جهاد تبیین نباید به کلیدواژه دستوری تبدیل شود/ باید شعارها را در عمل اجرا کنیم

«جهاد تبیین» یعنی شناخت ابزار دشمن و روش تهاجم و پیشگیری از آنچه در آینده رخ می‌دهد. حوزه رسانه در لبه جهاد تبیین قرار دارد؛ یعنی باید در این حوزه تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موضوع «جهاد تبیین» چندی پیش توسط مقام معظم رهبری بیان شد. ایشان فرمودند: امروز سیاست قطعی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی و اسلام، این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند.

آنان خبرهای مربوط به جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام دروغ‌ها، آمیخته می‌کنند؛ هر چه می‌توانند چهره انقلاب، چهره امام و فعالیت‌های این ۴۰ سال را مخدوش می‌سازند، به همین جهت «جهاد تبیین»، یک فریضه قطعی و فوری است و هرکسی که می‌تواند، باید نسبت به آن اقدام کند.

جهاد تبیین، خنثی‌کننده توطئه دشمن است؛ با این جهاد، می‌توان حرکت‌های صحیح را منتشر کرد و به پرسش‌ها، پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین، می‌توان ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی را به‌نوعی مورد خدشه قرار داد و با آن مقابله کرد.

جهاد تبیین نیاز به شناخت مسئله، راهکارهای حل آن و ریشه‌یابی دقیق مشکلات، چالش‌ها و تسلط کامل بر مسائل موجود در کشور دارد.

برای بررسی ابعاد جهاد تبیین با عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت جهاد تبیین در شرایط فعلی چیست؟

مقام معظم رهبری از سال ۹۵ بحث جهاد تبیین را در سخنرانی‌ها و محافل عمومی و خصوصی مطرح کردند و امسال هم به صورت ویژه، این بحث مطرح شد که نشان دهنده ضرورت این مهم در شرایط فعلی است.

رهبر معظم انقلاب، تا حدودی بحث «جهاد تبیین» را شفاف‌سازی کردند.

رهبری در فرمایشات خود، هم درباره جهاد و هم درباره تبیین صحبت می‌کنند که این، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن دقت کنیم.

زمانی که مقام معظم رهبری از کلیدواژه جهاد استفاده می‌کنند، یعنی از بیان این مطلب منظور خاصی دارند؛ بنابراین باید آنچه مدنظر ایشان است را در کشور پیاده‌سازی کنیم، زیرا وظیفه خود می‌دانیم که همیشه در صحنه حضور داشته باشیم.

جهاد وقتی اتفاق می‌افتد که ما با دشمن مواجه باشیم؛ یعنی یک میدان خصم در مقابل ما وجود دارد که باید با آن‌ها مقابله کنیم. از این رو جهاد معنا می‌یابد که البته معنای عام و مفهوم فرهنگی منظور ما نیست؛ نه به این جهت که کارهای عام فرهنگی ضرورتی ندارد.

اکنون مواجهه با صف دشمن، ضروری است؛ یعنی ابتدا باید دشمن‌شناسی صورت بگیرد، سپس بدانیم دشمن چه کسی است و با چه ابزاری به ما تهاجم می‌کند و ابزار مقابله با این تهاجم چیست؟

گاهی نسبت به موضوع دشمن‌شناسی غفلت می‌کنیم و تنها به دنبال روشن‌گری هستیم و نمی‌دانیم دشمن با چه ابزاری به ما حمله می‌کند تا نسبت به این موضوع دقت داشته باشیم و از همان ابزار، برای مقابله استفاده کنیم.

اگر دشمن در تهاجم‌های نظامی، حمله شیمیایی می‌کند استفاده از روش دیگری به جز مقابله شیمیایی تأثیری ندارد؛ شناخت حمله‌ای که دشمن در حال برنامه‌ریزی است در جهاد اهمیت پیدا می‌کند.

در نتیجه دشمن‌شناسی و ابزاری که دشمن با آن به ما حمله می‌کند، یک ضرورت است؛ راه مقابله با این تهاجم یک نیاز است که باید به آن دقت کنیم.

چه راهکاری باید در پیش گرفته شود تا جهاد تبیین در فضای مجازی خود را نشان دهد؟

اکنون در حوزه فرهنگی، استفاده از رسانه و فضای مجازی بهترین ابزاری است که دشمن برای حمله استفاده می‌کند. رسانه به معنای عام آن از طریق فیلم، فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و حتی ساختن لطیفه و جوک، به عنوان ابزار تلقی می‌شود و استفاده از هنر، برای دشمن به ابزار تبدیل شده است.

