۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
حال تئاتر ایران خوب نیست!

"تئاتر اصفهان نیازمند یک انقلاب فرهنگی است که باید به سمتی برود که شاهد آثار فاخرتر باشیم و همچنین از نمایش‌های سخیف دوری کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره روح‌الله فعالیت خود را از سال ۹۶ باهدف ترویج اندیشه‌ها و راه امام خمینی (ره) آغاز کرد تا با تولید نمایشنامه‌های مبتنی بر پژوهش درباره امام خمینی (زه) و انقلاب اسلامی، ترویج‌گر این مسیر از طریق ابزار هنر باشد. سومین دوره این جشنواره، اسفندماه امسال برگزار و رضا ضیایی بازیگر برگزیده این جشنواره در بخش بازیگری است.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با رضا ضیایی بازیگر تواتر است که در بخش نمایش‌های صحنه‌ای سومین جشنواره تئاتر روح‌الله، رتبه سوم بازیگری برای نمایش "بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود" را از آنِ خود کرد.

داستان نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» درباره چیست؟

نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» یک نمایش سه پرسوناژِ است. داستان از اینجا شروع می‌شود که شخصیت آصف ۱۰ سال در فرانسه بوده است و قصد دارد برای تأسیس بیمارستانی برای همیشه از ایران، به فرانسه برود که با مخالفت همسر خود با نام طوبی مواجه می‌شود اما این امر با کمک جوهر آقا، خدمتکار عمارت با نقشه‌ای میسر می‌شود.

سبک و نوع نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» چگونه است و موضوع نمایش مربوط به چه زمانی است؟

سبک نمایش رئالیسم است که درصحنه‌هایی شاهد سبک سورئالیسم و کمدی کلاسیک نیز هستیم. موضوع نمایش نیز متعلق به سال‌های انقلاب و اتفاقاتی است که در آن دوران افتاد.

چگونگی گرایش و تمایل شما برای بازی در این نمایش چه بوده است؟

به دلیل اینکه اپیدمی کرونا امکان روی صحنه رفتن را از ما گرفته بود به‌عنوان بازیگر افتخار این را نداشتم روی صحنه بروم و دلم برای نقش‌آفرینی روی صحنه تنگ‌شده بود و شخصیت جوهر آقا در نمایش "بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود" موجب شد که من با تمام سختی‌هایی که داشت و باید نقش پیرمردی حدود ۷۰ ساله را بازی کنم این نقش را قبول کنم.

امتیازهای مثبت و ضعف این‌نوه نمایش‌ها با سایر سبک‌ها چیست؟

در این‌نوع نمایش‌ها به دلیل موضوعی بودن داستان شاید امکان گفتن و به نمایش گذاشتن بسیاری از حرف‌ها وجود ندارد، اما بااین‌حال شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر روح‌الله این امکان را به ما داد که در بخش‌هایی حرف دل مردم را بزنیم.

ساخت نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» چقدر زمان برده است؟

دو سال قبل آماده اجرا بود، اما به دلیل گسترش ویروس کرونا و لغو برگزاری جشنواره این امر امسال میسر شد و با تغییر مجدد بازیگران و عوامل فعالیت خود را شروع کرد و با حدود دو ماه تمرین و البته تعطیلی‌هایی به علت‌های مختلف به اجرا رسید.

عوامل نمایش "بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شوند" چه کسانی هستند؟

طراح و کارگردان سینا بدری، نویسنده عقیل جماعتی، دستیار کارگردان حسین مهران پور، منشی صحنه مرضیه نظیفی، محدثه رضایی، سینا بدری، رضا ضیایی و مهران آریا بازیگران اثر، دستیاران صحنه روفا میری، مهدی غریب، مهدی طغیانی و فرهاد شمس، عکاس سعیده شمس، نور حسین مهران پور، گریم مهدی طغیانی، گیتار مهران آریا، دکور رضا کنگازیان، دراماتورژ سینا بدری، لباس شفق کاظمی، ساخت تیزر محمدحسین وکیلی، طراح صحنه سینا بدری و رضا کنگازیان، مهشید غفاری پور و مریم ملکوتی خواه طراح پوستر و بروشور.

نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» در جشنواره تئاتر روح‌الله چه افتخاراتی به‌دست آورد؟

هر سه پرسوناژ نمایش "بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود" با همه مشکلاتی که سر راه داشت موفق شد در بخش بازیگری جوایزی را به دست بیاورد.

رتبه اول بازیگری زن (دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی) به محدثه رضایی برای «بی تو کابوس‌هایم تعبیر می‌شود» رسید و در بخش بازیگری مرد، رتبه دوم و سوم (لوح تقدیر و جایزه نقدی) به ترتیب به سینا بدری و رضا ضیایی برای نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» اختصاص یافت.

درباره تئاتر اصفهان چه صحبتی با مسئولان دارید؟

اگر بخواهم واقع‌گرایانه صحبت کنم، حال این روزهای تئاتر ایران و مخصوصاً اصفهان اصلاً خوب نیست و متأسفانه با برخورد سلیقه‌ای بعضی از مسئولان مواجه می‌شود. اجرای سیار از آثار امکان‌پذیر نیست و جدیداً هم که گویا طراحی حرکت در تئاتر ممنوع شده است که این فاجعه‌ای در هنر نمایش محسوب می‌شود؛ انگشت‌شمار هستند کسانی که از طریق تئاتر کسب درآمد می‌کنند. امیدوارم در آینده با دید بازتری به هنر نمایش و با این موضوع در شأن هنرمند و خالق یک اثر هنری برخورد شود.

از دیدگاه شما چه راهکاری برای بهتر شدن تئاتر اصفهان وجود دارد؟

فکر می‌کنم تئاتر اصفهان به یک انقلاب فرهنگی نیاز دارد و باید به سمتی برود که شاهد آثار فاخرتر باشیم و از نمایش‌های سخیف دوری کنیم، همچنین افکار عمومی را نیز به این سمت هدایت کنیم.

گفت‌وگو از: علی باقری، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 562628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.