۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۷
معضلی به نام جای پارک!

ترافیک، کمبود جای پارک و پارکینگ، همواره یکی از مشکلات اصلی رانندگان شهرهای استان گیلان است به طوری که کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها در این استان به محل پارک انبوهی از خودرو تبدیل شده است و تاکنون اقدام موثری برای رفع این معضل انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رشد سریع جمعیت، گسترش جغرافیا و افزایش وسایل نقلیه شخصی در شهرها، سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و به نحوی طراحی می‌شود که حداکثر کارایی را در خدمت‌رسانی به شهروندان داشته باشد، لذا یکی از ضروری‌ترین نیازهای شبکه ترافیکی درون‌شهری، ایجاد پارکینگ با حجم مورد نیاز بار ترافیکی است.

در این بین استان گیلان با داشتن بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مراکز تجاری و تفریحی، هرساله ایام نوروز و تعطیلات تابستان پذیرای میلیون‌ها نفر مسافر و گردشگر از سراسر کشور است و حضور این تعداد جمعیت شهروند و گردشگر در این شهر باعث ایجاد مشکلات ترافیکی متعدد، آلودگی هوا، کندی حرکت خودروها و سردرگمی رانندگان خودروها برای پیدا کردن جای پارک مناسب در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای این استان شده است و ریشه این مشکلات در کم‌عرض بودن معابر، کمبود و یا انتخاب نادرست کاربری پارکینگ در اکثر شهرهای گیلان است که کمتر مورد توجه مدیران شهری و مسئولان این استان قرار گرفته است و برای رفع این مشکل اقدام مؤثری از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام نشده است و شهروندان با چالش نبود پارکینگ دست و پنجه نرم می‌کنند و این معضل هر روز پر رنگ‌تر می‌شود.

برای احداث پارکینگ اقدام مؤثری انجام نشده است

شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی در خصوص مشکلات جای پارک در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در ادوار گذشته مدیریت شهری برای احداث پارکینگ عمومی در شهر گردشگرپذیر و توریستی بندرانزلی اقداماتی خوبی توسط شهرداری انجام نشده است و شهروندان و گردشگران همواره در این شهر با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستند.

وی با بیان اینکه منابع مالی شهرداری محدود بوده و احداث پارکینگ نیازمند ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذارانی که در شهر بندرانزلی پارکینگ طبقاتی احداث کنند، شهرداری در قالب طرح تشویقی، هیچ‌گونه عوارضی از آنها دریافت نمی‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث پارکینگ طبقاتی حمایت می‌کنیم، می‌افزاید: زمین‌های زیادی در این شهر وجود دارد، که مالکان آن می‌توانند با تبدیل این زمین‌ها به پارکینگ موقت، برای خودشان درآمد بسیار خوبی کسب کنند و شهرداری نیز این آمادگی را دارد تا نسبت به آماده‌سازی، شن‌ریزی و تسطیح زمین آنها اقدام کند.

معضلی به نام جای پارک!

تلاش مدیریت شهری برای ایجاد پارکینگ در شهر

وی با بیان اینکه پارکینگ محصور مصلی، دارای نگهبان است و محل مناسبی برای پارک خودروهای مسافران است، اضافه می‌کند: در زمان پیک مسافر، می‌توان با اختصاص ایستگاه موقت تاکسی در مصلی و هدایت خودروهای مسافران به داخل پارکینگ آن، از ورود تعداد زیادی از خودروها به داخل شهر و ایجاد ترافیک جلوگیری کرد.

جعفری پارکینگ جنب دادگستری که در اختیار اداره زندان‌ها قرار دارد را محلی مناسب برای پارک خودروهای مسافران می‌داند و تصریح می‌کند: این پارکینگ متعلق به شهرداری بوده و در گذشته طی توافقی در اختیار اداره زندان‌ها قرار گرفته است و درآمد حاصل از آن نیز به حساب انجمن حمایت از زندانیان واریز می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، شهرداری پارکینگ سپاه ناحیه انزلی در انتهای میدان مادر را به طور موقت برای پارک خودروهای مسافران استفاده می‌کرد که اخیراً موج‌شکن غربی و رستوران آن، برای استقبال از مهمانان نوروزی بازگشایی شد، زیرا این مکان و جاذبه گردشگری آن در ایام تعطیلات میزبان بسیاری از گردشگران است؛ لذا ایجاد پارکینگ خودرو در این نقطه بسیار لازم و ضروری است که امیدواریم با تعامل و همکاری سپاه و شهرداری محوطه پارکینگ را شن‌ریزی و تسطیح کند تا به عنوان پارکینگ موقت خودرو مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی می‌افزاید: در جلسه شورای ترافیک بندرانزلی سه نقطه مصلی، جنب دادگستری و انتهای میدان مادر را برای اختصاص پارکینگ به مسئولان این شهر پیشنهاد دادم که مورد موافقت آنها قرار گرفت و باید برای اختصاص این نقاط به پارکینگ برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی اضافه می‌کند: از شهروندان به ویژه مالکان واحدهای تجاری در این شهر درخواست داریم، در ایام تعطیلات و پیک مسافر به رسم مهمان‌نوازی، خودروی خود را در پارکینگ منزل مسکونی پارک کنند تا مسافران و گردشگران در زمان پارک خودرو در کوچه و خیابان، دچار مشکل نشوند.

