چه مواد غذایی به سلامت دندان کمک می‌کند؟

متخصصان معتقدند که شکلات و محصولات لبنی خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهداشت دهان و دندان همیشه یک موضوع مهم در نظر گرفته شده است، بهداشت نامناسب دهان نه تنها باعث خراب شدن دندان و التهاب لثه می‌شود، بلکه خطر بروز بیماری قلبی، سرطان و دیابت را نیز افزایش می‌دهد. بهترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، حفظ سلامت دندان و لثه است، توصیه شده است افراد دو بار در روز مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند. بعضی از مواد غذایی می‌تواند به کاهش خطر مشکلات مربوط به دهان و دندان کمک کند، در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پرازیم:

مصرف شکلات برای دندان مفید است؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که بعضی از مواد غذایی به از بین بردن پلاک دندان و حفظ سلامت لثه کمک شایانی می‌کند. شکلات یکی از این مواد غذایی است، دانه‌های کاکائو حاوی مواد ضد باکتری قوی است که می‌تواند خطر بروز مشکلات دندانی را کاهش دهد. البته این بدان معنا نیست که در مصرف شکلات زیاده‌روی کنید، بلکه مصرف یک تکه کوچک از آن به صورت روزانه می‌تواند مانع بروز پوسیدگی دندان شود.

محصولات لبنی چه تأثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

لبنیات سرشار از کلسیم و ویتامین D است، بنابراین به تقویت مینای دندان بسیار مفید است. علاوه بر این، کلسیم و فسفات موجود در لبنیات مواد مغذی مورد نیاز دندان را فراهم می‌کند و مینای آن را بازسازی می‌کند. به همین دلیل، توصیه شده است که فرآورده‌های لبنی را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

چه مواد غذایی به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند؟

علاوه بر شکلات و لبنیات، مصرف انواع توت‌ها و میوه‌ها به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. میوه‌هایی مانند توت فرنگی، سیب و زغال اخته سرشار از مواد مغذی و همچنین فیبر هستند که می‌تواند پلاک دندان را از بین ببرد و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. زمانی که افراد این میوه‌ها را می‌جوند، دهان بزاق بیشتری تولید می‌کند، این بزاق مانند محافظ دندان عمل می‌کند و پلاک‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، توت‌ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهد.

چه مواد غذایی برای دندان‌ها مضر است؟

با وجود اینکه بعضی از مواد غذایی به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کند، مصرف بعضی از غذاهای دیگر ممکن است سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. بهتر است به منظور حفظ سلامت دهان و دندان از مصرف مواد غذایی مانند مرکبات، قهوه، آب‌نبات، ترشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کنید.

چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنیم؟

اقدامات کوچک می‌تواند در طولانی مدت تأثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان افراد داشته باشد. بنابراین توصیه شده است که به منظور حفظ و بهبود سلامت دهان و دندان، سیگار کشیدن را ترک کنید، دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، پس از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید و زبان خود را نیز مسواک بزنید.

کد خبر 564243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.