اهالی رسانه، طلایه‌داران جهاد تبیین

امروز دفاع از حقیقت، حفظ اذهان، افکار مردم و بیان واقعیت‌ها، بزرگترین عبادت برای اصحاب رسانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جهاد تبیین نیاز به شناخت مسئله، راهکارهای حل آن و ریشه‌یابی دقیق مشکلات، چالش‌ها و تسلط کامل بر مسائل موجود در کشور دارد؛ از این‌رو ضروری است که نسل جوان علاقه‌مند، موضوعات و ابعاد مختلف مسائل کشور را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند و آن را برای جامعه و مردم تبیین کنند.

اصل تبیین ریشه قرآنی دارد و وظیفه پیغمبر، علما، اندیشمندان و قرآن شناسان است؛ تبیین فرمایش خدا این است که آیات قرآن، چه آیات تکوینی و چه تشریعی برای مردم توضیح داده شود سپس مردم راه درست را انتخاب و از آنچه خدا حرام دانسته اجتناب کنند.

رسانه صرفاً تلویزیون، خبرگزاری و رادیو نیست، بلکه منبر، خطبه نماز جمعه، کلاس‌های دانشگاهی، کتاب‌ها و نوشته‌ها به نوعی رسانه هستند. نقش رسانه در ایجاد و عمل به تکلیف و رشد جامعه مؤثر است همچنین رسانه باید در جهت توزیع، تقویت و توسعه جهاد تبیین در بین مردم فعالیت کند.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید بحث تبیین را نسبت به حقایق انجام بدهیم و خیلی از حقایق باید تبیین شوند. این جمله به این معنا است که هنوز بسیاری از حقیقت‌ها تبیین نشده و یا به خوبی بر روی آن‌ها کار نشده است.

در مقابل تبیین، حرکت تحریف‌کننده دشمن وجود دارد که از جوانب مختلف و به سوی جمهوری اسلامی ایران سرازیر شده و قصد دارد بر افکار مردم تأثیر مخرب بگذارد؛ از این رو مقام معظم رهبری فرمودند افکار عمومی را به سمت درست و منطقی و راهی که در آن عقلانیت انقلابی است، هدایت کنیم.

جهاد تبیین، خنثی‌کننده توطئه دشمن است. با این جهاد، می‌توان حرکت‌های صحیح را منتشر کرد و به سوالات پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین می‌توان ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی را به‌نوعی مورد خدشه قرار داد و با آن مقابله کرد.

برای بررسی و ضرورت نقش رسانه در جهاد تبیین با آیت‌الله سیدمحمد موسوی، امام جمعه شهرستان خمینی‌شهر به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش رسانه در جهاد تبیین چیست؟

از جمله مباحث مهم که امروزه باید مورد توجه اصحاب فرهنگ، مطبوعات، اهل قلم و اهالی تبلیغ ترویج دین صورت بگیرد مساله جهاد تبیین است.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود مکرر به جهاد تبیین اشاره کردند، همچنین آیات زیادی در قرآن برای عنوان تبیین آمده است که همگان را به انجام تبیین فرمان داده و مخفی کردن را به عنوان یک منکر بزرگ که موجب لعن و نفرین است بیان فرموده است.

قرآن می‌فرماید که اگر فردی آگاهی از مسائل مختلف را تبیین نکند مورد لعن خدا قرار می‌گیرد، مگر اینکه توبه کند، امروزه در تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی دشمن قرار داریم و در حال حاضر میلیون‌ها کلمه از طریق اردوگاه خبرپراکنی استکبار علیه اسلام، نظام جمهوری اسلامی، مردم و انقلاب اسلامی و ولایت امر مخابره می‌شود.

با این حجم گسترده از تبلیغات مسموم، وظیفه تمام دلسوزان نظام اسلامی، معارف دین و ارزش‌های توحیدی دفاع جانانه از مرز و بوم کشور و عقاید است.

آیا استعمال واژه "جهاد" در عبارت جهاد تبیین، برای برای توصیف موقعیت جنگی در عرصه فرهنگی بوده است؟

در این عرصه اصحاب رسانه و مطبوعات خط مقدم جبهه و پیشکسوتان و پیش قراول عرصه جهاد تبیین هستند که این تبیین به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد نامیده شده چون یک کار مجاهدانه است یعنی تلاش پیگیر و سخت با هزینه فراوان دارد.

جهاد مانند دوران دفاع مقدس گاهی نظامی و گاهی غیرنظامی است، مانند جهاد تبیین که در خط مقدم جبهه مطبوعات، مراکز مطبوعاتی و خبری قرار دارد.

در جنگ روایت‌ها که یک جنگ پیچیده است باید روشن‌گری کنیم از این رو پاسخ این جنگ تحریف، جهاد تبیین نامیده می‌شود. جهاد تبیین یعنی در مقابل تهاجم تحریفی دشمن که با اخبار سوخته برای افکار عمومی خوراک تهیه کنیم. از این رو وظیفه داریم تا حقایق را بیان کنیم تا مردم تحت تأثیر القائات قرار نگیرند.

رسانه تا چه حد در جهاد تبیین تأثیرگذار است؟

امروز هیچ ابزاری مانند ابزار رسانه توانایی ترویج و تبلیغ را ندارد گرچه به قدرت منبر و سخنرانی و خطابه معترف هستیم، اما سخنرانان، سخن‌دانان، اهل قلم، اصحاب تبلیغ و ترویج مانند ائمه جمعه و جماعات در دانشگاه و حوزه در بخشی از وظایف سهیم هستند که در این راستا به وظایف خود عمل می‌کنند.

توانمندی رسانه بی‌نظیر بوده و قدرت بزرگی محسوب می‌شود به گونه‌ای که هر حکومتی که دارای رسانه باشد توانمندی و اقتدار دارد. به عبارت دیگر جنگ امروز جنگ رسانه است و ابرقدرت واقعی نظامی بوده که در رسانه قوی‌تر از نظام‌های دیگر باشد لذا امروز موشک هسته‌ای و بمب اتم ملاک ابرقدرت بودن نیست بلکه رسانه است.

جهاد تبیین در حوزه رسانه به چه ابزاری نیاز دارد؟

در کشوری مانند آمریکا سالانه ۱۰۰ فیلم بلند ساخته می‌شود و ۱۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از این فیلم‌ها است، خبرگزاری آسوشیتدپرس و یونایتدپرس روزانه میلیون‌ها کلمه را به دنیا مخابره می‌کنند و مراکز خبری دنیا را تحت اختیار خود قرار دارند که با این کار گسترده فرهنگ لیبرال دموکراسی را ترویج می‌کنند و اخبار غیرواقعی را در ذهن مردم دنیا و افکار عمومی تداعی می‌کنند.

امروز دفاع از حقیقت و حفظ اذهان و افکار مردم و بیان واقعیت‌ها بزرگترین عبادت برای اصحاب رسانه است، در حال حاضر جهاد تبیین به معنای واقعی افتخاری برای نیروهای فرهنگی و تبلیغی است که با سلاح بیان از مرز عقاید و ارزش‌ها حمایت می‌کنند.

کد خبر 562643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.