ضرورت حمایت مسئولان برای انتقال موسیقی نواحی به نسل جدید

یک خواننده و نوازنده آوازهای مقامی و فولکلوریک کردی گفت: هنرمندان نوپا نیازمند حمایت متولیان فرهنگی هستند تا بتوانند در ترویج موسیقی‌های مردمی موفق عمل کرده و آنرا به نسل جدید منتقل کنند.

به گزارش ایمنا، سعداله نصیری که برای اجرای برنامه در نوروزگاه به استان ایلام سفر کرده است، اظهار کرد: با وجود انواع موسیقی‌ها، گرایش و حضور جوانان به سازها و آوازهای محلی و نواحی چشمگیر است که البته در صورت حمایت از این افراد هنرمند، علاقه بیشتر نیز خواهد شد.

این خواننده و نوازنده آوازهای مقامی و فولکلوریک کردی بابیان اینکه موسیقی انواع مختلفی دارد، افزود: بخش موسیقی فولکلوریک و مقامی به خاطر مردمی و قدیمی بودن از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

نصیری ادامه داد: دولت‌ها در همه دنیا از موسیقی‌های سنتی خود حمایت کرده و این میراث معنوی و فرهنگی را در سطح بین المللی مطرح می‌کنند، در ایران نیز با توجه به قدمت بالای موسیقی نواحی، این حمایت‌ها برای ماندگاری این سبک از موسیقی باید جدی‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری موسیقی محلی و هنرمندانی مانند ماموستا حسن زیرک یا شهرام ناظری، مردمی بودن این هنرمندان و قدرت هنرنمایی این افراد است و البته از قدرت رسانه‌ها هم نباید غافل شد که در ماندگاری و زنده ماندن همیشگی این هنرمندان تأثیرگذار است.

نصیری در مورد تلفیق سنت با مدرنیته در حوزه موسیقی نیز اضافه کرد: موسیقی مانند سایر امور در حال تحول و حرکت به سمت نوین شدن است و موسیقی نواحی هم نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما با توجه به ظرافت‌های موسیقی نواحی و فولکلوریک باید هم‌زمان با مدرنیته شدن، بافت و اصالت این سبک از موسیقی حفظ و حراست شود که در موسیقی کُردی این تحول صورت گرفت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 565081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.