وضعیت منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی آخرین وضعیت تامین برق کشور به ویژه در ایام پیک فصل گرما و آخرین وضعیت منابع آبی کشور با حضور وزیر نیرو در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز در کمیسیون انرژی میزبان وزیر نیرو بودیم. مباحث زیادی هم در حوزه برق و هم در حوزه آب مطرح شد. اعضای کمیسیون نیز دیدگاه‌ها و نکات خود را ارائه کردند و در نهایت وزیر نیز از مسائل مطروحه در جلسه کمیسیون جمع‌بندی داشت.

وی افزود: یکی از مباحثی که در جلسه امروز کمیسیون به طور مفصل در خصوص آن بحث شد موضوع کسری تولید برق نسبت به مصرف به خصوص در زمان پیک بود. ما در سال گذشته در برخی از ایام تا ۱۵ هزارمگاوات در روز هم نبود موازنه بین تولید و مصرف برق را شاهد بودیم. وزیر نیرو سال گذشته در زمان رأی اعتماد به کمیسیون انرژی وعده‌هایی را در خصوص افزایش تولید برق تا ۳۰ هزار مگاوات داد. در جلسه امروز این موضوع سوال شد و وی گفت که این برنامه را دنبال می‌کند و حتی تا ۳۵ هزار مگاوات هدف‌گذاری داشته‌اند. ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، ۱۰ هزارمگاوات تولید برق با مشارکت صنایع و ۱۰ هزارمگاوات هم در حوزه تجدیدپذیرها برای افزایش تولید برق از سوی وزارت نیرو هدف‌گذاری شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: برنامه تعمیرات نیروگاه‌های موجود به گفته وزیر با جدیت در حال دنبال شدن است. او قول داد تا قبل از شروع پیک تابستان، تمام برنامه تعمیرات انجام شود. در تلاش هستند تا واحدهای نیمه‌تمام را زودتر تکمیل کنند و به مدار تولید بیاورند. مثلاً در حوزه تجدیدپذیرها طبق صحبت وزیر نیرو تا تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه‌ها و مشوق‌هایی نیز در خصوص مدیریت مصرف مطرح شد. ضمن اینکه وزیر به تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره داشت و از کمیسیون بابت پیگیری‌هایی که در راستای تصویب این تبصره‌ها داشت، تشکر کرد. در موضوع آب نیز همان طور که می‌دانید با خشکسالی شدید مواجه هستیم. از مهرماه ۱۴۰۰ تا الان یعنی در شش ماهه ابتدایی سال آبی نسبت به وضعیت نرمال تقریباً با کاهش ۱۹ درصدی بارندگی مواجه هستیم و البته نسبت به سال آبی گذشته وضعیت نسبتاً بهتری داریم.

وی افزود: می‌طلبد که مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقی در این حوزه صورت گیرد. وزیر نیرو در خصوص شبکه‌های آب روستایی و بسیاری از روستاها که مشکلات زیادی دارند به برنامه‌های خود برای حل مشکل آن‌ها از جمله استفاده از بنیادها و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی اشاره کرد و به طور کلی توضیحاتی در خصوص سدها و منابع آبی کشور به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

کد خبر 566078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.