۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
حساسیت بهاری چیست؟+علائم و درمان

حساسیت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به ماده‌ای به نام آلرژن یا حساسیت‌زا واکنش بیش از حد نشان دهد. علائم و روش‌های درمانی حساسیت فصل بهار، مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حساسیت بهاری ممکن است از نیمه‌های اسفندماه شروع شود و تا تابستان ادامه داشته باشد؛ بنابراین احتمال دارد که علائم آلرژی فصل بهار را قبل و حتی پس از رسیدن این فصل نیز احساس کنید. گرده‌هایی که توسط باد در هوا پخش می‌شود، اصلی‌ترین دلیل بروز آلرژی فصل بهار هستند. دیگر علت بروز حساسیت فصلی، گرده درختان هستند که با تولید دانه‌های گرده خشک و سبک وزنی که به آسانی با نسیم پخش می‌شوند، به تحریک حساسیت فصل بهار کمک می‌کنند. درختان به طور کلی اوایل بهار شروع به گرده‌افشانی می‌کنند، اما احتمال آن وجود دارد که با توجه به آب و هوا و نوع درخت این زمان کمی عقب‌تر یا جلوتر باشد.

علائم حساسیت فصل بهار

در بدن بسیاری از افراد، علائم آلرژی زمانی بروز پیدا می‌کند که سیستم ایمنی آن‌ها به موادی به نام آلرژن‌ها که در حالت عادی بی‌خطر هستند واکنش غیرعادی نشان می‌دهد، باعث تولید هیستامین می‌شود و خطر بروز علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه را افزایش می‌دهد. رایج‌ترین علائم حساسیت فصل بهار شامل گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، خارش و ریزش اشک از چشمان، خارش گلو و بینی و التهاب سینوس‌ها می‎‌شود.

راه‌های پیشگیری از بروز حساسیت فصل بهار

بهترین روش پیشگیری از بروز حساسیت فصل بهار، جلوگیری از استنشاق محرک‌های آلرژی مانند گرده گل‌ها، درختان و چمن‌ها است. بدین منظور لازم است در زمان اوج گرده‌افشانی در منزل بمانید و فعالیت‌هایی که نیازمند خروج از خانه هستند را به حداقل برسانید. هنگام چمن‌زنی و باغبانی از ماسک استفاده کنید. اگر باغ یا حیاط دارید، چمن‌ها را کوتاه نگه دارید. تا حد ممکن پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در خانه از فیلترهای مخصوص حساسیت استفاده کنید. از چوب‌های کهنه و کپک‌زده دوری کنید، موهای خود را روزانه بشویید تا گرده‌های چسبیده به آن از بین برود، روتختی خود را هفته‌ای یک بار بشویید. به منظور خشک کردن لباس‌های شسته شده از خشک‌کن استفاده کنید، لباس‌های خود را به محض وارد شدن به خانه عوض کنید و بشویید. حداقل هفته‌ای یک بار خانه خود را جارو کنید و هنگام جارو کردن نیز از ماسک استفاده کنید. در بیرون از منزل، برای به حداقل رساندن تماس گرده گل با بدن افراد، از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

تشخیص آلرژی فصل بهار

به منظور تشخیص حساسیت فصل بهار، ابتدا به پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز، پزشک عمومی شما را به یک متخصص آلرژی معرفی می‌کند. ممکن است متخصص آلرژی از شما تست آلرژی پوست بگیرد، در این تست متخصص برای چک کردن اینکه به چه موادی حساسیت دارید، سوراخ کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند و مقدار اندکی از آلرژن‌ها را روی پوست قرار می‌دهد، یا ممکن است مقداری محلول رقیق شده از آلرژن‌ها را به پوست بازو تزریق کند. اگر به هر کدام از این مواد حساسیت داشته باشید، تورم قرمز رنگ کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود. در بعضی شرایط نیز ممکن است متخصص آلرژی از شما آزمایش خون بگیرد.

روش‌های درمانی آلرژی فصل بهار

داروهای زیادی برای بهبود و درمان علائم آلرژی فصل بهار وجود دارد که بعضی از آن‌ها شامل آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد احتقان، اسپری بینی ضد احتقان، اسپری‌های بینی استروئیدی، قرص‌های گیرنده لکوترین و قطره‌های چشمی می‌شود. آنتی‌هیستامین‌ها با کاهش میزان هیستامین در بدن باعث کاهش عطسه، آبریزش بینی و خارش می‌شود، داروهای ضد احتقان نیز با انقباض عروق خونی موجود در مجاری بینی باعث بهبود تورم و گرفتگی بینی می‌شود. اسپری‌های بینی ضد احتقان نیز مانند قرص‌های ضد احتقان به بهبود گرفتگی بینی کمک می‌کند. اسپری‌های بینی استروئیدی باعث کاهش التهاب و علائم مربوط به آن می‌شود. قرص‌های گیرنده لکوترین با جلوگیری از فعالیت بعضی مواد شیمیایی بدن که در واکنش‌های آلرژیک مؤثر واقع می‌شوند، به درمان علائم آلرژی کمک می‌کند. قطره‌های چشمی نیز در درمان سوزش و ریزش اشک از چشمان بسیار مؤثر هستند. در صورتی که این داروها بر علائم حساسیت تأثیری نداشته باشد، پزشک متخصص آمپول‌های تزریقی مخصوص آلرژی، اسپری‌های بینی استروئیدی خاص یا قرص‌های زیرزبانی ایمنی درمانی را برای شما تجویز می‌کند.

درمان حساسیت فصل بهار در منزل

شست‌وشوی بینی و تخلیه کردن سینوس‌ها با سرم نمکی، یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی مقابله با حساسیت فصل بهار است. شست‌وشو به طور مستقیم مخاط و آلرژن‌ها را از بینی شما خارج می‌کند. بخور دادن نیز یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان حساسیت بهاری است که با باز کردن مجاری بینی، به بهبود علائم آلرژی کمک می‌کند. بدین منظور، یک کاسه آب جوش را روی میز قرار دهید، سپس سر خود را بالای ظرف قرار دهید، ظرف مورد نظر و سر خود را با حوله بپوشانید، سپس بخار آب را استنشاق کنید. اگر در منزل سیستم‌های گرمایشی و تهویه دارید، از فیلترهایی با کارآیی بالا استفاده کنید و دستگاه را به صورت منظم بررسی کنید. برای تمیز کردن زمین نیز از جاروبرقی با فیلتر هوا استفاده کنید. با رطوبت‌گیر، هوای داخل خانه را خشک نگه دارید و در خانه و ماشین از دستگاه تهویه استفاده کنید. علاوه بر این، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک ماده مغذی به نام کوئرستین در پیاز، سیب و چای سیاه وجود دارد که میزان تولید هیستامین را کنترل می‌کند، بنابراین مصرف این مواد غذایی برای درمان علائم حساسیت فصل بهار توصیه می‌شود.

کد خبر 565549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.