لزوم پیوند اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد فرهنگ با استفاده از ظرفیت جوانان

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: ایجاد پیوند میان اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد فرهنگ، استفاده از ظرفیت جوانان و جمعیت نخبگانی در این حوزه را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین باغشیخی در پنجاه‌ودومین جلسه شورای اسلامی شهر کاشان در نطق پیش از دستور خود ورود به سال جدید را ورود به چالش‌های بی‌شماری دانست و اظهار کرد: ورود به سال جدید چالش‌های جدیدی را به همراه دارد که می‌توان با کمک شتاب‌دهنده‌ها مورد توجه توسعه‌آفرینی باشد.

وی افزود: شعار سال جدید باید محوریت اقتصادی با تأکید بر علم و دانش داشته باشد. در روزهای گذشته از سال جدید، کمتر در باب اقتصاد فرهنگ و ضرورت نگاه دانش‌محور در این حوزه سخن به میان آمده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: یکی از چالش‌های پیش روی صنایع فرهنگی در کشور به‌کارگیری شیوه‌های سنتی اقتصاد و بازار است. منظور از اقتصاد سنتی فرهنگ، تکیه بر روش‌های پیش از شکل‌گیری اقتصادهای دانش‌بنیان است. استفاده از فناوری‌های نوین یکی از مهم‌ترین ابزاری است که در کشورهای توسعه یافته، دامنه نفوذ و رسوخ کالاهای فرهنگی و هنری را در لایه‌های مختلف جامعه گسترش و میزان مصرف کالاهای فرهنگی، هنری را به صورت محسوسی تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اقتصاد فرهنگ در کشور در آغاز راه است، افزود: طی چند سال اخیر در سراسر کشور تحرکات و اقداماتی قانونی و عملیاتی برای ترویج فضای فناورانه، حمایت از حقوق مالکیت مادی و معنوی ابداع‌کنندگان و مخترعان، تولید ثروت از طریق روش‌ها و فناوری‌های نوین و خلاقانه و اشتغال‌زایی انجام شده است.

باغشیخی گفت: در همین راستا شرایط جدید تحمیل شده بر بازار به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین، تجربه‌های نسبتاً موفق سیاست‌گذاری و مدیریت در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و بسیاری نکات دیگر، ضرورت توجه مدیران و سیاست‌گذاران حوزه صنایع فرهنگی در کشور را، به روش‌های به‌کارگرفته شده در تجاری‌سازی تحقیقات علمی و فناوری بیش از پیش می‌طلبد و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ تبدیل توجه عام به خاص در این حوزه است.

وی اضافه کرد: ایجاد پیوند میان اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد فرهنگ با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و حمایتی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، انطباق و به‌کارگیری روش‌های تسهیل تجاری‌سازی، را رویکردی دانست که در صورت اعمال آن امکان تحول اقتصاد و بازار صنایع فرهنگی را در منطقه فرهنگی کاشان فراهم می‌کند.

رئیس مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان افزود: در این عرصه مدیریت جامع شهری با بررسی موانع توسعه صنایع فرهنگی و نیز پتانسیل‌های اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه، می‌تواند توجه ویژه به توسعه کریدورهایی مشابه کریدورهای علم و فناوری همچون مراکز رشد فرهنگ و هنر، شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی و هنری، مراکز نوآوری فرهنگی و هنری، ایجاد خانه خلاق، احیای ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد فرهنگ دانش‌بنیان را برای بهره‌برداری صنایع فرهنگی از پتانسیل‌های اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه فرهنگ و هنر را آن گونه که در منویات رهبری نظام قابل تأمل و استحصا است، اجرا کند و فرصت ظهور و استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان و جمعیت نخبگانی هنرمندان آکادمیک را از دست ندهد.

وی گفت: شعار امسال در مسیر چشم‌انداز گام دوم انقلاب، سپردن مسئولیت‌ها و امور به جوانان به عنوان راهگشای توسعه منطقه و کشور است و برای تحقق تولید دانش‌بنیان باید از جوانان استفاده کنیم که این امر نقش‌آفرینی آنها در مدیریت کلان منطقه را می‌طلبد. امیدواریم در این مسیر گفتارها در بستر کردارها و رفتارها کلام رهبری را به عینیت بدل کند و مدیریت جامع شهری پایه‌گذار این تفکر و روشن شدن چراغ امید و طراوت در دل جوانان فرهنگی و هنرمند و ایده‌های دانش‌بنیان آنها شود.

کد خبر 565710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.