۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
دغدغه‌های اجاره‌نشینان

اجاره کردن خانه‌ای مناسب و دسترسی به امکانات از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی اجاره نشین ها است و آنها باید مراحل متعدد و طولانی را از ابتدای پیدا کردن خانه تا لحظه‌ی نقل مکان سپری کنند و افزایش قیمت سالیانه نرخ اجاره از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های مستأجران درشهرها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجاره نشینی، خوش نشینی، ضرب المثل قدیمی درباره مستأجران است که حکایت از این داشت این قشر با وسایل مختصر و ذهن راحت هر سال خانه‌ای در مناطق مختلف شهر اجاره و زندگی شاد و با نشاطی داشتند البته این روزها دیگر این ضرب المثل مصادقی این چنین ندارد.

شاید کسی که اولین بار این مثل را به کار برد، فکرش را هم نمی‌کرد، روزگاری از راه برسد که اجاره نشین‌ها، خانه به دوش شوند و با نزدیک شدن تابستان و فصل جابجایی‌ها، لرزه بر تن مستاجرین بیافتد.

از همان قدیم‌ها بزرگترها یکی از دعاهایشان این بود که الهی صاحبخانه شوی و از این دربدری راحت، تحقق این دعا این روزها به دغدغه اصلی مستأجران تبدیل شده البته خرید خانه که دیگر برای این دسته از مردم آرزویی محال و دست نیافتنی است.

نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم، باعث شده تا سقف آرزوی خانه دار شدن تا اجاره نشینی پایین آمده و در برخی موارد سطح توقع مستأجران روز به روز از وسعت خانه اجاره‌ای مورد نظرشان نیز کاهش پیدا کند.

آشنایی با مزایای اجاره نشینی

در شرایط فعلی جامعه که قدرت خرید افراد برای خرید خانه کم شده، اجاره نشینی راه حل مناسبی است، در بسیاری مواقع خرید خانه به صرفه نیست و لازم است برای پیدا شدن موقعیت‌های بهتر صبور باشید. مالک خانه بودن آن طور که همه فکر می‌کنند، بی دردسر و بی مشکل نیست.

۱. انعطاف پذیری

با توجه به شرایط معمولاً مستأجران از انعطاف پذیری بالاتری در تصمیم‌گیری نسبت به محل زندگی برخوردار هستند. ممکن است مشکلات یا موقعیت‌های مختلفی برای افراد پیش بیاید که لازم است بر اساس آن محل زندگی خود را عوض کنند. در این مواقع معمولاً افرادی که صاحب خانه هستند وابستگی بیشتری نسبت به محل زندگی دارند. این موقعیت‌ها ممکن است تحصیل یا موقعیت شغلی در شهری دیگر باشد. در کلان شهرها رفت و آمد بسیار سخت و زمان‌بر است. در این مواقع نزدیکی محل کار و محل زندگی یک مزیت است. در این شرایط مستأجران به راحتی می‌توانند در مورد محل اجاره خانه تصمیم بگیرند.

۲. درگیر نبودن با مشکلات

مالک خانه بودن آن‌قدرها را هم بی دردسر نیست و مشکلات زیادی دارد. در صورت مالک بودن تمام دردسرهای خانه و هزینه‌های آن به عهده شخص است. در صورت مستأجر بودن افراد درگیر مخارج بازسازی یا خرابی‌های پیش آمد در خانه نمی‌شوند. قابل توجه است که این هزینه‌ها با توجه به بالا رفتن سن ساختمان نیز بیشتر و بیشتر می‌شوند.

۳. استفاده از سرمایه

در بسیاری موارد شخص شخص معتقد است که اگر سرمایه را وارد بازار کار کند سود بیشتری می‌کنند. در این صورت برای مدتی خانه‌ای را اجاره می‌کند و سرمایه اصلی خود را وارد بازار کار می‌کند. خانه برای بسیاری افراد خواباندن سرمایه بدون سود دهی است.

۴. تنوع در زندگی

افرادی هستند که تنوع طلبی بالایی دارند و نمی‌توانند برای مدت طولانی در یک محل زندگی کنند، این افراد دوست دارند سالیانه یا هر چند سال یک بار، محل زندگی خود را عوض کنند. خرید و فروش خانه به این صورت، نه تنها سود ندارد، ممکن است ضرر هم داشته باشد. علاوه بر آن روند خرید و فروش ملک زمان بر است. تعویض خانه یا محله در صورت اجاره نشینی بسیار راحت‌تر است. بنابراین اجاره نشینی می‌تواند انتخاب خوبی برای این دسته از افراد باشد.

۵. اجاره برای مدت زمان محدود

اگر شخصی برای مدت زمان محدودی تصمیم به زندگی در یک شهر را دارد اجاره نشینی انتخاب خوبی است. حتی در این مواقع می‌توان خونه‌های مبله را اجاره کرد. تنها لازم است زمان دقیق سکونت را در قرارداد ذکر کند که متحمل هزینه اضافی نشود.

