احتمال ابتلا مجدد به زیرسویه امیکرون پنهان‌کار چقدر است؟

متخصصان معتقدند در صورتی که عفونت اولیه خفیف باشد و آنتی‌بادی کافی در بدن افراد تولید نشده باشد، فرد دوباره در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر دنیا، به ویژه در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، هنگ کنگ و بعضی از بخش‌های اروپا به میزان قابل توجهی در حال افزایش است. یکی از دلایل این اتفاق شیوع زیرسویه امیکرون پنهان‌کار یا BA.۲ است.

زیرسویه امیکرون پنهان‌کار چه تفاوتی با سویه اصلی امیکرون دارد؟

BA.۲ یکی از زیرسویه‌های امیکرون است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که این زیرسویه نیز مانند سویه اصلی امیکرون بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد و باعث بروز عفونت‌های خفیف می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده نیز نشان می‌دهد که این زیرسویه ایمنی ناشی از دریافت واکسن را خنثی می‌کند و باعث بروز عفونت می‌شود. یکی از عواملی که زیرسویه امیکرون پنهان‌کار را از سویه اصلی متمایز می‌کند، این است که نمی‌توان آن را به آسانی تشخیص داد. سویه اصلی امیکرون دارای یک جهش یه شکل حذف "S" یا ژن اسپایک است که باعث می‌شود قابل تشخیص‌تر باشد، از آنجایی که زیرسویه امیکرون پنهان‌کار این ویژگی را ندارد، تشخیص آن دشوار است. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه انجام شده در دانمارک نشان می‌دهد که میزان انتقال‌پذیری زیرسویه BA.۲ به میزان قابل توجهی بیشتر از BA.۱ است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اخیراً اعلام کرده است که شیوع گسترده زیرسویه امیکرون پنهان‌کار باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان شده است.

آیا افرادی که به سویه اصلی امیکرون مبتلا شده‌اند، درگیر زیرسویه BA.۲ نیز می‌شوند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در صورتی که در گذشته درگیر امیکرون شده‌اید، بعید است که به زیرسویه BA.۲ نیز مبتلا شوید، اما محققان معتقدند که در موارد خاص ممکن است این اتفاق رخ دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که فقط هزار و ۷۳۹ بیمار از میان بیش از ۱.۸ میلیون فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹، دو بار به فاصله ۲۰ تا ۶۰ روز، درگیر ویروس کرونا شده‌اند. ۴۷ نفر از میان هزار و ۷۳۹ فردی که مجدداً به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، پس از بهبود یافتن از عفونت ناشی از سویه اصلی امیکرون، درگیر زیرسویه امیکرون پنهان‌کار شده بودند. به گفته محققان، بروز عفونت مجدد بیشتر در میان جوانان، افراد واکسینه نشده، با علائم بسیار خفیف رخ داده است.

چرا احتمال بروز عفونت مجدد ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا وجود دارد؟

متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که بروز عفونت مجدد ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا، بسیار بعید اما همچنان ممکن است. معمولاً افرادی که به سویه امیکرون مبتلا شده‌اند، حداقل تا سه ماه درگیر این بیماری نمی‌شوند. به نظر می‌رسد در صورتی که عفونت اولیه خفیف باشد و آنتی‌بادی کافی در بدن افراد تولید نشده باشد، فرد دوباره در معرض ابتلاء به آن قرار می‌گیرد.

آیا علائم سویه امیکرون و زیرسویه پنهان‌کار آن متفاوت است؟

متخصصان معتقدند که تفاوت قابل توجهی بین علائم سویه امیکرون و زیرسویه پنهان‌کار آن وجود ندارد. معمولاً افراد مبتلا به امیکرون علائمی مانند آبریزش بینی، خارش گلو، سردرد، خستگی، عطسه، بدن درد، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و استفراغ را تجربه می‌کنند.

به منظور کاهش شیوع بیماری کووید -۱۹ باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی خود از دیگران و شستن دست‌ها به صورت منظم، خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. واکسیناسیون نیز مؤثرترین و بهترین روش برای پیشگیری از بروز این بیماری است، بنابراین توصیه شده است که افراد واجد شرایط در زمان تعیین شده واکسن کرونا و دوزهای تقویت‌کننده آن را دریافت کنند.

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/coronavirus-if-you-had-the-original-omicron-infection-can-you-still-catch-stealth-omicron/photostory/90393621.cms

کد خبر 564948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.