌بدنی، روان‌شناسی، تغذیه و مراقبت اجتماعی گردهم جمع شوند و با کمک یکدیگر و بیشترین بهره‌گیری از هوش مصنوعی به ارائه رویکردهای مناسب برای حل بحران چاقی و تبعات منفی ناشی از آن بر سلامت ساکنان شهر بپردازند.

در حال حاضر، حدود نیمی از مردم لسترسیتی به اضافه‌وزن یا چاقی مبتلا هستند؛ ضمن این‌که شیوع چاقی در میان کودکان شهر نیز بالاتر از سطح میانگین ملی است. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که ارتباط مستقیمی بین اضافه‌وزن و میزان محرومیت مردم از امکانات مهم شهری وجود دارد؛ این در حالی است که لسترسیتی به عنوان سی و دومین شهر محروم انگلستان شناخته شده است و بیش از ۳۵ درصد جمعیت آن در مناطق محروم زندگی می‌کنند.

اشخاص خلاق لسترسیتی در نظر دارند از طریق پیاده‌سازی طرح H۲A تغییرات متعددی در نحوه زندگی مردم به وجود آورند و به عنوان مثال، کودکان بیشتری را به انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس سوق دهند. در واقع، این افراد می‌خواهند به همکاری با جوامع محلی و سرمایه‌گذاران بپردازند تا در نتیجه، مردم را به انجام فعالیت‌های جسمی بیشتر تشویق کنند و برخورداری از وزن ایده‌آل را در میان آنان ترویج دهند. این افراد در نظر دارند در حین پیاده‌سازی طرح خود، ابزاری تعاملی توسعه دهند که در آن، ساکنان مناطق محروم بیش از پیش مورد توجه مدیران شهر قرار می‌گیرند و سیستم‌هایی میان آن‌ها ترویج داده می‌شود که به اتخاذ سبک زندگی سالم و تمایل به کاهش وزن توسط آن‌ها منجر می‌شود.

رویکردهای مناسب کاهش وزن و ترویج اتخاذ سبک زندگی سالم

تیم توسعه دهنده طرح H۲A موفق شده است، داده‌های ارزشمند زیادی در راستای میزان محرومیت مردم از امکانات سلامت، سطح آلودگی هوا در مناطق محروم، میانگین انجام فعالیت‌های جسمی، اطلاعات مربوط به سلامت، میانگین تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و میزان رفاه ساکنان مناطق مختلف لسترسیتی جمع‌آوری کند. اعضای این تیم با مشورت متخصصان هوش مصنوعی شهر به این نتیجه رسیده‌اند که این اطلاعات مهم برای یافتن ارتباطات اساسی و اغلب پنهان میان داده‌های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند به توانمندسازی هر چه بیشتر متخصصان در ارائه رویکردهای مناسب جهت کاهش نرخ اضافه وزن و ترویج اتخاذ سبک زندگی سالم میان مردم شهر، منجر شود.

اعضای تیم بر این باور هستند که این داده‌ها در گذشته کاملاً بی‌ربط به بحران چاقی در نظر گرفته شده است؛ با این حال آن‌ها در نظر دارند از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات به یک جمع‌بندی کلی در مورد ارتباط آن‌ها با مسئله اضافه وزن دست یابند و در نهایت، به ارائه رویکردهای مناسبی برای به حداقل رساندن اثرات چاقی بر زندگی و سلامت مردم بپردازند.

اگرچه در حال حاضر، پروژه H۲A مراحل اولیه خود را پشت سر می‌گذارد با این حال، ارتباط میان سن، وضعیت اشتغال، آلودگی هوا یا مصرف مواد غذایی ناسالم با اضافه وزن را به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. علاوه بر این، در پروژه فوق رویکردهای مختلفی برای کاهش وزن در میان مردم نظیر جایگزینی تردد سبز به جای استفاده از وسایل نقلیه موتوری ارائه می‌شود که اتخاذ آن‌ها نه تنها در کاهش وزن میان ساکنان لسترسیتی مؤثر خواهد بود، بلکه می‌تواند تبعات مثبت سلامت دیگری نظیر کاهش آلودگی هوا را نیز در پی داشته باشد.

توسعه‌دهندگان رویکرد H۲A مدعی شده‌اند که در صورت موفقیت پروژه خود در نظر دارند آن را در سایر نقاط بریتانیا و حتی جهان پیاده کنند به این امید که گام بلندی در راستای افزایش رفاه ساکنان کره خاکی از طریق تشویق آنان به اتخاذ سبک زندگی سالم بردارند و به کاهش نرخ محرومیت میان مردم و آلودگی هوا نیز کمک شایانی کنند.

کد خبر 566097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.