هنر شبیه‌خوانی یکی از ذخایر خود را از دست داد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت غلامعلی نادعلی‌زاده، پیرغلام حسینی را تسلیت گفت و افزود: هنر شبیه‌خوانی یکی دیگر از ذخایر خود را از دست داد.

به گزارش ایمنا، کاظم نظری در پیامی با اشاره به درگذشت غلامعلی نادعلی‌زاده آورده است: در آغازین روزهای سال و در حالی که به ماه مهمانی خدا نزدیک می‌شویم در تلالویی از مشیت‌های خداوندی ارغنون هستی نغمه‌ای غمگنانه سر داد و از هجرت هنرمند بزرگی در کسوت تعزیه همچون استاد غلامعلی نادعلی‌زاده از دیار دامغان از عالم خاک به افلاک خبر داد.

وی ادامه داده است: خبر فقدان این پیرغلام حسینی موجبات تالم و تأثر شد و هنر فخیم شبیه‌خوانی یکی دیگر از ذخایر خود را از دست داد. مرحوم نادعلی‌زاده که با تخلص نادی دامغانی با سرایش و نگارش ده‌ها مجلس تعزیه عنوان ملک‌الشعرای تعزیه معاصر ایران را به خود اختصاص داده بود، دین خود را به جامعه تعزیه ادا کرد و از این دنیا رخت بربست. فقدان این مرحوم را به خانواده محترم وی و همچنین جامعه شبیه‌خوانی کشور تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.

به گزارش ایمنا، غلامعلی نادعلی‌زاده، متولد ۱۳۲۰ در خانواده‌ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان متولد شد. وی از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملا رمضان که از تعزیه‌خوانان بنام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد. استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم‌آرا تعزیه‌خوان معروف دامغانی بود.

تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی خود را در تهران به پایان رسانید. از ابتدای کودکی و نوجوانی طبع شعر داشت. در رشته‌های متعدد هنری مانند شعر، سرود و آهنگسازی، نمایشنامه‌نویسی، ساخت ماسک‌های نمایشی، بازیگری، کارگردانی، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و تعزیه‌خوانی فعالیت داشته و در سطح شهر، استان و کشور مقام‌هایی کسب کرد.

وی در سوگواره پژوهشی تعزیه در اسفند ۸۴ در شهرستان قم حائز مقام برتر کشوری شد و فعالیت‌های آن مرحوم در زمینه تعزیه به ویژه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گسترده‌تر شده و علاوه بر بخش مردمی به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار محراب تهران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی (گرگان)، جبهه‌های نور، سوگواره کشوری سال ۷۰ اصفهان، سوگواره استان‌های کویری (سمنان) و اولین میعاد تعزیه خوانان استان سمنان و مناطق دیگر به اجرای تعزیه پرداخته است.

نادعلی‌زاده به مدت هشت سال عضو و مسئول انجمن نمایش شهرستان دامغان و نیز با ابلاغ حوزه هنرهای نمایشی عضو هیئت بازبینی نمایشنامه‌ها در دامغان بود و به عنوان پیشکسوت تئاتر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان مورد تقدیر قرار گرفت.

وی بارها در شب‌های شعر در دامغان، گرمسار و سمنان همراه با بزرگانی چون حمید سبزواری، مرحوم محمود شاهرخی، مشفق کاشانی و علی معلم‌دامغانی، شعر خوانده و برای بسیاری از شهدای دامغان و سایر مناطق شعر سروده است و در ایام‌الله با سرودن و خواندن اشعار انقلابی در صحنه حضور داشت. دیوان اشعار مذهبی این پیرغلام حسینی با عنوان رفرف عشق در سال ۹۰ منتشر شد.

نادعلی‌زاده سال‌ها با نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت سوادآموزی، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، هلال احمر، فرمانداری، سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی همکاری فرهنگی و هنری داشت و بیش از ۲۰ سال داور مسابقات آموزشگاهی در هشت رشته هنری بود. وی در سال‌های ۶۵ و ۶۶ مقام اول شعر دفاع مقدس را در استان سمنان و در جشنواره شعر کوثر در سال ۸۵ به‌عنوان شاعر برگزیده اهل‌بیت (ع) در سطح کشور شناخته شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 564596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.