از افتخارآفرینی‌ جهانی تا طلسم‌شکنی‌ تاریخی

با پایان یافتن سال ۱۴۰۰، قصد داریم مروری بر اتفاقات خاطره‌انگیز و خاص ورزش ایران طی سالی که گذشت، داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی یک سال همیشه در رشته‌های مختلف ورزشی، تورنمنت و رویدادهای پرشماری در سطح کشوری، آسیایی و جهانی برگزار می‌شود و از دل آن، قهرمان‌های زیادی بیرون می‌آیند.

در سال ۱۴۰ اتفاقات تلخ، شیرین، عجیب و متفاوتی برای ورزش ایران رقم خورد که خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی است. در ادامه می‌خواهیم مروری بر مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته داشته باشیم؛ پس با ما همراه باشید و این گزارش را از دست ندهید:

المپیک توکیو و فقط کسب هفت مدال

کاروان ورزشی ایران به نام ستارگان ایران‌زمین با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی و در رشته‌ها ورزشی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، جودو، شنا، بدمینتون و کاراته در المپیک ۱+۲۰۲۰ توکیو شرکت کرد.

تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری و کاراته رشته‌هایی بودند که موفق شدند هفت مدال (سه طلا، دو نقره و دو برنز) را برای ایران به دست آورند.
در توکیو، سجاد گنج‌زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی‌فرنگی، سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد نیز صاحب مدال نقره شدند. امیرحسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز دو برنزی ایران بودند.
در این دوره، تیم تیراندازی با تک مدال فروغی درخشید اما تیم‌های تکواندو، شمشیربازی، دوومیدانی و والیبال جزو ناکام‌های این دوره بودند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

جبران المپیک با مدال‌های رنگارنگ ورزشکاران ایران در پارالمپیک

شانزدهمین دوره رقابت‌های پارالمپیک توکیو از روز سه‌شنبه دوم شهریورماه آغاز شد. کاروان ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک با ۶۲ ورزشکار و ۲۱ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته ورزشی پاراوزنه‌برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی حضور داشت.
کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز با دو پله صعود نسبت به ریو در رده سیزدهم قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی‌های پارالمپیک به ثبت برسد. به این ترتیب ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها با چهار طلای بیشتر و دو پله صعود نسبت به بازی‌های ۲۰۱۶ ریو در جایگاه سیزدهم شانزدهمین دوره رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار گرفت تا بهترین نتیجه ایران در ادوار پارالمپیک به ثبت برسد.

تیم‌ملی والیبال نشسته، ساره جوانمردی (تیراندازی)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری)، وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده (جودو)، امیر خسروانی، مهدی اولاد، هاشمیه متقیان، حامد امیری و سعید افروز (دوومیدانی) و اصغر عزیزی (تکواندو) برای ایران مدال طلا را به ارمغان آوردند.

امان‌الله پاپی، علیرضا مختاری، علی پیروج، صادق بیت سیاح، سجاد محمدیان و مهدی اولاد (دوومیدانی)، امیر جعفری، حامد صلحی پور و منصور پورمیرزایی (وزنه برداری)، رمضان بیابانی (تیروکمان) و مهدی پوررهنما (تکواندو) دارنده مدال نقره شدند و سامان رضی (وزنه برداری) تنها برنزی کاروان ایران بود.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

حذف ناباورانه تیم‌ملی فوتسال و ناکامی در تکرار افتخارآفرینیِ کلمبیا

با پایان نهمین دوره جام جهانی فوتسال، تکلیف قهرمان این پیکارها مشخص شد و پرتغال با پیروزی مقابل آرژانتین برای نخستین بار قهرمان این مسابقات شد.

