ایجاد ایمنی کامل با واکسیناسیون دوز سوم/لزوم توجه به خودمراقبتی و دستورات بهداشتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که ادامه توقف و محدودیت فعالیت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: کرونا دو سال ادامه یافته است و نمی‌توانیم محدودیت‌ها را ادامه دهیم، بنابراین باید دغدغه ما تکمیل واکسیناسیون و توجه به خودمراقبتی با رعایت دستورات بهداشتی باشد.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اکنون در وضعیت مناسبی از نظر تعداد بیماران و شیوع ویروس قرار داریم مگر اینکه ترددها در هفته‌های آینده، آمار را تغییر و وضعیت ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

وی با اشاره به تاکید ستاد ملی بر بازگشایی مدارس و آموزش عالی، ادامه داد: با توجه به ضربه‌های سنگینی که به‌دلیل دور بودن دانش‌آموزان و دانشجویان از فضای آموزشی به نظام آموزشی وارد شد این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است همچنین رفتار مردم نیز نشان می‌دهد که می‌خواهند به امورات عادی زندگی خود برسند.

نظام سندرومیک در آموزش و پرورش

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه مقدمات را برای یک زندگی ایمن و سالم فراهم دانست و گفت: واکسن مورد نیاز برای نوبت سوم و واکسن یادآور بعدی فراهم شده و دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده است که با توجه به بهبود هوا و امکان رعایت تهویه محیط به دلیل بازگشایی پنجره‌ها از یک سو و درصد بالای واکسیناسیون در نظام آموزشی که بر اساس آمارهای رسمی به بالای ۸۵ درصد می‌رسد و قول مسئولان در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی، در این بخش از شاخص‌های جهانی در دریافت واکسن بالاتر هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه همچنان مورد توجه قرار گیرد و افزود: در کنار همه این موارد، قرار است نظام سندرومیک در مدارس و نظام آموزش و پرورش عالی ایجاد شود به این معنا که از ورود افراد مشکوک یا کسانی که با بیمار در ارتباط و تماس بوده‌اند به کلاس‌ها جلوگیری شود و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با این برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

کمیته علمی در حال بررسی شرایط دوز چهارم

حیدری درباره گروه‌های هدف برای دریافت دوز چهارم واکسن نیز افزود: هنوز هیچ برنامه‌ریزی برای دوز چهارم واکسیناسیون انجام نشده است، واکسن به اندازه کافی فراهم شده اما با توجه به نزدیک بودن دوز سوم با دوز قبلی و از سوی دیگر همزمان شدن با موج ششم هنوز کمیته علمی در حال بررسی این موضوع است به عبارت دیگر اعضای این کمیته همچنان در حال رصد، نمونه‌گیری، بررسی و سنجش پایه ایمنی جامعه هستند که آیا سیستم ایمنی افراد اکنون آمادگی دریافت نوبت چهارم واکسن را دارد یا خیر.

وی اولویت و گروه هدف دریافت دوز چهارم واکسن را افراد دارای نقص ایمنی یا در معرض خطر دانست و گفت: به زودی این افراد برای دریافت واکسن دعوت خواهند شد.

شیوع گونه جدید ویروس وابسته به اقلیم، جهش و پوشش واکسیناسیون

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره احتمال شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا ادامه داد: این احتمال همیشه وجود دارد چون ویروس کاملاً ناشناخته است و در کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان و بخش‌هایی از اروپا نیز اکنون موج دیگری از امیکرون آغاز شده است اما به طور کلی رفتار ویروس وابسته به اقلیم، پوشش‌های واکسیناسیون و گاهی اوقات به نوع جهش‌هایی است که در کشورها اتفاق می‌افتد، بنابراین هر احتمالی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت چه اتفاقی ممکن است در ماه‌های آینده رخ دهد، گفت: امیدواریم موج تازه‌ای از همه‌گیری ایجاد نشود گرچه با ترددها و تبادلات اجتماعی که در تعطیلات صورت گرفته است، تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

حیدری با اشاره به اینکه ادامه توقف و محدودیت فعالیت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: از میانه موج قبلی نیز اعلام شد که دولت دستورالعمل‌ها را برای یک زندگی بهتر و ایمن اعلام کرده است چون نمی‌توان همه چیز را با توقف و محدودیت دنبال کرد اما از سوی دیگر نباید تنها شعار بدهیم و هیچ اتفاقی نیفتد.