اقدامات شهرداری لاهیجان برای رفع معضل کمبود پارکینگ

بهمن کنعانی، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در خصوص وجود معضل جای پارک در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهرداری در مجموع تعداد پنج پارکینگ خودرو در امیر مؤمن، ساختمان شهرداری سابق، بازار شماره یک، ساختمان شورای اسلامی شهر و اردوی بازار میرشمس‌الدین را در اختیار دارد که اگر به درستی مدیریت شود، گنجایش آن برای پارک خودروهای شهروندان و گردشگران مناسب است، اما تعداد آن در زمان پیک مسافر کافی نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از زمین پارکینگ اردوی بازار میرشمس‌الدین اوقافی است و شهرداری در خصوص مدیریت آن با اداره اوقاف اختلاف نظر دارد، می‌افزاید: با درخواست شهردار لاهیجان، چهار پارکینگ شهرداری برای واگذاری به پیمانکار بخش خصوص به صورت اجاره ماهیانه، توسط کارشناس دادگستری قیمت‌گذاری و توسط شورای اسلامی شهر مصوب شد و پس از تأیید در کمیته تطبیق فرمانداری شهرستان، آگهی مزایده انتخاب پیمانکار، در سطح کشور منتشر شد.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با تاکید بر اینکه پارکینگ‌های شهرداری پس از واگذاری به پیمانکار بخش خصوصی به درستی مدیریت می‌شود، می‌گوید: در طرح تفصیلی شهر لاهیجان که در آینده نزدیک مصوب می‌شود، در چند نقطه این شهر پارکینگ پیش‌بینی شده است.

وی تاکید می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در این شهر تمایل به احداث پارکینگ طبقاتی داشته باشند با آغوش گرم استقبال می‌کند.

معضلی به نام جای پارک!

پارکینگ‌های شهرهای استان گیلان استاندارد نیست

شروین حبیب‌زاده، کارشناس عمران با اشاره به اهمیت رفع معضل جای پارک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بسیاری از ساختمان‌های مسکونی شهرهای استان گیلان به تعداد واحدها پارکینگ ندارد و یا ساکنان واحدها بیشتر از گنجایش پارکینگ، خودرو دارند، به همین دلیل خودروی خود را در کوچه و خیابان‌ها پارک می‌کنند.

وی پارکینگ‌های احداث شده در شهرهای استان گیلان را غیراستاندارد می‌داند و تصریح می‌کند: بیشتر پارکینگ‌ها آسفالت نشده و خاکی است و فاقد گنجایش، نظم و ترتیب، تجهیزات اطفای حریق، دوربین مداربسته، ورودی و خروجی مناسب، خط‌کشی و علائم راهنمایی، شماره‌گذاری محل پارک و امنیت کافی است و رانندگان هر جا که تمایل داشته باشد، خودروی خود را پارک می‌کنند.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گیلان تمایلی به احداث پارکینگ ندارند

این کارشناس عمران با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از شهرداری‌های استان گیلان برای احداث پارکینگ استاندارد در شهرها به درستی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، تصریح می‌کند: پارکینگ‌های گیلان گنجایش کافی برای پارک خودروها را ندارد و مدیران شهری به طور جدی به دنبال رفع مشکل محل پارک خودرو نیستند، در حالی که می‌توانند بخشی از زمین‌های شهرداری را به پارکینگ تبدیل کنند یا با هزینه یک تا دو سال درآمد پارکینگ شهرداری آن را با امکانات مناسب و استاندارد تجهیز کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در گیلان بر ساخت‌وساز واحدهای تجاری و مسکونی متمرکز شده‌اند و تمایلی به احداث پارکینگ ندارند، تصریح می‌کند: بسیاری از این افراد در زمان احداث پاساژها و مجتمع‌های تجاری به دلیل بالا بودن قیمت زمین در شهرهای استان گیلان اقدام به ساخت پارکینگ عمومی نمی‌کنند؛ لذا رانندگانی که برای خرید به این اماکن مراجعه می‌کنند، به اجبار خودرو خود را در معابر پارک می‌کنند که این مسئله عامل مهمی در ایجاد ترافیک شهری شده است.

نبود پارکینگ طبقاتی یکی از مشکلات اصلی شهرهای گیلان است

حبیب‌زاده اضافه می‌کند: یکی از مشکلات اصلی شهرهای استان گیلان نبود پارکینگ طبقاتی در نقاط پرجمعیت و پرترافیک است که باعث می‌شود، بسیاری از رانندگان در حاشیه خیابان‌ها پارک کنند.

وی یکی از راه‌های رفع مشکل پارکینگ در شهرهای گیلان را حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تسهیل در بروکراسی اداری می‌داند و می‌گوید: تجربه نشان داده است که در هر پروژه‌ای که سرمایه‌گذار بخش خصوصی متخصص و کاردان به درستی ورود کند، نتیجه مطلوبی داشته و معضلات و چالش‌های موجود نیز به طور کارآمدتری رفع شده است.

کد خبر 562299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.