تیم‌ملی فوتسال ایران در این پیکارها پس از پیروزی مقابل صربستان و آمریکا و شکست مقابل آرژانتین در گروه ششم این پیکارها به عنوان تیم دوم، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد که در این مرحله با نتیجه ۹ بر ۸ از سد ازبکستان گذشت تا در مرحله یک‌چهارم نهایی، حریف قزاقستان شود؛ اما در این مرحله با شکست سه بر دو از این تیم از راهیابی به جمع چهار تیم برتر بازماند تا در نهایت در رده هفتم قرار بگیرد. ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا، شگفتی‌ساز تورنمنت بود و به مقام سوم جهان رسید؛ اما نتوانست با ستاره‌هایش در لیتوانی آن عنوان را تکرار کند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

سومی کشتی آزاد در جهان و انتقام شیرین یزدانی از تیلور

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ از دهم تا سیزدهم مهرماه در شهر اسلو نروژ برگزار شد که در پایان تیم ایران توسط حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا سرلک در وزن ۵۷ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم به مدال نقره و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال دست یافت.
در رده‌بندی تیمی هم تیم ایران با ۲۶۱ امتیاز به عنوان سوم دست یافت و تیم‌های روسیه با ۱۷۳ و آمریکا با ۱۶۵ امتیاز به ترتیب اول و دوم شدند.

در این رقابت‌ها، یک مدال طلا برای مردم ایران بسیار دلچسب و شیرین بود. قهرمانی حسن یزدانی با شکست دادن تیلور آمریکایی و انتقام گرفتن از وی پس از سه شکست در فینال‌ها که آخرینش المپیک توکیو بود، یکی از شیرین‌ترین لحظه‌های سال ۱۴۰۰ برای یزدانی و مردم ایران بود.

سربلندی کشتی فرنگی در نروژ با نایب‌قهرمانی ناعادلانه

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان از پانزدهم تا هجدهم مهرماه در شهر اسلو نروژ برگزار شد که در در پایان، میثم دلخانی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا و محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم مدال برنز کسب کردند.
تیم ایران، سه مدال طلا بیشتر از روسیه کسب کرد اما در رده‌بندی تیمی با کسب ۱۴۶ امتیاز نایب‌قهرمان جهان شد. همچنین تیم‌های روسیه و جمهوری آذربایجان با ۱۵۲ و ۱۰۷ امتیاز اول و سوم شدند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

دویدن دختر ایران در پیست تارتان المپیک پس از ۵۷ سال

دختر دونده ایرانی برای کسب سهمیه المپیک توکیو، چهل صدم‌ثانیه تا ورودی فاصله داشت؛ اما توانست با سهمیه اهدایی، نماینده دوومیدانی زنان ایران در المپیک توکیو شود. روز هشتم مردادماه، فرزانه فصیحی روی خط صد متر المپیک قرار گرفت تا پس از ۵۷ سال، یک دوومیدانی‌کار زن ایرانی در صد متر المپیک، مسابقه دهد. فصیحی در مرحله مقدماتی گروه دوم در مصاف با هشت دونده دیگر به مرحله اول صعود کرد. با ورود به جدول اصلی، فصیحی در میان هشت نفر این مرحله، هشتم شده و از دور مسابقات حذف شد.

ناکامی کاروان ایران در المپیک زمستانی با چاشنی دوپینگ!

کاروان ایران در این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی در توکیو، سه نماینده داشت. دانیال ساوه‌شمشکی در اسکی صحرانوردی در رده ۸۴ ایستاد، عاطفه احمدی در مارپیچ کوچک به خط پایان در مانش دوم نرسید و هیچ زمانی در مجموع برایش ثبت نشد. حسین ساوه‌شمشکی پرچم‌دار کاروان ایران و با تجربه‌ترین اسکی‌باز کشورمان هم به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش، در آلپاین نتوانست رقابت کند و پس از اعتراض به رأی مجدداً تست داد و دوپینگش تأیید شد تا اتفاق عجیب و تلخی برای وی و ایران رقم بخورد.