دشمن برای این تهاجم از ابزارهای مختلفی از جمله هنر استفاده می‌کند؛ پس باید جنس این تهاجم را بشناسیم، به این معنا که باید فضای مجازی، رسانه و ابزار رسانه را درک کنیم تا برای مقابله با تهاجم و تبیین دستاوردهای دینی و انقلابی، استفاده کنیم.

مقام معظم رهبری، خط و مشی را نشان دادند. جهاد شاید به معنای مقابله باشد، اما وقتی تبیین را به آن اضافه می‌کنیم به معنای «مقابله‌ای است که باید به واسطه نشان دادن واقعیت‌های اجتماع و انقلاب ما اتفاق بیفتد.»

رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر واقعیت‌های انقلاب توسط ما تبیین نشود، توسط دشمن اتفاق می‌افتد و اگر ما واقعیت‌ها و دستاوردهای نظام را درست بیان نکنیم و واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس را درست روایت نکنیم، آن‌ها مطالب را براساس آنچه خودشان می‌خواهند، روایت می‌کنند.

دشمن‌شناسی و شناخت ابزار دشمن به معنای جهاد و محتوای آن به معنای تبیین است؛ باید به صورت اثباتی وارد موضوعات شویم، نباید منتظر ایجاد شبهه بمانیم و سپس شبهه را جواب بدهیم؛ بلکه باید روش خود را به حمله و مقابله پیشگیرانه تغییر دهیم.

نقش رسانه در جهاد تبیین چیست؟

جهاد تبیین، یعنی شناخت ابزار دشمن و روش تهاجم و پیشگیری از آنچه در آینده رخ می‌دهد. حوزه رسانه در لبه جهاد تبیین قرار دارد؛ یعنی رسانه باید در این حوزه تقویت شود. به نظر می‌رسد فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی تقویت رسانه در راستای جهاد تبیین است.

چگونه می‌توان از ایام عید نوروز و پس از آن ماه مبارک رمضان در راستای گفتمان‌سازی نسبت به جهاد تبیین استفاده کرد؟

وقتی دچار آسیب در مجموعه‌های فرهنگی می‌شویم، شعاری داده می‌شود که فقط آن را در رأس امور قرار می‌دهیم؛ از این رو باید دقت کرد که اگر بیش از حد از کلیدواژه‌ای بدون دقت به کارکردها استفاده شود، نتیجه عکس خواهد داشت. همچنین در نگاه مردم هم نگاه دستوری، حاکمیتی و شعاری تلقی می‌شود که باید نسبت به این موضوع، دقت شود.

باید به جهاد تبیین به عنوان یک موضوع کلیدی و محوری توجه شود، ولی نباید دچار شعارزدگی شویم و بیش از حد از این کلیدواژه استفاده کنیم؛ زیرا اگر آن اتفاق هم محقق شود، ازآنجاکه مردم این کلمه را زیاد شنیده‌اند، نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهند.

باید فرهنگ خودباوری در مردم به وجود بیاید. وقتی جهاد تبیین رخ می‌دهد که به سمت خودباوری برویم. استفاده از کلیدواژه جهاد تبیین به معنای این است که این جهاد در حال اجرایی شدن است و باید در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی در این راستا سیاست‌گذاری کرده، از طریق مردم آن را بازگو کنیم.

چگونه می‌توان از تکنولوژی روز به جای روش‌های منسوخ شده برای جهاد تبیین استفاده کرد؟

مردم باید تمام اتفاقات را به صورت واقعی و ملموس حس کنند؛ همچنین باید برای اهداف برنامه‌ریزی داشته باشند، یعنی توجه به داشته‌ها و یادآوری داشته‌ها به مردم نیازمند روش است.

یقیناً مبلغان و متخصصان عرصه تبلیغ دینی، وظایف بسیار سنگینی در راستای جهاد تبیین برعهده دارند؛ شاید بیان اینکه از نظر فرهنگی و دینی تا چه میزان نسبت به گذشته، ارتقا پیدا کردیم، نوعی تبیین وضع موجود باشد.

یقیناً وضع ما مطلوب نیست؛ ولی نسبت به گذشته رشد خوبی داشتیم، اما نباید غفلت کنیم و دوباره با جهاد تبیین به خود مغرور شویم و تصور کنیم وضع مطلوبی داریم.

به نظر می‌رسد جای مسئولان و مردم در جهاد تبیین، عوض شده است؛ مسئولان باید با تلاش، وضع مطلوب را به وجود بیاورند و مردم باید امید به آینده را در احساس کنند، اما برعکس اتفاق افتاده است.

کد خبر 563569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.