۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
نقاشی؛ هم‌بازی کودکان

نقاشی در دنیای کودکان مملو از رنگ و اشکالی با مفهوم است که کمک بزرگی به شکل‌گیری شخصیت کودکان می‌کند و عاملی برای شناخت مسیر بزرگ‌سالی آنان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز هنر یک زبان برای برقراری ارتباط و بروز احساسات است، همچنین اهمیت تربیت کودکان برای خانواده‌ها موجب شده است تا به کمک بازی، شعر، نقاشی و موسیقی، آینده فرزندان خود را بهتر رقم بزنند.

در سال‌های اخیر بسیاری از بزرگان عرصه هنرهای تجسمی و نقاشی ایران و حتی صاحب‌نظران مسائل تربیتی و روانشناسی، نقاشی کودک را به‌عنوان عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های آن‌ها می‌دانند و این موضوع همواره مورد توجه والدین قرار دارد، زیرا کودک می‌تواند با نقاشی کردن، رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی خود را به تصویر بکشند.

همه فعالیت‌ها در تکامل و رشد شخصیت کودکان اثرگذار است

در این خصوص عباس بهنیا، مدرس دانشگاه فرهنگیان و رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های هنرهای تجسمی اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از نظر علمی زمان شروع نقاشی هنگامی است که کودک، آموزش‌پذیر باشد و بتواند مطالب را گوش کند و آن را انجام دهد و این زمان از چهارسالگی است، همچنین زمانی که کودک یک جسم اثرگذار را در دست می‌گیرد و اشکال مختلف از اشیا می‌کشد می‌تواند یادگیری نقاشی را شروع کند.

وی افزود: همه فعالیت‌ها در تکامل و رشد شخصیت کودکان اثرگذار است، حتی بازی با جغجغه‌ای که صدای آن را استخراج می‌کند؛ این ترکیب رنگ و صدا به تکامل کودک مانند تقویت ماهیچه‌های دست و شنوایی او کمک می‌کند.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فرد آگاه می‌تواند از انجام فعالیت‌های کودک و بازخورد و ویژگی‌های آن آگاهی پیدا کند، اظهار کرد: برای کودکان از سبک‌های نقاشی مانند رئالیسم، امپرسیونیسم و کوبیسم استفاده نمی‌شود زیرا کودکان برای خود دنیای متفاوتی دارند که باید نقاشی را با توجه به این موضوع کار کرد و نمی‌توان وارد سبک‌های مناسب بزرگ‌سالان شد.

بهنیا با بیان اینکه نقاشی هدف اصلی نیست، گفت: با کمک نقاشی می‌توان روی پرورش خلاقیت، تمرکز، ریزبینی و توجه به محیط اطراف کودکان کار کرد؛ چراکه نقاشی ابزاری برای رسیدن به هدف‌های آموزشی است.

کودکان در انجام هر فعالیتی شخصیت خود را نشان می‌دهند

وی افزود: افراد کارشناس با تحلیل و بررسی نقاشی کودکان می‌توانند روان‌شناختی حرکتی و نقاشی کودکان را تحلیل کنند و راجع به آن نظر دهند، همچنین کودکان در انجام هر فعالیتی شخصیت خود را نشان می‌دهند و می‌توان با ریزبینی و تحت نظر داشتن آن‌ها به شخصیت کودکان در آینده پی برد.

رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های هنرهای تجسمی اصفهان اظهار کرد: اگر مربی کودک یعنی پدر، مادر، مربی مهدکودک و پایه اول دبستان خوب باشند و کودکان را به انجام کار یا فعلی وادار کنند، می‌توانند روی آن تجزیه و تحلیل داشته باشند.

بهنیا با اشاره شخصیت هر کودک گفت: هنگامی که یک مربی ۱۰ دانش‌آموز چهار تا پنج سال داشته باشد این کودکان ۱۰ شخصیت متفاوت دارند بنابراین آن مربیِ کارآزموده فقط موضوعی گروهی دارد، اما آموزش به‌صورت فردبه‌فرد است، حتی اگر همه در یک کلاس و هم‌سن باشند، آن مربی فعالیت هنری خود را بر اساس هر کودک انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به این‌که کودکان تنوع‌طلب هستند و باید در هر زمان ابزار کار با آن‌ها تغییر کند، افزود: در سنین مختلف با توجه به توانایی‌های هر کودک ابزارهای متفاوتی در نظر گرفته می‌شود، مثلاً برای کودکی که ماهیچه‌های دستانش تقویت نشده است، استفاده از یک مداد با نوک ظریف دشوار است، اما از پاستل روغنی به‌راحتی استفاده می‌کند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: کودکان مانند بزرگ‌سالان تحت تأثیر روانشناسی رنگ‌ها قرار می‌گیرند؛ در این موضوع مربی باید اطلاعات کامل داشته باشد زیرا تعیین رنگ نیز به شخصیت کودک کمک بسیار می‌کند.

کد خبر 563892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.