عزل عزیزی‌خادم؛ رئیس فدراسیون فوتبال بهار ۱۴۰۱ را ندید

۳۵۵ روز بعد از پیروزی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با در انتخابات فدراسیون فوتبال وی سوار بر یک ماشین سفیدرنگ، مرکز ملی فوتبال را ترک کرد. همه چیز، اما سریع‌تر از حد انتظار رقم خورد؛ چیزی شبیه به یک کودتا که در نهایت با سقوط رئیس همراه شد.
عزیزی‌خادم، هرگز تصور نمی‌کرد صندلی ریاست توسط دوستان سابق از زیر پایش کشیده شود؛ ولی این اتفاق در حالی رنگ واقعیت گرفت که صدای تغییرات زودتر از حد تصور بلند شده بود؛ آن‌هم درحالی‌که تیم ملی ایران در ساده‌ترین شکل ممکن، یکی از مسافران جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ شده و عزیزی‌خادم بارها در مصاحبه‌هایش به‌صورت تلویحی، ضمن کنایه به فدراسیون قبلی، این موفقیت را به نام فدراسیون و عملکرد خودش می‌زد.
اما شاید آن‌هایی که جدی‌تر پشت‌پرده فوتبال را دنبال می‌کنند، حدس می‌زدند چه اتفاقی در انتظار عزیزی‌خادم است. در نهایت پنجشنبه سیاه برای شهاب‌الدین رقم خورد و او تبدیل به نخستین رئیس فدراسیون تاریخ فوتبال ایران شد که در کمتر از یک‌سال از سمت خود برکنار می‌شود.

برگزار نشدن مجمع انتخاباتی برای انتخاب نواب رئیس اول و دوم، داستان کذب تأیید اساسنامه و حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا، برخی از دلایل برکناری عزیزی‌خادم بود. در کنار این موارد و تخلفات اداری و اساسنامه‌ای رقم‌خورده از سوی عزیزی‌خادم، مسائل دیگری فدراسیون را به حاشیه کشانده است که می‌توان به مسئله ارتباط با افراد معلوم‌الحالی اشاره کرد که طبق آگهی رسمی ثبت شرکت‌ها، رئیس فدراسیون با این افراد شراکت تجاری دارد. این در حالی است که رسانه‌ها هم در یک سال گذشته بارها عزیزی‌خادم را بابت شائبه ارتباط با یک جادوگر زیر فشار قرار دادند که البته خودش ارتباط با الف. الف را تکذیب کرد. این در حالی است که او با کلیدواژه‌هایی مثل «خوبان عالم» یا «مقربین الهی»، حسابی در این یک سال سوژه رسانه‌ها شد.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

نخستین حضور تاریخی دختران ایران در جام ملت‌های آسیا

بدون‌شک سال ۱۴۰۰ در تاریخ فوتبال زنان کشور ایران برای همیشه ثبت شد؛ سالی که یکی از حسرت‌ها و آرزوهای قدیمی بالاخره رنگ باور گرفت و به حقیقت پیوست. برای اولین‌بار دختران با انگیزه ایران در میدان بزرگ جام ملت‌های آسیا به میدان رفتند. مهرماه امسال بود که تیم ملی فوتبال زنان ایران در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا با عبور از بنگلادش و اردن توانست برای نخستین‌بار در تاریخ به جام ملت‌های آسیا صعود کند. این بزرگ‌ترین و بهترین اتفاق فوتبالی برای دختران ایران بود که تابه‌حال رقم نخورده بود. روزهای پایانی دی ۱۴۰۰، ملی‌پوشان فوتبال بانوان با پروازی اختصاصی، ایران را به مقصد هند ترک کردند.

ملی‌پوشان باید در مرحله گروهی رقابت‌ها به‌مصاف تیم چین، پرافتخارترین تیم مسابقات با هشت عنوان قهرمانی، تیم چین‌تایپه با سه قهرمانی و هند با دو عنوان نایب‌قهرمانی دیدار می‌کردند. نقطه قوت و مثبت برای شاگردان مریم ایراندوست، تنه‌به‌تنه‌شدن با قدرت‌های آسیا بود که می‌تواند آغازگر مسیر روشن برای فوتبال زنان باشد.

ایران در بازی اول و دیدار افتتاحیه جام ملت‌ها، مقابل هند به تساوی بدون گل رسید. بعد از این بازی، تیم کشور میزبان درگیر کرونا شد و با تصمیم ناگهانی AFC از دور مسابقات کنار گذاشته شد و تنها امتیاز ایران نیز از جدول حذف شد.

