ارتباط بین بیماری کووید-۱۹ و دیابت نوع دوم چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کووید -۱۹ و دیابت نوع دوم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۸.۸ میلیون بیمار را بین مارچ ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی مورد ارزیابی قرار دادند. در طول دوره مطالعه، ۳۵ هزار و ۸۶۵ نفر آن‌ها به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند.

محققان عوامل تأثیرگذار بر نتایج این مطالعه مانند سن، جنسیت، وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته قلبی و سکته مغزی و طول دوران بیماری کووید -۱۹ را در نظر گرفتند. گروه کنترل شرکت کننده در این مطالعه نیز به بیماری عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی (AURI) مبتلا بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بیشتر از افرادی که به AURI مبتلا بودند، در معرض ابتلاء به دیابت نوع دوم قرار دارند. به طوری که خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹، ۲۸ درصد بیشتر از افراد مبتلا به AURI است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد که دیابت نوع دوم برای اکثر افراد مبتلا به نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ مشکل ایجاد کند، متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ باید در صورت بروز علائمی مانند خستگی، تکرر ادرار و تشنگی، به پزشک مراجعه کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetologia منتشر شده است.

کد خبر 563338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.