وی دریافت واکسن، استفاده از ماسک و خودداری از ورود به مکان‌های جمعی که افراد دارای علامت در آنها حضور دارند را از جمله مهم‌ترین توصیه‌ها برای کاهش شیوع ویروس در دورهمی‌ها و سفرهای نوروزی دانست و گفت: توصیه‌ها همان‌هایی است که پس از دو سال تکرار باید همه این موارد را بدانند اگر شهروندان این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند به راحتی می‌توانند به همه امورات خود رسیدگی کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کرونا دو سال ادامه یافته است و نمی‌توانیم محدودیت‌ها را را ادامه دهیم بنابراین باید دغدغه ما این باشد که با خودمراقبتی و توجه ویژه به سلامت خود و خانواده‌مان زندگی کنیم و لازم است این خودمراقبتی در جامعه نهادینه شود.

با واکسیناسیون دوز سوم ایمنی کامل ایجاد می‌شود

وی درباره پوشش ناکافی دوز سوم واکسن کرونا خاطرنشان کرد: دریافت دو دوز واکسن در ایجاد ایمنی برای بدن بی‌تأثیر نیست اما از دید ما کسانی که نوبت سوم را دریافت نکرده‌اند، ایمنی کامل ندارند و نگران این گروه‌ها هستیم به ویژه اکنون که در همه نقاط کشور به اندازه کافی واکسن در دسترس است و مراجعه نکردن افراد برای دریافت واکسن، کم‌لطفی در حق خودشان و جامعه است.

وی با اشاره به نقش واکسیناسیون در مهار موج ششم کرونا، گفت: واکسیناسیون تأثیر بسیار زیادی در کاهش عوارض موج ششم داشته تا جایی که در جایگاه پنجاه‌وسومین کشور دنیا از نظر آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به ویروس قرار داریم و این موضوع نشان می‌دهد که واکسن تا چه اندازه در کاهش عوارض ویروس مؤثر است، ادامه این روند نیازمند همراهی مردم است همان‌گونه که تاکنون همراه دستورالعمل‌های بهداشتی و برنامه واکسیناسیون بوده‌اند لازم است برای تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

حیدری از رشد ۱۰ برابری مراکز واکسیناسیون خبر داد و اظهار کرد: وقتی واکسن به اندازه کافی وجود دارد و از صف و انتظار در مراکز واکسیناسیون نیز خبری نیست، شاید بتوان گفت که کم‌لطفی است که افراد برای تکمیل مراحل ایمنی مراجعه نکنند، در صورت همراهی مردم با رفتارهای اجتماعی، آموزشی و اقتصادی، همه چیز به سلامت طی می‌شود.

وی استفاده از ماسک را همچنان نخستین توصیه وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس دانست و ادامه داد: الزام افراد به استفاده از ماسک، حداقل کاری است که می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام دهند در گام‌های بعدی نیز واکسیناسیون و رعایت فاصله‌گذاری جدی گرفته شود گرچه با توجه به آغاز فصل بهار و امکان تهویه هوای محیط، نگرانی کمتری بابت شیوع ویروس در محیط‌های بسته وجود دارد اما موضوع نظافت و ضدعفونی دست‌ها به شکل عمومی مورد توجه قرار گیرد، رعایت این دستورات خیلی سخت نیست و باید مدت دیگری بگذرد تا روزی برسد که بتوانیم به جامعه پایان کرونا را خبر بدهیم.

کد خبر 564431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.