ملی‌پوشان در بازی بعدی با هفت گل مقابل چین شکست خوردند و در بازی بعدی با پنج گل امتیاز را به چین‌تایپه واگذار کردند، اما با این نتایج همچنان شانس کمی برای صعود به مرحله بعدی داشتند؛ ولی در نهایت چرخ بازی‌ها به مراد دختران ایران نچرخید و از صعود به مرحله بعد بازماندند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

خاک کردن روزهای تلخ و سلام زودهنگام به جام‌جهانی قطر

مهم‌ترین اتفاق سال ۱۴۰۰ فوتبال ایران، صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام‌جهانی قطر بود؛ آن‌هم درحالی‌که شاید بیشتر هواداران فوتبال از رسیدن این تیم به مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی نیز ناامید شده بودند.

تیم ملی ایران در دور رفت مرحله مقدماتی انتخابی جام‌جهانی با هدایت مارک ویلموتس فقط شش امتیاز کسب کرد تا برای صعود به مرحله نهایی نیاز به چهار پیروزی در چهار بازی داشته باشد. سرمربی بلژیکی برکنار شد و پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان، دراگان اسکوچیچ هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفت.

مسابقات به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بیش از یک‌سال به تعویق افتاد و درنهایت به‌صورت متمرکز در بحرین برگزار شد و سرمربی کروات موفق به کسب چهار پیروزی خارج از خانه گشت تا تیمش در قامت صدرنشین به مرحله پایانی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند. عملکرد ملی‌پوشان بسیار درخشان‌تر از تمامی ادوار گذشته بود و آن‌ها در شش بازی، شانزده‌امتیاز گرفتند تا به سه امتیاز در چهار بازی آخر نیاز داشته باشند. پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شاگردان اسکوچیچ درحالی‌که ویروس کرونا مانع حضور برخی بازیکنان در اردوی تیم ملی بود و مهدی طارمی ساعت شش صبح روز بازی، خود را به هم‌بازیانش رسانده بود، موفق به کسب برتری یک بر صفر با تک‌گل این بازیکن شدند تا در فاصله سه هفته مانده به اتمام مسابقات، بلیت سفر به قطر را دریافت کنند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

قهرمانی پسران آینده فوتسال

تیم‌ملی جوانان ایران، قهرمان مسابقات جوانان کافا شد؛ جوانان ایران با پیروزی یک بر صفر مقابل ازبکستان، برد ۱۱ بر صفر برابر تاجیکستان و شکست دادن قرقیزستان با نتیجه دو بر یک، در مجموع با کسب ۹ امتیاز قهرمان شد. در پایان مسابقات جوانان کافا، رکسانا معصومی جایزه ارزشمندترین بازیکن را کسب کرد و نگین زندی با به‌ثمر رساندن سه گل در شش بازی، برای ایران بهترین گلزن مسابقات لقب گرفت.

تیم جوانان ایران به‌همراه علی صانعی، با سه پیروزی در سه بازی و کسب حداکثر امتیاز قهرمان مسابقات تورنمنت کافا به میزبانی تاجیکستان شد.

اقتدار دختران فوتسالیست ایران در آسیا

تورنمنت بانوان ۲۰۲۲ کافا از هجدهم ژانویه در شهر دوشنبه تاجیکستان استارت خورد و به‌مدت ۱۰ روز تا هجدهم ژانویه ادامه پیدا کرد. دختران تیم‌ملی فوتسال ایران که پس از دو سال تعطیلی به این مسابقات رفته بودند با کسب پنج پیروزی از شش دیدار در مقابل تیم‌های تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان و دریافت ۱۶ امتیاز، با شایستگی در خاک تاجیکستان قهرمان شدند.
همچنین جایزه بازی جوانمردانه به ایران رسید و فرشته کریمی از ایران توانست جایزه ارزشمندترین بازیکن تورنمنت را دریافت کند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

شهداب؛ نامی نا آشنا اما پر ابهت و قهرمان در سوپر لیگ والیبال

سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال ایران از روز یکشنبه دوم آبان‌ماه سال جاری آغاز شد و پس از ماه‌ها و برگزاری ۱۹۶ مسابقه، در نهایت روز دوشنبه بیست و سوم اسفندماه به خط پایان رسید.

