سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی یزد احیا شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: شهرداری و نظام مهندسی باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند که سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی یزد را در ساختمان‌های جدید احیا شده و با تلفیق این سبک و تکنولوژی‌های جدید زمینه ساخت‌وسازهای اصولی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی امروز شنبه _ششم فروردین‌ماه_ در دیدار نوروزی شهردار و معاونان و مدیران شهرداری شهر میراث جهانی یزد با وی، اظهار کرد: شهرداری علاوه بر اینکه متصدی امور شهری به حساب می‌آید، در ارتباط با مسائل مختلف مرتبط با زندگی روزمره مردم هم وظایف گسترده‌ای برعهده دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری باید به تمام امور شهر توجه داشته باشد تا مردم بتوانند به بهترین نحو ممکن از خدمات استفاده کنند. همچنین در تمام مناطق باید خدمات به صورت مناسب و کامل به مردم ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در ایران و به ویژه در شهر یزد، شهرداران باید به مسائل فرهنگی و مذهبی در فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند توجه لازم را داشته باشند.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه در معماری ایرانی اسلامی استان یزد مسائل مختلف فرهنگی و مذهبی مورد توجه قرار می‌گرفت، خاطرنشان کرد: حتی در ارتباط با ورودی منازل و کوبه‌هایی که بر درب خانه‌ها قرار می‌گرفت، اصولی در نظر گرفته می‌شد تا افراد خانواده در آسایش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در معماری شهری و ساخت منازل در گذشته به بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه ویژه می‌شد، گفت: بر این اساس با کمترین میزان مصرف انرژی و حتی بدون هیچ گونه مصرفی، منازل در تابستان خنک و در زمستان گرم بود.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در طول روز خانه‌ها به صورت کامل روشن بود و در بسیاری از خانه‌ها و منازل هیچ نیازی به استفاده از لامپ برای روشن کردن خانه وجود نداشت، اما اکنون هیچ‌یک از این اصول رعایت نمی‌شود و در خانه‌ها در طول شبانه‌روز به روشن‌کردن چراغ‌ها نیاز است.

ناصری یزدی تصریح کرد: در همین شهر یزد، بازار خان نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش ساخته شده و بدون هیچ تأسیسات گرمایشی و سرمایشی و امکانات روشنایی خاصی، در طول روز برای استفاده مردم قابل استفاده بود اما اکنون در شهر پاساژهایی ساخته می‌شود که به محض ورود به آن باید چندین هزار لامپ روشن شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: شهرداری و نظام مهندسی باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند که سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی یزد را در ساختمان‌های جدید احیا شده و با تلفیق این سبک و تکنولوژی‌های جدید زمینه ساخت‌وسازهای اصولی فراهم شود.

وی با بیان اینکه در هر محل شهر یزد باید یک مکان تفریحی بزرگ و با امکانات کامل از جمله پارک و مسجد و فضای تفریح خانواده‌ها وجود داشته باشد، گفت: در این محل‌ها باید برنامه‌های فرهنگی مناسبی در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 564058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.