۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
«هاید ماری کخ» درگذشت

پروفسور هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی و نویسنده کتاب «از زبان داریوش» درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاید ماری کخ در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۳ _برابر با ۲۵ آذرماه ۱۳۲۲_ در شهر ماربورگ آلمان به دنیا آمد.

او تحصیلات خود را در رشته آموزش با گرایش اصلی ریاضی را آغاز کرد و سپس تحصیل در رشته ایران‌شناسی را از سال ۱۹۷۲ در دانشگاه گوتینگن آغاز کرد و در سال ۱۹۷۶ با موضوع پایان‌نامه‎ «شرایط مذهبی زمان داریوش بر اساس تحقیقات انجام شده بر کتیبه‌های هخامنشی» مدرک دکترای خود را دریافت نمود.

پروفسور هاید ماری کخ در کنار رشته اصلی خود به تحصیل در رشته‌های باستان‌شناسی کلاسیک، تاریخ هنر بیزانس و باستان‌شناسی مسیحی پرداخت و پس از آن به تدریس ایران‌شناسی و باستان‌شناسی خاور نزدیک در دانشگاه گوتینگن مشغول شد.

او از سال ۱۹۸۶ به تدریس در رشته اقتصاد و مدیریت دوران هخامنشیان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ و از سال ۱۹۹۵ به‌عنوان استاد ایران‌شناسی در زمینه تاریخ کهن در دانشگاه ماربورگ اشتغال داشت.

پروفسور کخ یکی از پنج دانشمندی است که در زمینه تاریخ ایلام قدیم تحقیقات گسترده انجام داده و از علایق خاص او هنر اسلامی و به ویژه معماری و هنر سرامیک بوده است.

بیشتر باستان‌شناسان ایرانی، هاید ماری کخ را از جمله سردمداران مطالعات تحلیلی روی گل‌نوشته‌های بایگانی باروی تخت جمشید می‌دانند. او آثار زیادی درباره ایران باستان نوشته است، اما «از زبان داریوش» بیش از همه در ایران شناخته شده است.

هایدماری کخ، ایران‌شناس برجسته آلمانی و متخصص تاریخ ایلام و ایران پیش‌آریایی و نویسنده کتاب «از زبان داریوش»، بامداد امروز، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲ _برابر با نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ در ۷۸ سالگی درگذشت.

کد خبر 551901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.