عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۷ فروردین ۱۴۰۱

در این بسته خبری در مورد حذف سابقه جست و جوی گوگل در اندروید، سرقت رمزارز از کاربران اندروید و iOS، لو رفتن مشخصات فنی وان پلاس ۱۰R  و بررسی قیمت آیفون ۱۳ در کشورهای مختلف می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

حذف سابقه جست و جوی گوگل در اندروید میسر شد

گوگل تایید کرد کاربران اندروید دیگر مجبور نیستند به صورت دستی سابقه جست و جوی اپلیکیشن گوگل را پاک کنند.

گوگل به وب سایت ورج اعلام کرد گزینه‌ای را برای حذف ۱۵ دقیقه آخر سابقه جست و جو در نسخه اندرویدی اپلیکیشن گوگل عرضه می‌کند.

ند آدریانس، نماینده گوگل اعلام کرد این گزینه تا چند هفته آینده برای همه قابل دسترس خواهد شد.

انتظار کاربران اندروید برای عرضه این قابلیت طولانی شد. گوگل برای نخستین بار در کنفرانس ۲۰۲۱ طراحان، قابلیت حذف ۱۵ دقیقه آخر جست و جو را اعلام کرد و ژوییه همان سال این قابلیت را ابتدا برای کاربران iOS عرضه کرد. قرار بود کاربران اندروید این آپدیت را اواخر سال ۲۰۲۱ دریافت کنند اما عرضه این آپدیت برای کاربران اندروید به دلیل نامعلوم به تاخیر افتاد.

سرقت رمزارز از کاربران اندروید و iOS

شرکت امنیت اینترنت و سازنده آنتی ویروس ESET طرح مخربی را شناسایی کرده که کاربران گوشی‌های اندرویدی و iOS را از ماه مه سال ۲۰۲۱ هدف قرار داده است.

شرکت امنیت اینترنت و سازنده آنتی ویروس ESET طرح مخربی را شناسایی کرده که کاربران گوشی‌های اندرویدی و iOS را از ماه مه سال ۲۰۲۱ هدف قرار داده است.

تصور می‌رود این نقشه، کار یک گروه خلافکار باشد که از اپلیکیشنهای مخرب توزیع شده در وب سایت‌های جعلی برای سرقت بیت کوین و رمزارزهای دیگر از کاربران ناآگاه استفاده می‌کنند. این اپلیکیشنهای مخرب وانمود می‌کنند کیفهای رمزارز محبوب نظیر متاماسک، کوین بیس، تراست والت، توکن پاکت، بیت پای، imToken و وان کی هستند.

مشخصات فنی وان پلاس ۱۰R لو رفت

نسخه مقرون به صرفه سری وان پلاس ۱۰ از تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ بهره خواهد برد.

تا به امروز اخبار زیادی درباره جدیدترین گوشی وان پلاس یعنی وان پلاس ۱۰R منتشر شده است که اذعان دارند این گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری معرفی خواهد شد. در همین راستا، وان پلاس جزئیات رسمی زیادی درباره وان پلاس ۱۰R منتشر نکرده است ولی امروز براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، مشخصات فنی وان پلاس ۱۰R لو رفت.

براساس این اطلاعات لو رفته، قلب تپنده وان پلاس ۱۰R تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ خواهد بود در حالی که شایعات قبلی ابراز کرده‌اند که این گوشی هوشمند از تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ بهره خواهد برد. در بخش نرم‌افزار، وان پلاس ۱۰R از اندروید ۱۲ بر پایه رابط کاربری OxygenOS ۱۲ برخوردار خواهد بود. به علاوه، جدیدترین گوشی وان پلاس در دو نسخه حافظه رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی LPDDR۵ و دو مدل حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی UFS ۳.۱ عرضه خواهد شد.

گوشی‌های رکوددار افت ارزش در بازار کارکرده‌ها

اگر شخصی باشید که تلفن هوشمند خود را برای ارتقا به یک گوشی جدیدتر می‌فروشد، اینکه یک آیفون خریده باشید یا یک گوشی اندروید می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد.

گوشی‌های اندرویدی در ظرف مدت چند سال ممکن است بی ارزش شود.

سایت "بانک مای سل" اطلاعاتی در خصوص ارزش فروش مجدد ۵۰۰ تلفن هوشمند فراهم کرده که بررسی آنها به خصوص نکات جالبی را بارز می‌کند.

براساس اطلاعات این وب سایت، در مدت سه سال ارزش گوشی‌های پرچمدار اندروید دو برابر سریع‌تر از آیفون افت می‌کند.

نسل جدید تلفن‌های تاشو مانند گلکسی زد ۳ در مدت پنج ماه از زمان عرضه به بازار نیمی از ارزش خود را از دست دادند.

بررسی قیمت آیفون ۱۳ در کشورهای مختلف

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ ازجمله محصولات اپل هستند که از زمان رونمایی تاکنون بسیار مورد استقبال طرفداران این برند قرار گرفته‌اند. حتماً می‌دانید که سیاست قیمت‌گذاری هر شرکت در کشورهای مختلف، فرق می‌کند. درنتیجه، افراد در سراسر جهان باید با توجه به کشوری که در آن هستند، مبلغ متفاوتی برای تهیه آیفون ۱۳ پرداخت کنند. در ادامه، قیمت گوشی‌های این سری آیفون در کشورهای مختلف را برسی می‌کنیم. همچنین شما می‌توانید قیمت روز انواع گوشی اپل در ایران را از سایت تکنولایف بررسی کنید.

