میراث ناملموس خطه طلایی ایران گنجینه‌ای ارزشمند برای آیندگان

شهردار زرین‌شهر گفت: شهرداری زرین‌شهر با حرکت در مسیر حفظ مواریث فرهنگی باقی مانده به عنوان گنجینه‌ای برای آیندگان، پیشنهاد ثبت آیین کهن "شنبه گردش" را داده است و امیدواریم اقدامات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اسماعیلی‌احمدی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

آئین‌های کهن ایران زمین ریشه در فرهنگ و سنن مردم دارد، که جلوه‌ای زیبا از باورهایی است که هویت فرهنگی و تاریخی آن دیار را به نمایش می‌گذارد و برگزاری اینگونه آینن‌ها یکی از مظاهر تمدن و ویژگی‌های فرهنگی نزد هر ملتی است که در حفظ هویت و ایجاد همبستگی فرهنگی- اجتماعی نقش بسزایی دارد.

نوروز نیز چکیده‌ای از خرده فرهنگ‌ها به شمار می‌آید که دارای ریشه تاریخی است و از دوران کهن تا به امروز رسیده و با دل و جان مردم این سرزمین پیوند خورده است و مردمان ایران اسلامی با آغاز فصل بهار آداب و رسوم خاص دیار خود به استقبال از آن می‌روند.

تاریخ کهن خطه طلایی ایران با آداب و رسومی همراه است که در حوزه اجتماعی مدنیت و تاریخ، زرین شهر را با زیبایی و ویژگی‌های مختص این شهر برجسته کرده است و یکی از آیین‌هایی کهن مردمان زرین شهر که از گذشته‌های دور در "ریز قدیم" رواج داشته، رسم شنبه گردش در نوروز بوده که به نوعی سیزده بدر کوچک محسوب شده و با هدف آشتی دوباره با طبیعت در نخستین شنبه سال مردم بار سفری یک روزه به دامان طبیعت را بسته و جشن همنشینی خانوادگی را برگزار می‌کنند.

اگر چه این آئین در نزد برخی خانواده‌ها در حال فراموشی است، اما همچنان در بین خانواده‌های بسیاری جایگاه خود را حفظ کرده است و پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی همچون پونه و شبدر و پختن غذاها با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می‌دهند.

نقل است که انداختن سنگ و کلوخ در آب رودخانه زاینده در "شنبه گردش" رسم بوده و در گذشته معتقد بودند برای کاهش غم و غصه باید حداقل یک سنگ یا کلوخ در آب انداخت و هنگام انداختن سنگ و کلوخ در آب این شعر را می‌خوانند: غم برو شادی بیا / محنت برو روزی بیا.

شهرداری زرین شهر با حرکت در مسیر حفظ مواریث فرهنگی باقی مانده به عنوان گنجینه‌ای برای آیندگان پیشنهاد ثبت آئین کهن "شنبه گردش" را داده و امیدواریم اقدامات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران انجام شود تا به وظیفه خود برای حفظ شناسنامه تاریخی خطه طلایی ایران جامه عمل پوشانده و از این میراث گران‌بها پاسداری کرده تا نسل‌های جدید بتوانند هویت اصیل و فرهنگ دیرینه دیار خود را برای نسل‌های آینده بازگو کند.

کد خبر 563964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.