اصفهان لاجوردی را از روی پل ملک‌شهر ببینید!

نقاشِ دیوارنگاره‌ای که روی یکی از ساختمان‌های بلند ابتدای خیابان بهارستان نقش شده است، از تأثیر مثبت دیوارنگاره‌ها بر شهروندان و گردشگران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمیدرضا ایرانی» نقاش اصفهانی و دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبای اصفهان است که در پروژه «نیمه‌پنهان اصفهان» همکاری می‌کند. او که دیوارنگاره‌ها، المان‌ها و مجسمه‌های بسیاری را برای اصفهانی‌ها در سطح شهر آفریده، معتقد است: «دیوارنگاره به شرط قوت قلم می‌تواند شناسنامه بصری هر شهری باشد، به ویژه که این شهر اصفهان باشد.» در گپ‌وگفتی کوتاه با او به دیوارنگاره زیبایی که بر دیوار بلندی در ابتدای خیابان بهارستان نقش زده، نشسته‌ایم. دیوارنگاره‌ای که از روی پل ملک شهر پیدا و هویدا است!

حمید ایرانی، با اشاره به دیوارنگاره‌ای که به تازگی به پایان رسانده، می‌گوید: «طرح این دیوارنگاره از سوی سازمان زیباسازی ارائه شده است و اثر، بر دیوار بلندی به ارتفاع ۱۸ متر و عرض ۲۳ متر بر بام یکی از ساختمان‌های بلندمرتبه در ابتدای خیابان بهارستان نقش شده است.»

وقتی از روی پل ملک‌شهر به سوی ملک‌شهر برانید و پایین بیایید، این اثر پیدا و در دیدرس است. زمینه‌ای فیروزه‌ای دارد با طرح کاشی‌های لاجوردی و ماهی‌های زندگی از دل کاشی‌ها بیرون آمده و چشم را می‌نوازند. این اثر به گفته او «اثری تلفیقی با الهام از کاشی‌های اصفهان است و قرار است نیمه پنهان اصفهان را به مردم نشان دهد.»

نقش کاشی بر دیوارهای بلند

ایرانی می‌گوید: «در اوقاتی، مردم توجه کمتری به میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان دارند و ما در قالب این پروژه سعی می‌کنیم با برجسته ساختن این نقوش ارزشمند، این آینه تمام قد را در برابر اصفهان، مردم آن و مسافرانی که به دیدار آن می‌آیند، افراشته کنیم تا شاهد زیبایی‌های از یاد رفته اصفهان باشند.»

وی با تکنیک قلم مو با رنگ اکرلیک کاشی‌های اصفهان را در پیوندی حیاتی با ماهی‌هایی که نمودِ زندگی و رهایی هستند، بر این دیوار بلند نقش زده است. او می‌گوید: «نقش چنین طرح‌هایی بر دیوار، آن هم در ابعاد بزرگ نیازمند بزرگ‌نمایی به وسیله ویدئو پروژکتور و ایجاد طرح‌های شطرنجی است؛ زیرا باید دقت فراوانی به کار برده شود تا طرح، دفورمه نشود.»

این هنرمند که با همکاری دو تن از همکارانش به نقش این اثر پرداخته است، نظر جالب توجهی درباره دیوارنگاره‌های شهری دارد. او ادامه می‌دهد: «دیوارنگاره‌های شهری باید به صورت هدفمند اجرا شود تا بتواند با طرح و ایده و فکری از پیش مشخص، درصدد تأثیرگذاری بر روان مخاطب اجرا شود.»

اجماع طرح به نظر این هنرمند بسیار مهم است. مسئله‌ای که موجب می‌شود طرح، بهتر و بیشتر دیده شود. به همین خاطر، هدف از اجرای آن نیز بسیار مهم است؛ چراکه به نظر این هنرمند: «این کار می‌تواند پیام هنرمند را به وضوح به ذهن همه مخاطبان برساند. به همین خاطر، سعی می‌شود تا طرح‌ها در عین سادگی دارای عمیق زیبایی شناسی و معنایی هم باشد.»

شکوه و زیبایی اصفهان را بر دیوارنگاره‌ها بنگرید

او معتقد است: «رنگ و لعاب اثر باید دارای پیوستگی و درهم تنیدگی باشد و طرح‌ها نیز، علاوه بر سادگیِ دلنشینی که دارند، بیش از حد متفاوت نباشند.» این هنرمند، بر مهارت نقاش دیوارنگاره نیز تاکید بسیاری دارد؛ زیرا به نظر او «طرح‌های قدرتمند، نشان از عمق محتوا و مهارت هنرمند در استفاده از فن و هنر خود دارد که می‌تواند پیامی از شکوه و زیبایی را به مخاطبان، به ویژه مسافرانی که تاکنون از اصفهان دیدن نکرده‌اند مخابره کند و از سوی دیگر، ضعف اثر نیز پیام‌هایی منفی را به ذهن مخاطب مخابره می‌کند.» به همین خاطر است که او تاکید دارد: «پیامدهای مثبت و منفی هر اثر می‌تواند بر خاطره‌ای که مخاطب از شهر اصفهان با خود به همراه می‌برد، مؤثر باشد و این پیامدها، به نوعی معرف شهر و هنرمندان آن می‌شوند.»

تأثیر مثبت دیوارنگاره‌ها بر شهروندان و گردشگران

ایرانی که چندسال است با سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای تولید آثار هنری همکاری می‌کند، آثار بسیاری بر دیوارها و نقاط مختلف اصفهان نقش زده و نصب کرده است؛ از جمله در خیابان‌های آتشگاه در ابتدای کوچه نصرآباد، خیابان میرداماد، خیابان سهروردی، خیابان زندان دستگرد و عمارت هنرمند.

تمرکز او بیشتر بر ساخت المان‌ها و مجسمه‌های شهری بوده و معتقد است که آثار هنری که در سطح شهر اصفهان کار می‌شود «تأثیر بسیار مثبتی بر شهروندان به ویژه گردشگران دارند. این کار می‌تواند اصفهان را به نمایشگاهی از آثار هنری مبدل کند تا همه به رایگان از آن‌ها استفاده کنند.» به همین خاطر افزودن هر اثر هنری به شهر اصفهان، نه تنها بر زیبایی‌های آن می‌افزاید، بلکه آرامش روان شهروندان را نیز به وجود می‌آورد؛ زیرا به اعتقاد او «زیبایی آرامش‌بخش است و چه زیباست که این زیبایی در اصفهان زیبا که مهد هنر است، دیده و پسندیده شود.»

نقاشی این اثر بر دیوار، شنبه گذشته به پایان رسید و هم‌اکنون در دیدرس شهروندان است.

کد خبر 561941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.