هنگام رونمایی از گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس، نکته‌ای که بسیار توجه کاربران را جلب کرد، قیمت بالای آن‌ها در برخی از کشورها بود. توجه داشته باشید که قیمت نهایی تعیین‌شده برای این محصولات، به نسخه‌های آنلاک مربوط است که شامل مالیات و موارد دیگر هم می‌شود. اما باوجوداینکه برخی از فاکتورها برای تعیین قیمت آیفون یکسان هستند، ارزش این محصولات در برخی از کشورها بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.

حملات سایبری؛ از شرکت راه‌آهن تا سامانه سوخت

رعایت نکردن مسائل امنیتی، سهل‌انگاری در نگهداری رمزهای عبور تجهیزات، به‌روز نکردن ضدویروس‌ها و سرمایه‌گذاری ناکافی برای افزایش امنیت سایبری منجربه ضعف در شبکه‌های کشور می‌شود و در سال ۱۴۰۰، بروز حوادثی ازجمله اختلال در حوزه بازرگانی شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی و حمله به سامانه سوخت کشور را رقم زده است.

با در دسترس قرار گرفتن ابزارهایی چون وب‌سایت‌ها، بانکداری الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، بدیهی است که فضای سایبر، قابلیت‌ها و امکانات شگفت‌انگیزی به وجود آورده است. اما همانند دیگر عناصر زندگی اجتماعی، این حوزه نیز از گزند سوءاستفاده و جرم، در امان نمانده است. فضای مجازی محدود به زمان و مکان نیست و محدودیت‌های انجام جرم در محیط فیزیکی را ندارد که این امر موجب شده از بروز جرائم نوین در امان نباشد. از سوی دیگر سال‌های گذشته به‌دلیل قرنطینه پاندمی کووید ۱۹، زمان جولان هکرها در سراسر جهان بود.

دستگیری کارمند سامسونگ به دلیل سرقت اسرار تجاری

یکی از کارمندان سامسونگ الکترونیکس که در حال سرقت اسرار تجاری و برخی اطلاعات محرمانه در مورد این شرکت بود دستگیر شد.

این کارمند ممکن است از اطلاعات محرمانه مربوط به فرآیندهای ساخت تراشه عکس گرفته و به کسی ارسال کرده باشد. یکی از سخنگویان شرکت اظهار داشت که این فرد به دلیل نقض قوانین حفاظت از اطلاعات تحت بازجویی است. اما هنوز نوع اطلاعات به خطر افتاده مشخص نیست.

گفته شده، سارق قرار بود این شرکت را ترک کند، اما در حال گرفتن عکس با گوشی هوشمند خود بود که نگهبانان متوجه او شدند و سپس دستگیرش کردند تا به مقامات امنیتی تحویل دهند.

وان‌پلاس ۱۰R با تراشه Dimensity ۸۱۰۰ و فناوری شارژ ۱۵۰ واتی در راه است

انتشار شایعات پیرامون اسمارت‌فون وان‌پلاس ۱۰R با اسم رمز Pickle از ماه‌ها قبل آغاز شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها این هندست در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ روانه بازار خواهد شد.

وان‌پلاس هنوز به هیچ‌گونه جزئیات رسمی در رابطه با اسمارت‌فون ۱۰R اشاره نکرده است؛ اما اکنون فهرست مشخصات کامل این گجت در فضای اینترنت منتشر شده است. اطلاعات این فهرست نشان می‌دهند که وان‌پلاس ۱۰R یک اسمارت‌فون کاملاً جدید به‌شمار نمی‌رود. منبع خبری ادعا می‌کند که وان‌پلاس ۱۰R مجهز به تراشه Dimensity ۸۱۰۰ خواهد بود (شایعات پیشین از به‌کارگیری تراشه Dimensity ۹۰۰۰ حکایت داشتند). بعلاوه این هندست با رابط کاربری OxygenOS ۱۲ مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۲ به بازار عرضه می‌شود.

نابودی ویروس کرونا به کمک لامپ‌های معمولی

پژوهشگران موفق شدند از طریق فناوری خاصی از نور فرابنفش به نام far-UVC همه میکروب‌ها از جمله ویروس‌های کووید ۱۹ و آنفولانزا را در فضای بسته از بین برده و تقریباً به صفر برساند به طوری که همانند یک فضای باز ایمن شود.

از آن جهت که مقامات بهداشتی نگران هستند که بیماری‌های همه‌گیر کووید ۱۹ و آنفولانزا در آینده به دلیل سفرهای جهانی، تغییرات آب و هوایی و افزایش تماس انسان و حیوان شایع‌تر شود، بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود.

تاکنون تحقیقات بسیاری برای به دست آوردن راه‌های از بین بردن ویروس کرونا انجام شده است. به گزارش سیناپرس، در یک پژوهش جدید مشخص شده که ممکن است یک چراغ ارزان قیمت بتواند ذرات ویروسی مضر مانند کووید ۱۹ و آنفولانزا را در عرض پنج دقیقه از بین ببرد.

کد خبر 564231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.