آیا خارش گلو جزو علائم کرونا امیکرون است؟

پس از شیوع سویه امیکرون، متخصصان متوجه شدند که خارش گلو نیز یکی از علائمی است که مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرمای هوا و شرایط آب و هوایی ممکن است افراد را در معرض ویروس‌های سرماخوردگی قرار دهد و درگیر علائم خفیفی مانند گلودرد، آبریزش بینی و مشکلات معده کند. ازآنجاکه این علائم بسیار شبیه علائم بیماری کووید -۱۹ است، ممکن است باعث بروز سردرگمی‌های زیادی شود.

آیا خارش گلو جزو علائم کرونا امیکرون است؟

بعضی از علائم رایج بیماری کووید -۱۹ شامل تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. پس از شیوع سویه امیکرون، متخصصان متوجه شدند که خارش گلو نیز یکی از علائمی است که مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ آن را تجربه می‌کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خارش گلو به همراه آبریزش بینی، خستگی، بدن درد، عطسه، استفراغ، تعریق شبانه و از دست دادن اشتها، جزو علائم کرونا امیکرون است. البته خارش گلو ممکن است به دلیل تغییر آب و هوا نیز رخ دهد.

خارش گلو ناشی از کرونا با دیگر بیماری‌ها متفاوت است؟

بیماری کووید -۱۹ و سرماخوردگی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد؛ هر دو توسط ویروس‌های تنفسی ایجاد شده و از طریق قطرات تنفسی موجود در هوا، تماس مستقیم یا لمس کردن سطح آلوده، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. پزشکان معتقدند که تفاوت خاصی بین گلودرد یا خارش گلو ناشی از بیماری کووید -۱۹ و دیگر بیماری‌ها وجود ندارد. گلودرد و خارش گلو ممکن است هنگام غذا خوردن یا نوشیدن آب وخیم‌تر شود. این علائم خفیف ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی خاص نیز ایجاد شود. علاوه بر تغییرات آب و هوایی، افت شاخص کیفیت هوا نیز ممکن است باعث بروز علائم مشابهی شود.

تغییرات آب و هوا باعث بروز خارش گلو می‌شود؟

تغییرات آب و هوایی، یکی از ایده‌آل‌ترین زمان‌ها برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها است؛ به همین دلیل است که هنگام تغییر دما به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شویم. علائم بیماری کووید -۱۹ و سرماخوردگی ممکن است شبیه یکدیگر باشد؛ زیرا هر دو بیماری تنفسی هستند، اما ممکن است شدت آن‌ها متفاوت باشد. برای نمونه، سویه دلتا ویروس کرونا به صورت مستقیم بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث بروز علائم شدید می‌شود؛ در حالی که سویه امیکرون خفیف‌تر است و باعث بروز علائم مرتبط با دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده که دوره نهفتگی بیماری کووید -۱۹ بین یک تا ۱۴ روز متغیر بوده و معمولاً حدود پنج روز است. البته دوره نهفتگی کرونا امیکرون کوتاه‌تر و تقریباً سه روز است؛ در حالی که این دوره برای سرماخوردگی معمولی بین یک تا سه روز است. علاوه بر این، خارش گلو ناشی از بیماری کووید -۱۹ ممکن است با علائم رایج دیگر مانند تب، سرفه، خستگی، بدن‌درد، مشکلات گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی همراه باشد که این علائم در بیماری سرماخوردگی رایج نیست. علائم سرماخوردگی ممکن است به تدریج با گلو درد، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی به عنوان علائم اولیه ظاهر شود.

بهترین روش برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ چیست؟

در صورتی که یکی از علائم شبیه سرماخوردگی یا کووید -۱۹ را تجربه کردید، بهترین روش برای تشخیص آن انجام دادن آزمایش RT PCR است. اگر علائم بیماری شما برای بیش از دو تا سه روز ادامه‌دار بود، حتماً باید آزمایش کرونا را انجام دهید. در صورت بروز هرگونه علائم شدید مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه و موارد دیگر، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های ویروسی چه اقداماتی انجام دهیم؟

با وجود اینکه تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کرده است، اما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم تا خطر ابتلاء به بیماری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. بنابراین توصیه شده است که از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنید و دستان خود را به صورت مرتب بشویید و ضدعفونی کنید. مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ و حتی آنفلوآنزا، دریافت واکسن بیماری مورد نظر است.

کد خبر 562642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.