۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
به نام «بازنده» به کام اصفهان

یک مجسمه‌ساز معتقد است: هنر شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی خطایی‌ایلخچی، هنرمند مجسمه‌سازی است که با اثری به نام «بازنده» در رویداد تجسمی هنر شهری برای نوروز ۱۴۰۱ شرکت کرده است.

او در خلق این اثر از یکی از شعرهای «دده قوربانی» از شعرا و نوازندگان (عاشیق در فرهنگ آذربایجانی) هم‌عصر شاه اسماعیل صفوی الهام گرفته و در گفت و گویی کوتاه، از محتوای اثری که آفریده سخن گفته است.

به گفته او، در عرفان ترکی به کسانی که به مقام راهنمایی می‌رسند «دده» گفته می‌شود. دده قوربانی در این شعر، از بازندگی و باختن در نبرد زندگی سخن می‌گوید که ترجمه تحت‌اللفظی قسمتی از این شعر به گفته خطایی‌ایلخچی این گونه است: «نامم قربانی است، از نسل حضرت آدم (ع) هستم و پنج آورده‌ام و چهار بازی کرده‌ام. یعنی، خواستم در این زندگی تقلبی انجام دهم اما دست آخر، زندگی برنده شد.»

این هنرمند مجسمه‌ساز با چنین پیشداشتی بازنده‌اش را با استفاده از آهن و فایبرگلاس خلق کرده و گوشه چشمی هم به معنای بازنده در فرهنگ دهخدا داشته است.

به گفته خطایی‌ایلخچی، دهخدا در توضیح معنی بازنده آورده است: «کسی که بازی می‌کند، یعنی بازی کننده، در برابر برنده نیز به کار می‌رود.»

این هنرمند آذربایجانی ساکن اصفهان، معتقد است: «هر اثر هنری که در شهر اجرا و نصب می‌شود، تأثیر خاص خودش را بر مخاطب خواهد داشت اما نمی‌توان دامنه این تأثیر را بررسی کرد. مثلاً فردی که بر سی‌وسه‌پل قدم می‌زند، خاطره آن را در ذهن نگه می‌دارد و با آن زندگی می‌کند. اثر هنری شهری نیز به گمان من همین تأثیر را خواهد داشت.»

خطایی ایلخچی همچنین باور دارد که: «ممکن است برخی آثار ماندگار شود و مخاطبان تمایل داشته باشند که این اثر همواره باقی بماند و ممکن است عکس این موضوع نیز صادق باشد؛ بنابراین هر اتفاقی که در شهر شکل می‌گیرد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر مخاطب تأثیر می‌گذارد. پس وقتی رودخانه جریان دارد رفتار مردم دیگرگونه می‌شود و مخاطب و هنرمند از این حس سرشارِ از بودن و نبودن تأثیر می‌پذیرند.»

به گزارش ایمنا، علی خطایی‌ایلخچی دانش آموخته کارشناسی فرش از دانشگاه هنر اصفهان است و سابقه‌ای ۲۰ ساله در مجسمه سازی دارد. از او بیش از هفت اثر شهری در تهران و دیگر شهرهای کشور نصب شده است.

شناخته‌شده‌ترین آثار خطایی‌ایلخچی در اصفهان «نماد زندگی»، مجسمه زوج سالخورده‌ای است که در خیابان شهید بهشتی بر نیمکت نشسته‌اند. همچنین مجسمه سلفی در نزدیکی پل مارنان از دیگر آثار شناخته شده اوست.

به گفته این هنرمند، بازنده در هفته آینده در محل مورد نظر نصب خواهد شد.

کد خبر 562426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.