درمان سرطان با لیزر و نانو مواد

محافظت در برابر کرونا با کمک اسپری بینی، افزایش زوال عقل با کمبود ویتامین B۹، تمدید مأموریت بالگرد مریخی ناسا، شناسایی عامل کم‌شنوایی در زنان، درمان سرطان با لیزر و نانو مواد و خطرات آبیاری سبزیجات با فاضلاب‌ را در بسته خبری علم و فناوری ایمنا بخوانید. ‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از یک ترکیب مورد تأیید "سازمان غذا و داروی آمریکا" به صورت اسپری بینی ممکن است به محافظت در برابر کرونا ویروس کمک کند.

"سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA)، ترکیب موسوم به "ELAH" را به عنوان یک نگهدارنده غذایی ایمن طبقه‌بندی کرده است. این ترکیب، سکونت و تکثیر میکروب را در مخاط دهان متوقف می‌کند.

پژوهشگران آمریکایی در این پروژه، اثرات ویروس‌کشی ELAH را در برابر "کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-2) و "کرونا ویروس انسانی ۲۲۹ ای "(HCoV-۲۲۹E) در یک اسپری بینی ارزیابی کرده‌اند.

پژوهشگران، ویروس "وزیکولار استوماتیتیس"(VSV) را تولید کردند، سپس فرمول اسپری بینی ELAH برای درمان سلول‌های "Vero" پس از ابتلاء به سویه‌های نوع وحشی وزیکولار استوماتیتیس یا دلتا و همچنین کرونا ویروس انسانی ۲۲۹ ئی استفاده شد.

پژوهشگران علاوه بر ارزیابی اثر آزمایشگاهی اسپری بینی ELAH، از این فرمول برای درمان همسترهای نر و ماده استفاده کردند تا اثر ELAH و اثرات ضد ویروسی آن را در بدن این حیوانات بررسی کنند. سپس، از روش "واکنش زنجیره‌ای پلیمراز کمی"(qRT-PCR) برای تعیین کمیت آران‌ای ویروسی موجود در سواب‌های همسترها پس از درمان استفاده کردند.

سلول‌های Vero آلوده به وزیکولار استوماتیتیس پس از درمان با ELAH، حداکثر توانایی مهار را نشان دادند که تا ۹۰ درصد بود. این مشاهدات نشان می‌دهند که ELAH یا مستقیماً به پروتئین خوشه‌ای کروناویروس متصل می‌شود یا با آن تداخل می‌یابدو بدین ترتیب از اتصال آن به گیرنده "ACE۲" موجود در سلول‌های Vero و فرآیند تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند.

پژوهش‌های درون‌جانداری در مورد عملکرد ELA H نشان دادند که عفونت در همسترها گسترش پیدا نکرد. پژوهشگران هنگام ارزیابی اثرات محافظتی درمان با ELAH در همسترهای آلوده به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲، کاهش وزن قابل توجهی را در گروه کنترل‌شده طی شش روز پس از درمان گزارش کردند. این در حالی بود که همسترهای تحت درمان با ELAH، وزن از دست رفته را طی هشت روز بعد دوباره به دست آوردند. طی ۱۴ روز پس از درمان همسترهای آلوده با ELAH، کاهش وزن قابل توجهی مشاهده نشد.

افزایش زوال عقل با کمبود ویتامین B۹

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کاهش سطح "ویتامین B۹" در خون می‌تواند عامل افزایش زوال عقل و مرگ و میر افراد مسن باشد.

کاهش سطح "فولات"(Folate) یا "ویتامین B۹" در خون ممکن است با افزایش خطر زوال عقل و مرگ ناشی از هر دلیلی در افراد مسن مرتبط باشد.

به گفته پژوهشگران، سطح فولات خون باید به صورت منظم کنترل شود و کمبود آن در سنین بالاتر اصلاح گردد؛ به ویژه با توجه به اینکه سطح فولات خون با افزایش سن کاهش می‌یابد و به گفته پژوهشگران، از هر پنج شخص مسن یک نفر به کمبود فولات مبتلا می‌شود.

شواهدی که تا به امروز به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند که کمبود فولات، بر شناخت و سیگنال‌های عصبی مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل در آینده باشد. معدود پژوهش‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، تعداد کمی از شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند و نتایج متفاوتی را به همراه داشته‌اند.

به دلیل مدت زمانی که طول می‌کشد تا زوال عقل ظاهر شود، ردیابی علت دشوار است زیرا کمبود فولات می‌تواند نتیجه زوال عقل پیش‌بالینی باشد نه علت آن. بنابراین پژوهشگران می‌خواستند ببینند که آیا کمبود فولات در سرم خون ممکن است با خطرات زوال عقل و مرگ به هر علتی در یک نمونه بزرگ از افراد مسن مرتبط باشد یا خیر.

آنها از سوابق پزشکی ۲۷ هزار و ۱۸۸ نفر استفاده کردند که همه آنها بین ۶۰ تا ۷۵ سال داشتند و حداقل تا ۱۰ سال پیش از آغاز بررسی فولات خون در سال ۲۰۱۳، به زوال عقل مبتلا نبودند. سوابق شرکت‌کنندگان برای تشخیص زوال عقل یا مرگ، تا پایان سال ۲۰۱۷ بررسی شد.