۶. خانه بهتر

هزینه خرید در یک محله خوب بسیار سنگین است و بسیاری از افراد نمی‌توانند بودجه لازم برای خرید را فراهم کنند. در صورتی که رهن یا اجاره یک خانه خوب در آن محله برایشان ممکن است. این خانه‌ها شرایطی مانند نوساز بودن، بزرگ‌تر بودن، امکانات رفاهی ساختمان و محله‌ای بهتر دارند. در صورتی که می‌توانند با همان هزینه یک خانه معمولی را در یک محله پایین‌تر بخرند.

۷. دردسرهای فروش خانه

یکی دیگر از دلایلی که افراد اجاره نشینی را انتخاب می‌کنند، مشکلات خرید و فروش ملک است. در سال‌های اخیر به دلیل رکود بازار مسکن، خرید و فروش پروسه‌ای زمان گیر و سخت شده است. بسیاری از مالکان ماه‌ها یا حتی سالهاست نیت به فروش ملکی دارند و موفق نمی‌شوند. این در صورتی است که شخص فروشنده معمولاً به پول آن ملک نیاز دارد. با توجه به این مورد نه تنها فروش این ملک‌ها سخت است، بلکه رهن و اجاره دادن آن نیز مشکلات زیادی به همراه دارد.

شناخت معایب اجاره نشینی

اجاره نشینی همان طور که مزایایی دارد معایبی مانند جابجایی مداوم، افزایش قیمت مسکن، هزینه جابجایی، آسیب به وسایل و محدودیت و قوانین صاحب خانه را به دنبال دارد. گاهی این معایب باعث می‌شود افراد به خرید خانه روی بیاورند و سمت اجاره نشینی نروند. این معایب با مشکلات اقتصادی و رکود بازار در این سال‌ها بیشتر نیز شده است. بسیاری افراد به دلیل این مشکلات به هر قیمتی سعی می‌کنند که خانه دار شوند تا مجبور به اجاره نشینی شوند. یکی از اساسی‌ترین دلایل در این شرایط اقتصادی جامعه ثابت نبودن قیمت‌ها و افزایش مداوم آن است. اما مشکلات و دردسرهای دیگری نیز دارد.

استرس و آشفتگی روحی خانواده‌های مستأجر

این روزها بسیاری از مستأجران و خریداران مسکن نگران از رشد جهشی قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره هستند، اما از طرف دیگر بسیاری از مالکان و دلالان دندان طمع برای بالابردن قیمت‌های اجاره تیز کرده‌اند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را برطرف کنند.

مستأجران و افرادی که از نعمت یک سرپناه محروم هستند این روزها شرایط سخت‌تری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند چرا که در این بحران اقتصادی و رکود بازار مسکن و به ویژه آشفتگی بازار اجاره بها این مستأجران نگون بخت با توجه به نجومی شدن نرخ‌های اجاره مبالغی را بابت اجاره و یا رهن یک خانه پرداخت می‌کنند که در سال‌های گذشته با چنین مبلغی می‌توانستند خانه‌دار شوند. فشارهای اقتصادی یک طرف و بحران کرونا از طرفی دیگر پشت مستأجران را در زندگی شهرنشینی امروزی خم کرده است

امروزه افراد زیادی در جامعه اجاره نشین هستند، بسیاری به اجبار و بسیاری دیگر با وجود اینکه خودشان صاحب خانه هستند، به اجاره نشینی روی آوردند، افرادی که خودشان اجاره نشینی را انتخاب می‌کنند، دلایل مختلفی برای این تصمیم دارند.

تلاطم بازار مسکن، با حجم سنگینی از فشار روحی همراه است که خود را به تمامی در خانه‌ها سرازیر می‌کند و همان آرامش نسبی که وجود دارد نیز، از خانه‌ها کوچ می‌کند و مشاجره‌های زیادی بین زن و مرد خانه اتفاق می‌افتد و بیشترین فشار بر دوش سرپرست خانوار است.

ثبات در هر موضوعی به آثار مثبت روحی می‌انجامد و عدم ثبات، درست مانند عدم امنیت به تنش و تشویش منجر می‌شود؛ به خصوص در خانواده‌هایی که فرزندان بزرگسال دارند و همچنان مستأجر هستند.

کد خبر 562242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    حقوق پنج. میلیون، یعنی سال 60میلیون کار میکنیم اگر نخوربم نپوشیم و فقط فتوسنتز کنیم نه اجاره ن خوراک ن پوشاک هیچه هیچ، نود سال طول میکشه یه سوئیت پنجاه متری بخربم خونه نه ها فقط سوئیت اونم اگ تا نود سال دیگ مثل الان ساعتی گرون نشه خونه وزمین، عمر مفید الان جامعه شده شصت سال زمان بازنشستگی پونزده تا بیست سال یعنی پنج نسل بعد من ادامه راه من رو بدن و از بدو بلوغ حمالی کنن و طبق گفته هام گرونی نشه و تبدیل به ربات بشیم نسل ششم من انشالله به یارب خداوند متعال صاحب سوئیت پنجاه متری میشه، واقعا ادم خجالت میکشه ازگفتنش، حقوق کارگر پنج میلیون اجاره خونه تک خاب پنجاه متری داغون ده میلیون، پنج میلیون هرماه باید از قبرمون دربیاریم ک فقط پول صاحبخونه بدیم