افتتاح بوتیک هتل  افصح الدوله بادرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز از افتتاح این بوتیک هتل در اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بوتیک هتل افصح الدوله بادرود دارای ۱۰ سوئیت اقامتی با ظرفیت پذیرش ۴٠ نفر، مطبخ، زیرزمین، لابی و رستوران مجهز است که تاکنون بالغ بر ١٢٠ میلیارد ریال بابت آن هزینه شده است.

وی افزود: یکی از این خانه‌های ارزشمند در شهر بادرود، خانه میرزا فتح‌الله خان افصحی یا افصح الدوله است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد که در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط میرزا سیدعباس خان متولد در سال ۱۲۹۶ قمری مشهور به افصح الشعراء و افصح‌الدوله ساخته شده که بعد از فوت افصح الدوله خانه به فرزندش میرزا فتح‌الله خان می‌رسد که به این نام هم مشهور می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز خاطرنشان کرد: این خانه قدیمی با مصالح بومی ساخته شده است که دارای سر در با درب چوبی، راهروی ورودی و حیاط بیرونی و اندرونی و حوض چهارگوش وسط حیاط بوده و فضای دسترسی به حیاط بیرونی در هشتی ورودی بنا تعبیه شده است که در انتهای حیاط بیرونی اتاق جهت مراجعین و رسیدگی به امور مردم تعبیه شده است که در جبهه جنوبی بنا قرار دارد.

یزدانمهر تصریح کرد: قسمت اصلی خانه که مشتمل بر اتاق پنج دری و اتاق‌های طرفین است در جبهه شمالی بنا مستقر است که بادگیرهای بنا برای دسترسی به سرداب در این جبهه قرار دارد که به زیر زمین بنا از طریق کانال ارتباط دارد و وظیفه سرمایش سرداب را بر عهده داشته است.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های این بنای تاریخی ارزشمند در شهر بادرود، گفت: سرداب خانه دارای فضای مرکزی با اتاق طرفین است؛ خانه افصحی به مساحت ۱۲۱۸ متر مربع بوده که دارای ابعاد ۳۸ در ۳۲ بوده و تا حدودی مربع شکل است.

کد خبر 565004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.