کسب درآمد پایدار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی شهر

یک دکترای شهرسازی گفت: کسب درآمدهای پایدار در شرایطی که بسترهای قانونی و مدیریتی فراهم نیست، بسیار دشوار و نیازمند اصلاح ساختارها است؛ با این وجود بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های درونی شهر و ساختارهای دانش‌بنیان می‌تواند تا حدی به رفع این معضل کمک کند.

راما قلمبردزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای توسعه پایدار شهری، در نظر داشتن منابع درآمدی پایدار است که سال‎‌ها مغفول مانده و در گیر و دار تصویب قوانین، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: شهرداری‌ها که عمده درآمد خود را از راه دریافت عوارض و فروش تراکم کسب می‌کنند، با وضعیت اقتصادی نامطلوب با کاهش درآمد مواجه شده و به ناچار به سمت فروش املاک خود رفته‌اند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرداری‌های کشور امروز ورشکسته هستند چراکه شهروندان توان پرداخت عوارض خود را ندارند و ساخت‌وسازهای شهری نیز کاهش پیدا کرده است.

قلمبردزفولی تصریح کرد: نبود ثبات اقتصادی، نبود قانون مشخص برای کسب درآمدهای پایدار و نبود زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران موجب شده تا وضعیت مالی شهرداری‌های کشور به خصوص شهرهای کوچک، بسیار نامطلوب باشد؛ در حالی که توسعه شهر و رفع مسائل شهری در وهله اول نیازمند منابع مالی کافی و پایدار است.

وی اضافه کرد: طی چند سال گذشته ابزارهای حقوقی و مدیریتی یکپارچه برای کسب درآمدهای پایدار وجود نداشته است و همین امر موجب شده رشد شهرها نامتوازن و برخلاف توسعه پایدار باشد.

این دکترای شهرسازی گفت: کسب درآمدهای پایدار در شرایطی که بسترهای قانونی و مدیریتی فراهم نیست، بسیار دشوار و نیازمند اصلاح ساختارها است؛ با این وجود بهره‌گیری از سرمایه‌های درونی شهر و ساختارهای دانش‌بنیان می‌تواند تا حدی به رفع این معضل کمک کند.

کد خبر 563052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.