در فینال لیگ‌برتر والیبال تیم مقاومت شهداب یزد با کسب دو پیروزی متوالی برابر پیکان تهران به مقام قهرمانی جام سوپر لیگ ایران دست یافت.

فینال لیگ برتر مردان به صورت دو برد از سه بازی برگزار شد که تیم شهداب یزد بازی اول فینال را سه بر صفر و بازی دوم فینال را سه بر یک برد تا در مجموع، دو بر صفر برنده سری فینال شود.
پیکان تهران نایب‌قهرمان شد و تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و فولاد سیرجان ایرانیان نیز پس از قبول شکست در مرحله نیمه‌نهایی، عنوان مشترک سومی در سوپر لیگ این فصل را به‌دست آوردند.

چتر نایب‌قهرمانی در عمان پهن شد

دومین دوره مسابقات جام باشگاه‌های زنان آسیا می‌باشد توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به میزبانی شهر امان، اردن از شانزدهم تا بیست و دوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ با حضور چهار تیم برگزار شد و شهرداری سیرجان به‌عنوان نماینده ایران برای نخستین‌بار در این مسابقات حضور داشت.

شهرداری سیرجان در بازی نخست خود با نتیجه دو بر یک، برابر بنیادکار ازبکستان به پیروزی رسید. سیرجانی‌ها در دیدار دوم یک بر صفر گوکولام کرالا هند را شکست دادند اما پس از شکست دو بر یک مقابل امان کلاب عمان در خاک کشور عمان به مقام ارزشمند نایب‌قهرمانی بسنده کرد.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

اسانس لیگ‌برتر والیبال زنان با طعم قهرمانی باریجی‌ها

بیست و یکمین دوره مسابقات لیگ‌برتر والیبال زنان باشگاه‌های کشور برگزار شد. دیدار فینال لیگ برتر والیبال زنان روز پنجشنبه بیست‌وهشتم بهمن‌ماه بین تیم‌های سایپا و باریج‌اسانس کاشان برگزار شد که در پایان نماینده کاشان با شایستگی جام قهرمانی را به دست آورد.
کاشان در ست‌های اول، دوم و چهارم با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۱۴ و ۲۵ بر ۲۰ پیروز شد و سایپا هم ست سوم را ۲۵ بر ۲۱ با پیروزی به پایان رساند.
در دیدار رده‌بندی هم تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و پیکان تهران به مصاف هم رفتند که تیم اصفهان سه بر یک و با نتایج ۲۹ بر ۲۷، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۷ بر ۲۵ در ست‌های اول، دوم و چهارم پیروز شد. پیکان هم ست سوم را ۲۷ بر ۲۵ برد.
به این ترتیب باریج‌اسانس کاشان قهرمان، سایپا نایب‌قهرمان، ذوب‌آهن سوم و پیکان چهارم لیگ شدند.

صعود دراماتیک تیم‌ملی هندبال آقایان به جام‌جهانی

بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا با حضور شانزده تیم از بیست و هشتم دی‌ماه در دمام عربستان آغاز شد. تیم هندبال کشورمان با کسب سه پیروزی در مرحله گروهی به عنوان صدرنشین راهی دور دوم این رویداد شد.
تیم ملی هندبال ایران در نخستین دیدار خود در مرحله دوم برابر عراق ۲۸ بر ۲۵ به پیروزی رسید. در ادامه رقابت‌ها تیم‌ملی هندبال ایران در مرحله دوم برابر کویت به میدان رفت که این بازی در نهایت با برتری ۲۷ بر ۲۶ ایران به پایان رسید. ایران در حالی برابر کویت به این پیروزی ارزشمند رسید که در دقایق پایانی، رقابت نزدیکی با این حریف داشت و گل برتری را توسط سجاد استکی در ثانیه پایانی به ثمر رساند.
ایران با کسب این پیروزی، ضمن راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات، پس از هفت سال با سرمربی اسپانیایی‌اش جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان که به میزبانی لهستان و سوئد در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود را کسب کرد.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

حضور غرورآفرین دختران هندبالیست ایران در رقابت‌های معتبر جهانی

تیم‌ملی هندبال زنان ایران برای نخستین بار حضور در جام‌جهانی هندبال بانوان را تجربه کرد و به رغم کسب مقام سی‌و یکم این مسابقات، صحنه‌های شاد و افتخارآمیزی را برای ورزش ایران رقم زد.