حدود ۳۴۱۸ از شرکت‌کنندگان، کمبود فولات داشتند که به عنوان سطح زیر ۴.۴ نانوگرم در میلی‌لیتر تعریف می‌شود. کمبود فولات با افزایش قابل توجه خطر زوال عقل و مرگ به هر دلیلی مرتبط بود.

در میان افراد مبتلا به کمبود فولات، میزان زوال عقل تقریباً ۳.۵ درصد و مرگ‌ومیر به هر دلیلی، کمتر از هشت درصد بود. در میان افرادی که کمبود فولات نداشتند، میزان زوال عقل کمی بیش از سه درصد و مرگ ناشی از هر دلیلی تقریباً چهار درصد بود.

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار از جمله دیابت، افسردگی، زوال شناختی، کمبود ویتامین B۱۲، سیگار کشیدن و استفاده از مکمل‌های اسید فولیک، کمبود فولات با ۶۸ درصد تشخیص بیشتر ابتلاء به زوال عقل همراه شد و احتمال مرگ به هر دلیلی تقریباً سه برابر بیشتر بود.

مأموریت بالگرد مریخی ناسا باز هم تمدید شد

مأموریت بالگرد مریخی ناسا برای بار دیگر تمدید شد. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا روز گذشته، ۱۵ مارس، اعلام کرد که بالگرد مریخی "نبوغ" می‌تواند دستکم تا ماه سپتامبر به فعالیت خود ادامه دهد. به عنوان بخشی از تمدید این مأموریت، نبوغ ارتقا پیدا می‌کند تا این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی بتواند پروازهای جسورانه‌تری برای حمایت از مأموریت مریخ‌نورد "استقامت" به انجام برساند. این بالگرد در فوریه سال ۲۰۲۱ در حالی که درون مریخ‌نورد "استقامت" ناسا قرار داشت، روی سطح سیاره سرخ فرود آمد.

"هاوارد گریپ"(Håvard Grip)، خلبان ارشد "نبوغ" در بیانیه‌ی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: به یاد دارم که وقتی همه چیز آغاز شد با خود فکر می‌کردم اگر بتوانیم سه پرواز انجام دهیم خوش‌شانس بوده‌ایم و بسیار خوش‌شانس هستیم اگر پنج پرواز انجام دهیم. اکنون با سرعتی که ما پیش می‌رویم، فکر می‌کنم به یک دفترچه ثبت گزارش دیگر نیاز داشته باشم.

زمانی که "نبوغ" اولین پرواز آزمایشی خود را در ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۱ به انجام رساند نه تنها اولین پرواز بین سیاره‌ای را رقم زد بلکه اثبات کرد که امکان پرواز در جو رقیق مریخ وجود دارد.

اولین پرواز آزمایشی این بالگرد تنها ۳۹.۱ ثانیه به طول انجامید و در ماه‌های پس از آن، "نبوغ" فراتر از انتظار ظاهر شد. قرار بود این بالگرد تنها پنج پرواز به انجام برساند اما هفته گذشته "نبوغ" بیست‌ویکمین پرواز خود را به انجام رساند و تا به این لحظه ۳۸ دقیقه در آسمان مریخ پرواز کرده و مسافتی ۴.۶ کیلومتری را پیموده است.

با تمدید مأموریت "نبوغ"، این بالگرد به مریخ‌نورد "استقامت" در کاوش بقایای دلتای رودخانه‌ای در دهانه جزرو کمک خواهد کرد. این مریخ‌نورد در دهانه جزرو فرود آمد و دانشمندان امیدوارند در این منطقه نشانه‌هایی از حیات باستانی بیابند. اما برای رسیدن به آنجا، نبوغ باید یک برنامه پرواز پیچیده را به انجام برساند که شامل ارتقای نرم‌افرازهای جدید نیز هست.

کم خونی فقر آهن، عامل کم‌شنوایی در زنان

پژوهشگران کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، تأثیر یک بیماری رایج در زنان یعنی کم خونی فقر آهن را در بروز مشکلات شنوایی بررسی کرده و بر لزوم رفع آن تاکید کرده‌اند.

کاهش شنوایی، ناشی از اختلال عملکرد جزئی یا کامل مسیر شنوایی از گوش خارجی تا قشر شنوایی مغزی است و مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری گوش است. کاهش شنوایی یک مشکل عمده بهداشت جهانی است و اخیراً به‌عنوان پنجمین علت اصلی سال‌های ناتوانی زندگی معرفی شده است و رتبه آن حتی بالاتر از بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر مانند دیابت، زوال عقل و بیماری انسدادی مزمن ریوی بوده است. علاوه بر این، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بروز اختلالات شنوایی با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

به اعتقاد متخصصان، کاهش شنوایی درمان‌نشده در بالغین منجر به انزوای اجتماعی شده و کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بیماران مبتلابه کم‌شنوایی نسبت به هم سن‌های خودشان میزان بالاتری از بستری، ضعف، دمانس یا زوال عقل و افسردگی را تجربه کنند. شواهد موجود نشان می‌دهند که کم‌خونی فقر آهن یا به قول پزشکان، IDA، با کاهش شنوایی همراه بوده است. کم‌خونی یکی از رایج‌ترین موارد اختلالات خون است و تخمین زده می‌شود که تقریباً یک‌سوم کل جمعیت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل همچنین شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان و جزو یکی از مشکلات اصلی سیستم بهداشت و درمان در کشورهای در حال توسعه است.

