«چهل درس برای انقلابی بودن» آخرین اثر محمود فروزبخش

کتاب «چهل درس برای انقلابی بودن» نام آخرین اثر محمود فروزبخش است که توسط انتشارات وثوق راهی ازار کتاب‌فروشی‌ها شده است.

محمود فروز بخش، نویسنده کتاب «چهل درس برای انقلابی بودن»، به خبرنگار ایمنا گفت: این کتاب شامل ۴۰ متن کوتاه است که مجموعاً ۴۰ درس برای انقلابی بودن را تشکیل می‌دهد و در ضمیمه آن پنج مقاله دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در مقدمه این اثر آمده است: «مسیر انقلاب اسلامی شامل سه مرحله اساسی «نهضت اسلامی»، «نظام اسلامی» و «تمدن اسلامی» است. انقلاب اسلامی، مرحله نهضت اسلامی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در حال حاضر تجربه چهل ساله «نظام سازی» را به همراه دارد که از آن به عنوان «گام اول انقلاب اسلامی» یاد می‌شود.

فروزبخش، درباره محتوای کتاب اظهار کرد: انقلابی بودن، حرکتی دائم و مستمر است که میل به تعالی دارد و در هر زمانه‌ای، نیازمند درس‌های خاص آن زمان است. در گذشته درس‌های فراوانی جهت انقلاب و انقلابی بودن نوشته شده است که عمدتاً اشاره به مراحل قبل و بعد از نهضت اسلامی داشت. در این ۴۰ درس کوتاه، سعی شده با رویکرد تمدنی، از انقلابی بودن صحبت کنیم. اگرچه همچون گذشته، انقلابی بودن جان کلام است، اما در این جایگاه دیدی نظام‌ساز و تمدن محور بر متن‌ها حاکم است.

این نویسنده افزود: ویژگی اصلی کتاب چهل درس برای انقلابی بودن، نثر ساده آن است. قلمی که می‌تواند با بخش وسیعی از مخاطبان این عرصه ارتباط بگیرد و پیام خود را به صورت گیرا و شیوا منتقل کند. حال و هوای اکثر این نوشته‌های کوتاه و پرنکته در مورد نوعی از انقلابی بودن است که در طول مسیر گام دوم و در قالب نظام‌سازی، رخ می‌دهد.

فروزبخش اضافه کرد: در قسمتی از این کتاب آمده است: «مجنون اگر بخواهد به مقصود که همان منزل لیلی است برسد، چاره‌ای ندارد جز آن که شتر را با خودش یک دل کند. مجنون نه می‌تواند از لیلی دل بکند و نه می‌تواند راه طولانی صحرا را بدون شتر طی کند. پس باید شتر را با خود همراه کند. انقلاب مانند مجنونی است که دل در گرو اهداف عالی خود دارد و عاشق‌وار به دنبال لیلی خود است. نظام جمهوری اسلامی همان مرکبی است که اکنون انقلاب اسلامی بر آن سوار شده است و پیاده شدن از آن معنا ندارد. نظام هم برای خودش دلبستگی‌هایی دارد. ساختارها و فرم‌های نظام، دست و پا را می‌بندد و میل‌های نهفته در آن راه را از مقصد اصلی کج می‌کند. حال چه باید کرد؟ باید مبدأ میل این مرکب هم مانند میل سواره‌اش شود تا هر دو با هم هماهنگ حرکت کنند. اگر طالب یاریم، شتر را نمی‌شود رها کرد. نظام خوب یا بد، مرکب مسیر است. باید آن را در مسیر آورد.»

به گزارش ایمنا، کتاب «چهل درس برای انقلابی بودن» آخرین اثر محمود فروزبخش است که توسط انتشارات وثوق در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. «شهر گنبدهای فیروزه‌ای و کاشی‌های شکسته»، «حکمت وحدید»، «حکایت بیداری» و «مشروطه‌ای که تاج نمی‌خواست» از جمله دیگر آثار این نویسنده به‌شمار می‌رود.

کد خبر 563194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.