کارنامه تیم ملی هندبال زنان ایران در نخستین حضور این تیم در عرصه رقابت‌های قهرمانی جهان با کسب شش شکست، یک پیروزی و رتبه ۳۱ از بین ۳۲ تیم در مسابقات ۲۰۲۱ اسپانیا، بسته شد.

در حالی که ملی‌پوشان هندبال زنان ایران مقابل تیم‌های رومانی، نروژ، قزاقستان، ازبکستان، آنگولا و کامرون تن به شکست دادند، در پایان سه بازی از بین این شش دیدار، عنوان بازیکن برتر زمین را به خود اختصاص دادند.

فاطمه خلیلی، دروازه‌بان تیم ملی ایران، دو بار پس از رویارویی مقابل تیم‌های ملی نروژ و آنگولا به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد و جایزه مختص این موفقیت را از سوی فدراسیون جهانی هندبال دریافت کرد.

همچنین الناز قاسمی پس از دیدار با تیم ملی ازبکستان، به طور رسمی به عنوان بهترین بازیکن در این بازی، مورد تقدیر و ستایش فدراسیون جهانی هندبال قرار گرفت.

این صحنه‌ها در عرصه رسانه‌های بین‌المللی بازتاب قابل توجهی داشت و در رسانه‌های آلمان نیز به عنوان "گیراترین" لحظه مسابقات قهرمانی هندبال ۲۰۲۱ جهان توصیف شد.

اما تک پیروزی تیم ملی هندبال ایران نیز فقط "روی کاغذ" به ثبت رسید. ملی‌پوشان هندبال زنان ایران در آخرین دیدار خود در برابر تیم ملی چین به خاطر ابتلای بازیکنان این تیم به کرونا و عدم حضور در زمین، با نتیجه ۱۰ بر صفر به عنوان تیم برنده شناخته شدند.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

گیتی‌زن‌ها دوباره در آسمان فوتسال ایران به پرواز درآمدند

لیگ‌برتر فوتسال باشگاه‌های کشور، بیست‌وسومین دوره‌اش را سپری می‌کرد و تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان، موفق شد با یک نمایش خارق‌العاده و در کمال شایستگی مقام قهرمانی را از آن خود سازد و در تاریخ ثبت کند.

از آخرین قهرمانی قرمزهای اصیل فوتسال ایران، پنج سال می‌گذشت و در این پنج سال، گیتی‌پسند هر فصل با دلایل متفاوت و حتی اتفاقات عجیب دستش از رسیدن به جام کوتاه می‌ماند و جام را بر بالای سر رقیب سنتی‌اش یعنی مس سونگون می‌دید.

امسال با وجود حضور چند تیم مدعی در لیگ‌برتر، دیگر نوبت گیتی‌پسند بود که به حقش برسد و به پنج سال ناکامی خاتمه دهد؛ محمد کشاورز که برای نخستین‌بار فقط در کنار زمین حضور داشت و تمرکزش بر روی مسائل فنی تیمش بود گیتی‌پسند را به یک تیم بی‌رحم و ترسناک تبدیل کرد.

۲۰ پیروزی، یک تساوی و سه شکست باعث شد تا تیم با شخصیت گیتی‌پسند در فصلی که ۱۲۲ گل تا هفته بیست‌وسوم زد، مانند تانک از روی تمام تیم‌ها رد شود و دو هفته زودتر تا پایان فصل، قهرمانی‌اش در بیست‌وسومین دوره لیگ‌برتر فوتسال ایران را قطعی کند. گیتی‌پسند حالا با این قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا به‌عنوان نماینده ایران حضور دارد و در مردادماه سال جاری برای رسیدن به دومین قهرمانی‌اش در آسیا تلاش خواهد کرد.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

صعود دو تیم به سوپرلیگ والیبال و قهرمانی مقتدرانه گیتی‌پسندی‌ها

پس از گذشت ماه‌ها و انجام ۱۵۸ دیدار، سرانجام سی‌امین دوره رقابت‌های لیگ دسته‌اول والیبال باشگاه‌های ایران به ایستگاه پایانی رسید.

