لزوم تهیه نسخه‌های بومی برای مقابله با تغییرات اقلیمی

یک دکترای طراحی شهری گفت: ویژگی‌های فضایی هر شهر متفاوت است و نیاز است برای مقابله با تغییرات اقلیمی نسخه‌های بومی تهیه شود تا کارایی برنامه‌ها و بهره‌وری ساختارها در حوزه‌های مختلف از جمله طبیعت و اقلیم افزایش پیدا کند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرها بستری بسیار مهم و تأثیرگذاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی هستند چراکه کانون جمعیت و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بوده و نقش مهمی در هدایت رفتارهای انسانی دارند.

وی افزود: توجه به طراحی شهری، جهت‌گیری بناها و بافت‌های شهر و فرم شهری پایدار و تاب‌آور از منظر کالبدی برای سازگاری بیشتر با محیط طبیعی از اهمیت والایی برخوردار است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: رویارویی با تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش جهانی هم از منظر کالبدی و هم از منظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل توجه است و در این میان توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی جاری و ساری بر جوامع شهری دنیا اهمیت زیادی دارد.

حسینیون تاکید کرد: مشارکت شهروندان بر فرآیندها و روندهای شهری و پیشبرد اهداف مدنظر مدیران و برنامه‌ریزان بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین در کنار توجه به فناوری‌ها و زیرساخت‌های کالبدی نیاز است ویژگی‌های جمعیتی و انسانی جوامع شهری شناخته شود و در فرآیند برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی‌های محیطی مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های فضایی هر شهر متفاوت است و نیاز است نسخه‌های بومی تهیه شود تا کارایی برنامه‌ها و بهره‌وری ساختارها در حوزه‌های مختلف از جمله طبیعت و اقلیم افزایش پیدا کند.

این دکترای طراحی شهری گفت: مبانی و مفاهیم شهری، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی در سطح جهانی مطرح است اما باید بومی‌سازی شود، برنامه مقابله با تغییرات اقلیمی نیز باید در راستای اهداف جهانی و بر مبنای شاخصه‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر تدوین شود.

کد خبر 563767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.