توجه ویژه دانشگاه علمی کاربردی به آموزش‌های کوتاه‌مدت

«با توجه به برنامه پنج ساله‌ای که پیش‌تر تدوین شده، پیش‌بینی شده است در حوزه گسترش آموزش‌ها به خصوص آموزش‌های کوتاه‌مدت برای افراد شاغل، تصمیمات جدی اتخاذ شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد. این دانشگاه بر خلاف مراکز علمی دیگر علاوه بر آموزش تئوری دروس به آموزش عملی نیز می‌پردازد. دانشجویان می‌توانند بعد از گذراندن تمام واحدهای درسی، مهارت‌های خود را در حوزه صنعت و بازار کار به کار بگیرند. به بهانه سال نو و آشنایی بیشتر با این مرکز علمی گفت‌وگویی با بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

از زمان ریاست در دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان چه تغییراتی در محیط علمی و آموزشی این مرکز علمی به وجود آورده‌اید؟

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهارتی نقش بسیار مهمی را در آموزش‌های استان و به طور کلی کشور بر عهده دارد. یکی از دلایل موفقیت بسیاری از کشورهای دنیا تربیت نیروهای ماهر در حوزه‌های مختلف است. دانش‌آموختگان این مرکز توانستند صنعت، مجموعه‌های هنری، کشاورزی و حوزه‌های اجتماعی را توسعه دهند.

متأسفانه در کشور ما به توسعه آموزش‌های کلاسیک و تئوری بیشتر پرداخته شده و این موضوع منجر شده است تا فارغ‌التحصیلان زمان خود را در حوزه‌هایی صرف کنند که به آن علاقه‌مند نیستند یا نمی‌توانند توسط آن رشته تحصیلی امرار معاش داشته باشند، از سوی دیگر در صنعت، کشاورزی و بسیاری دیگر از حوزه‌ها گلایه‌هایی مبنی بر حضور نداشتن نیروی ماهر و توانمند، بیداد می‌کند.

در ابتدا با توجه به سیاست گذاری‌های انجام شده در اصناف و شورای مهارت، مدیران بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنری بحث‌های مفصلی انجام شد. طی جلساتی بررسی‌هایی با توجه به آمایش استانی انجام شد تا نیازهای شغلی و آموزش‌های لازم مشخص شود و در ادامه تلاش کردیم آموزش‌ها را به سمت به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم.

مأموریت‌گرا کردن مراکز علمی کاربردی استان اصفهان فعالیت دیگری بود که انجام شد تا هر مرکز با توجه به استعدادهایی که دارد فعالیت کند و در شاخه‌های مختلف ورود پیدا نکند و به صورت تخصصی به فعالیت بپردازد.

تلاش کردیم رشته‌های مهارتی را در کل استان توزیع کنیم، اما به دلیل این که در گذشته توجه لازم به این موضوع نشده است، امکانات کافی در این حوزه‌ها وجود ندارد. با رایزنی‌های انجام شده و با توجه به اجرای برنامه توسعه هفتم و همکاری نمایندگان مجلس در بحث قانون‌گذاری به دنبال ارتقای امکانات این حوزه هستیم. هدف ما توسعه کمی در کنار افزایش کیفیت است و توسعه بدون کیفیت مورد قبول نیست.

در سال گذشته با توجه به این که کشور دچار بحران کرونا شد این مرکز علمی چقدر توانست تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کند؟

همان‌گونه که از سیاست‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی مشخص است، یک مرکز علمی مهارت‌محور است و تعداد زیادی از واحد دروس دانشگاه عملی است به همین دلیل مواجه با کرونا چالش بسیار بزرگی بود. خوشبختانه با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، یکی از مراکز علمی در استان اصفهان که در برگزاری آموزش‌های مجازی موفق عمل کرد و توانست آموزش‌ها را به نحوی مدیریت کند که دانشجوها در دوران شیوع کرونا متضرر نشوند دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.

در صورت ابلاغ مبنی بر حضوری شدن، آیا این مرکز علمی آمادگی حضوری شدن کلاس‌ها را دارد و در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

بله، پیش‌تر نیز آموزش در دروس نظری به صورت مجازی و در دروس عملی به صورت حضوری انجام شد. هدف ما برای سال جدید این است که آموزش‌های عملی را به صورت صد درصد حضوری داشته باشیم.

چه برنامه‌هایی جهت بهبود سطح کیفیت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان برای سال جدید در نظر دارید؟

برای سال جدید در حوزه نظارت و ارزیابی در دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان تمام تلاشمان این است که مراکز را پایش کنیم و وضعیت آموزش‌های مراکز را بررسی کنیم تا اگر در مواردی نقاط ضعف وجود دارد، شناسایی و برطرف شود. هدف ما حمایت، هدایت و نظارت بر مراکز علمی کاربردی استان است.

مهمترین برنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان برای سال ۱۴۰۱ چیست؟

با توجه به برنامه پنج ساله‌ای که پیش‌تر تدوین شده، پیش‌بینی شده است در حوزه گسترش آموزش‌ها به خصوص آموزش‌های کوتاه‌مدت برای افراد شاغل تصمیمات جدی اتخاذ شود، البته دوره‌هایی تدوین شده است تا علاقه‌مندان بتوانند با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌های لازم را به صورت صحیح بیاموزند و وارد یک حوزه شغلی یا تقویت حوزه شغلی خود شوند. تجمیع دوره‌های کوتاه‌مدت به عنوان یک مقطع تحصیلی برنامه دیگر این مرکز علمی برای سال آینده است.

در حوزه ورزش و جوانان با باشگاه سپاهان دوره‌هایی تدوین کرده‌ایم که بتوانیم در حوزه تربیت بدنی و ورزش حرفه‌ای نیازهای استان را پوشش دهیم و در سایر حوزه‌ها نیز زیرساخت‌ها را تقویت کنیم تا بتوانیم آموزش‌های بهتری را ارائه کنیم.

کد خبر 563880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.