تیم‌های گیتی‌پسند اصفهان و ستاره‌طبرستان نوشهر با از پیش‌رو برداشتن رقبایشان در مراحل گروهی و پلی‌آف، صعودشان را به لیگ‌برتر والیبال ایران جشن گرفتند و روز جمعه برای برپا کردن جشن قهرمانی از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در سالن فدراسیون والیبال جمهوری‌اسلامی ایران روبروی یکدیگر قرار گرفتند.

گیتیزن‌ها، پس از صدرنشینی مقتدرانه در دور گروهی، با شکست دادن اسپورت‌هوشیار تبریز و گل‌گهر سیرجان به‌دنبال قهرمانی بودند تا سال رویایی‌شان را پس از قهرمانی تیم فوتسالشان تکمیل کنند.

تیم ستاره طبرستان نوشهر در ست سوم این مسابقه ۲۵ بر ۱۴ به پیروزی رسید؛ اما در ست‌های اول، دوم و چهارم به ترتیب با امتیازهای ۲۵ بر ۱۷، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۵ بر ۲۰ نتیجه را به حریف واگذار کرد تا به عنوان نایب قهرمانی اکتفا کند.

گیتی‌پسند در نهایت با برد سه بر یک، توانست با شایستگی قهرمان لیگ دسته‌اول شود.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

پدیده‌ای که وارد صف تاریخ‌سازان ورزش ایران شد

مشکات‌الزهرا صفی، با تنها ۱۷ سال پا به ورزش حرفه‌ای گذاشت و در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یک بانوی تنیسور ایرانی شگفتی‌های متعددی در سطح کشوری و جهانی خلق کرد. وی پس از کسب چندین عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی در تورهای جهانی تنیس، به‌عنوان نخستین تنیسور ایران در بین ۱۰۰ تنیس‌باز جوان جهان قرار گرفت و جایگاه ۷۴ دنیا را به نام خود ثبت کرد. مشکات‌الزهرا پس از آن به‌عنوان نخستین تنیسور باز جوان ایرانی پا به مسابقات معتبر گرند اسلم استرالیا گذاشت تا با دیگر بزرگان این رده در سطح بین‌المللی به رقابت بپردازد.

مشکات‌الزهرا صفی، نابغه تنیس ایران با عملکرد بی‌نظیرش در بین بزرگان تنیس جوان جهان قرار گرفت؛ او پس از حضور در مسابقات معتبر تنیس آزاد گرند اسلم، در کشور برزیل و در تور جهانی زیر هجده‌ساله‌های جهان، مقابل حریفان قدرتمندش قرار گرفت.

این دختر جوان و شگفتی‌ساز ورزش ایران به راهش ادامه داد و سپس تورنمنتی در کشور تایلند را برای کسب تجربه انتخاب کرد تا بتواند تجربه‌های جدید و بیشتری در سطح بین‌المللی به‌دست بیاورد.

از افتخار آفرینی‌های جهانی تا طلسم‌شکنی‌های تاریخی

در آخر نیز صفی که سال ۱۴۰۰ را با رنکینگ تاریخی ۷۳ جوانان جهان به پایان رسانده بود پس از مشخص‌شدن رنکینگ جدید، در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ نیز دوباره تاریخ‌سازی کرد و به رنکینگ ۶۹ جوانان جهان رسید. گفتنی است برای اولین بار است که یک بازیکن از ایران به چنین رنکینگی دست پیدا می‌کند. بدون شک آینده تنیس ایران از آن مشکات‌الزهرا است و این جوان افتخار ورزش ایران خواهد بود. کسی که با پشتکار مثال‌زدنی‌اش در سال ۱۴۰۰ قله‌های زیادی را فتح کرد و در سال‌های آینده قطعاً بیش از پیش از او خواهیم شنید.

کد خبر 563038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.