بازگشایی ۶موزه و بنای تاریخی متعلق به شهرداری اصفهان

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از بازگشایی شش موزه و مکان تاریخی متعلق به شهرداری اصفهان در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

مجتبی شاه‌مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تشریح برنامه‌های ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ایام نوروز اظهار کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ شش موزه و مکان تاریخی متعلق به شهرداری اصفهان بازگشایی شده است و به شهروندان و گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: موزه «عصارخانه شاهی» و موزه گرمابه «علیقلی آقا»، جزو شش مکان تاریخی هستند که قرار است فعالیت ویژه‌ای در ایام نوروز امسال داشته باشند؛ هرچند در گذشته نیز این دو مکان مشغول فعالیت‌های گردشگری بوده‌اند، اما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ در این موزه و چهار مکان تاریخی دیگر متعلق به این سازمان، برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ای را با رویکرد توسعه گردشگری و معرفی هویت و فرهنگ مردم اصفهان به سایر گردشگران در نظر گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: علاوه بر موزه «عصارخانه شاهی» و موزه گرمابه «علیقلی آقا»، در نوروز امسال «گرمابه دردشت» واقع در بازارچه دردشت خیابان ابن‌سینا، «موزه گرمابه شاهزاده‌ها» در بازار فرش خیابان حکیم، «مقبره خواجه نظام‌الملک» واقع در خیابان ولیعصر خیابان احمدآباد و «بقعه و آرامگاه بابا قاسم» در چهارراه بابا قاسم، به ورود روی گردشگران باز است و مردم می‌توانند از این مکان‌ها بازدید کنند.

شاهمرادی تصریح کرد: علاوه بر اینکه این شش مکان برای گردشگران جاذبه‌های گردشگری و ارزش تاریخی دارد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ویژه‌برنامه‌هایی هنری را نیز در ایام نوروز برای این مکان‌ها در نظر گرفته است که این برنامه‌ها به جریان زندگی و رونق این موزه‌ها، کمک شایانی خواهد کرد.

دیدار با بزرگان فرهنگ و هنر اصفهان

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای ایام نوروز در محله «علیقلی آقا» و از ورودی این محله، تعدادی خرده‌اتفاق‌های آئینی و فرهنگی را در نظر گرفته است که شامل خیمه‌شب‌بازی، معرکه‌گیری، عکاس‌باشی و برنامه‌هایی مانند این موارد می‌شود که در هر گوشه از این محله تا ورودی حمام علیقلی آقا به اجرا درخواهد آمد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: در ایام نوروز نمایش حمام نوروزی در دو نوبت صبح و بعدازظهر در حمام علیقلی آقا اجرا خواهد شد، همچنین سه پروفرمنس در موزه عصارخانه شاهی اجرا می‌شود که در قالب قاجاری خواهد بود و مخاطبان و گردشگران را به بیرون از فضای داخل موزه سوق خواهد داد؛ از سویی دیگر با توجه به اینکه موزه عصارخانه شاهی در دوران صفویه محلی برای توزیع روغن خوراکی و روغن چراغ بوده است، مراسم نمادین توزیع روغن در داخل این موزه همراه با برنامه‌های دیگری مانند نقل سعدی برگزار خواهد شد.

شاه‌مرادی ادامه داد: در ایام نوروز و در موزه عصارخانه شاهی، مکانی برای بازدید و دیدار نوروزی هنرمندان و بزرگان فرهنگ اصفهان در نظر گرفته‌شده است که در قالب یک برنامه منسجم برگزار خواهد شد و هر یک از روزها، ویژه یکی از بزرگان شهر اصفهان است و علاقه‌مندان در آن روز که برای هریک از هنرمندان در نظر گرفته‌شده است، می‌توانند از نزدیک با هنرمندان موردعلاقه خود ملاقات کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در ایام نوروز، سوخت‌هایی نیز برای چراغ‌های قدیمی موزه عصارخانه شاهی در نظر گرفته‌شده است که نحوه روشن شدن و نورپردازی این چراغ‌ها برای بازدیدکنندگان به نمایش درخواهد آمد.

بازگشایی حمام شاهزاده‌ها

شاهمرادی، بابیان اینکه برنامه «حمام دردشت» در ایام نوروز، نمایش‌خوانی است گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، نمایش‌نامه‌هایی را منطبق بر فضای این حمام در نظر گرفته است که نمایش خوانی، با اجرای موسیقی زنده با توجه به فضای آکوستیک حمام در ایام نوروز همراه خواهد بود.

وی بابیان اینکه حمام شاهزاده‌ها یک حمام مردانه است که در نقطه استراتژیک بازار اصفهان قرار گرفته است، اظهار کرد: این حمام تاریخی بعد از سال‌ها در نوروز ۱۴۰۱ برای ورود گردشگران بازگشایی شده و برنامه‌هایی همچون نقل سعدی و شاهنامه‌خوانی در حمام شاهزاده‌ها در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر این موارد، بسته‌های پذیرایی و هدایایی در بین گردشگران توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت تاریخی دو مقبره خواجه نظام‌الملک و باباقاسم گفت: در نوروز امسال این دو مقبره به همت شهرداری اصفهان برای بازدید عموم شهروندان و گردشگران بازگشایی شد که در آن‌ها برنامه‌های جنبی شامل نمایش‌خوانی و برنامه‌های مبتنی بر حال و هوای دوران سلجوقی برگزار خواهد شد.

کد خبر 563009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.