در رابطه با این مشکل، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک مطالعه پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن آستانه شنوایی در زنان دچار کم‌خونی فقر آهن با زنانی که این مشکل را ندارند، مورد مقایسه‌های علمی واقع شده است.

لیزر و نانومواد، سلاحی جدید در مبارزه با سرطان

به نظر می‌رسد همگام کردن مواد زیستی حساس به نور در مقیاس نانو با نور لیزر می‌تواند در مقابله با سرطان کارساز باشد.

تیمی از محققان بین‌المللی پیشنهاد کرده‌اند که لیزرهای ترکیبی با فناوری نانو می‌توانند در آینده نزدیک برای درمان سرطان‌ها استفاده شوند.

طیف گسترده‌ای از فناوری‌های جدید در تلاش برای غلبه بر سرطان در حال آزمایش هستند. از ساخت واکسن‌هایی با استفاده از آخرین فناوری واکسن سازی موسوم به "آران‌ای پیام‌رسان"(mRNA) گرفته تا مهندسی سلول‌هایی که می‌توانند به تومورها حمله کنند، دانشمندان روش‌های مختلفی را برای مقابله با این بیماری کشنده امتحان می‌کنند. جدیدترین رویکرد در این حوزه نیز شامل استفاده از لیزر است.

این ایده خیلی جدید نیست و قبلاً مطرح شده است. لیزر را می‌توان برای تولید گرما در محل تومور استفاده کرد که می‌تواند سلول‌های ناخوانده را در روشی به نام "نورگرما درمانی"(PTT) از بین ببرد.

روش دیگر، "درمان فوتودینامیک"(PDT) است که از لیزر برای تولید گونه‌های اکسیژن فعال(ROS) استفاده می‌شود که گروهی از مواد شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر است که برای هر نوع سلولی از جمله سلول‌های سرطانی، کشنده خواهد بود.

اثربخشی لیزر درمانی با عمق نفوذ لیزر در بافت تعیین می‌شود که به نوبه خود به شکل و شعاع پرتو، طول موج نور استفاده شده و شدت لیزر وابسته است.

اکنون رویکرد جدیدی که محققان پیشنهاد می‌کنند، همگام کردن این روش‌ها با مواد زیستی در مقیاس نانو است که می‌توانند درمان‌ها را بسیار دقیق و هدفمند کنند. این مواد در مقیاس نانو باید به نور حساس باشند و در طول موج‌های خاصی کار کنند تا بتوان روش‌ها را در طول درمان‌ها بیشتر کنترل کرد.

خطرات آبیاری سبزیجات با فاضلاب‌

پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری، غلظت عناصر بالقوه زیان‌آور را در بخش خوراکی کاهو و گشنیز بررسی کردند.

تغییرات آب‌وهوایی، رشد جمعیت، شهرنشینی و افزایش تقاضای آب، مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث‌شده کشاورزان از فاضلاب برای آبیاری استفاده کنند. استفاده از فاضلاب برای کشاورزی، فوایدی دارد؛ ولی در عین حال می‌تواند منجر به انتقال آلاینده‌های مختلف مانند عوامل بیماری‌زا، میکروپلاستیک‌ها و عناصر بالقوه زیان‌آور به خاک، محصولات کشاورزی و در نهایت مصرف‌کنندگان آن‌ها شود.

عناصر بالقوه زیان‌آور، مانند عناصر سنگین و عناصر کمیاب دارای ویژگی‌هایی مانند زیست‌تخریب‌پذیری کم، پایداری محیطی بالا و سمیت هستند. آن‌ها به راحتی در محیط رها می‌شوند و از سه راه (تماس پوستی، قرار گرفتن در معرض استنشاق و بلع) وارد بدن انسان می‌شوند.

گروهی از عناصر بالقوه زیان‌آور مانند مس، منگنز، آهن، سلنیوم و روی بر اساس نیاز بدن، ضروری است و در غلظت‌های پایین، به عنوان ریز مغذی‌ها عمل می‌کنند. با این حال، مصرف بیش از حد این مواد، باعث مسمومیت و سایر اثرات منفی بر سلامت می‌شود. در مقابل، گروه دیگری از عناصر بالقوه زیان‌آور مانند آرسنیک، جیوه، کادمیوم و سرب هستند که قرار گرفتن در معرض سطح پایین‌تر از آن‌ها نیز خطرناک است.

کد خبر 562515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.