آخرین خبرها از پروژه احداث شهر هوشمند نئوم

شرکت Enowa، زیرساخت‌های حیاتی را برای پروژه‌های کلیدی شهر رویایی عربستان ارائه کرده و امکان استفاده از انرژی ۱۰۰ درصد تجدید پذیر را در مقیاس بزرگ برای ساکنان و مشاغل فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت انرژی و آب Enowa که سهامدار اصلی بزرگ‌ترین کارخانه تولید هیدروژن سبز جهان است، زیرساخت‌های حیاتی را برای پروژه‌های کلیدی شهر رویایی عربستان شامل احداث یک منطقه صنعتی بازسازی‌شده و همچنین ایجاد یک مقصد گردشگری کوهستانی پایدار با نام "Trojena" ارائه کرد. این شرکت سبز به عربستان سعودی کمک می‌کند تا انرژی همه ساکنان و صنایع شهر نئوم را از ۱۰۰ درصد انرژی تجدید پذیر مقرون‌به‌صرفه تأمین کند.

نئوم؛ مرکز تولید هیدروژن سبز

نئوم منطقه‌ای در شمال غربی عربستان سعودی، واقع در دریای سرخ است که از ابتدا به عنوان یک آزمایشگاه زنده در زمینی سبز ساخته شد. یکی از اهداف عربستان از ایجاد شهر نئوم این بود که اطمینان حاصل شود همه ساکنان و صنایع شهر از انرژی ۱۰۰ درصد تجدید پذیر و مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌کنند.

این نخستین پروژه در جهان است که امکان استفاده از انرژی ۱۰۰ درصد تجدید پذیر را در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند و هدف آن نشان دادن راه برای سایر پروژه‌های پایدار در سراسر جهان است. انتظار می‌رود کارخانه هیدروژن سبز که در سال ۲۰۲۵ در نئوم راه اندازی می‌شود، اولین کارخانه از چندین نمونه مشابه باشد که این شهر را به مرکزی برای تولید و نوآوری هیدروژن سبز تبدیل کند.

آخرین خبرها از پروژه احداث شهر هوشمند نئوم

سیستم آب و فاضلاب شهر نئوم

سیستم آب و فاضلاب نئوم به گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً پایدار باشد و آب کم هزینه را به همه ساکنان و مشاغل ارائه دهد. نیروگاه‌های پیشرفته با انرژی ۱۰۰ درصدی انرژی تجدید پذیر، آب دریا را به آب قابل شرب و معدنی تبدیل می‌کند و به صورت آب بطری و یا آب لوله‌کشی در دسترس همه ساکنان شهر نئوم قرار می‌دهد.

یکی از عناصر مهم فرآیند نمک زدایی نئوم، تولید مواد باارزش از آب دریا است. خروجی فرآیند نمک زدایی، معمولاً مواد زائد است، اما Enowa قصد دارد مقادیر قابل توجهی از مواد صنعتی با ارزش مانند نمک صنعتی، منیزیم و پتاسیم را از این طریق تولید کند که می‌تواند به صورت تجاری و مؤثر به فروش برسد.

ناظمی النصر، مدیر عامل شرکت سهامی نئوم دراین‌باره گفت: «رویکرد Enowa، طراحی صنایع جدید و پایدار در عربستان سعودی و ایجاد یک بخش اقتصادی پویا است.»

وی افزود: «Enowa به معیاری برای سیستم‌های یکپارچه انرژی، آب و هیدروژن پایدار تبدیل خواهد شد و رویکرد خود را به سایر صنایع برای رشد بازار پایدار در عربستان و خارج از این کشور گسترش خواهد داد.»

شهر آینده نگرانه عربستان

نئوم، ابرشهر بسیار مدرن و آینده‌نگرانه عربستان با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری است که در مرز اردن و مصر قرار دارد. مساحت این شهر ۱۷ برابر شهر لندن خواهد بود و انرژی مورد نیاز آن از باد و خورشید و تأمین می‌شود.

قرار است در این شهر از ربات‌های خدمتکار و تاکسی‌های پرنده استفاده شود؛ البته تاکسی‌های پرنده برای حمل‌ونقل واقعی استفاده نمی‌شود و جنبه تفریح خواهد داشت. شهر نئوم از سال ۲۰۲۵ پذیرای شهروندان و کسب و کارها خواهد بود و دولت عربستان قصد دارد باهوش‌ترین و بهترین افراد حرفه‌ای را به این شهر رویایی جذب کند.

ولیعهد عربستان در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده در ریاض، پروژه ایجاد این شهر را در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. این طرح وابستگی عربستان را به نفت کاهش می‌دهد و اقتصاد این کشور را متحول می‌کند. مرحله اول پروژه احداث شهر نئوم تا سال ۲۰۲۵ تمام خواهد شد.

آخرین خبرها از پروژه احداث شهر هوشمند نئوم

کد خبر 564447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.