کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، بیست‌وچهارم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

متن طرح به شرح زیر است:

ماده واحده: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می‌گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی‌گردد.

مجید انصاری گزارش یک شوری کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را قرائت کرد و گفت: ایده تغییر ساعت برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ مطرح و کشور آلمان برای اولین بار در جنگ جهانی اول به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سال ۱۹۱۶ اجرا کرد و سپس کشورهای دیگری وارد این چرخه شدند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با اشاره به اینکه کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از جرایم از جمله دلایل موافقت با تغییر ساعت رسمی است، ادامه داد: برخی افراد کاهش مصرف انرژی به واسطه تغییر ساعت را برخلاف تحقیقات به عمل آمده می‌دانند که براساس این تغییرات تغییر ساعت در سلامت افراد تأثیر دارد و کاهش ۴۰ دقیقه‌ای مدت زمان خواب از جمله نقاط ضعف این اقدام است و تصادفات عصر گاهی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اخیراً اتحادیه اروپا با رأی قاطع به کشورهای عضو فرصت داده تا در مدت زمان مشخص در خصوص تداوم و یا پایان تغییر ساعت اعلام نظر کنند و خواستار بررسی جنبه‌های انسانی این اقدام شده است.

انصاری خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ کشور و ۸۰ درصد جمعیت جهان از قانون تغییر ساعت استفاده نمی‌کنند و در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی و کشورهای اسلامی به دلیل تعویق ساعت صرف افطار و شام این قانون اجرا نمی‌شود.

تغییر ساعت رسمی الگوبرداری از کشورهای خارجی است / عدم تغییر ساعت مطالبه جدی مردم است

ابوالفضل ابوترابی در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده است. در سال ۲۰۱۹ کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیدند که فایده‌ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات ۱۱ ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد، بلکه آسیب‌هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی‌نظمی‌های اجتماعی را در پی دارد.

ابوترابی یادآور شد: ۸۰ درصد مردم دنیا و ۷۰ درصد کشورها ساعت را تغییر نمی‌دهند؛ نمی‌توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد دولت می‌تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

سیدسلمان ذاکر نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور، با تاکید بر اینکه موضوع عدم تغییر ساعت رسمی کشور مطالبه جدی مردم است، گفت: مردم تاکید دارند که تغییر ساعت باعث افزایش استرس و سردرگمی آنها می‌شود؛ بنابراین باید به این مطالبه و خواسته مردم توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگو گرفته از کشورهای خارجی است، افزود: این کشورها برای خودشان دلایل خاصی داشتند و حتی برخی از آنها می‌گویند در کاهش مصرف انرژی هیچ تأثیری نداشته است؛ برخی دستگاه‌ها تاکید دارند تنها یک تا یک و نیم درصد موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود در حالی که نظم خانواده‌ها را بهم می‌ریزد و ساختارشکنی ایجاد می‌کند بنابراین نباید به اشتباه خود اصرار ورزیم و دستگاه‌ها و وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشند.

عباس گودرزی همچنین در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: نمایندگان مخالف طرح ضد و نقیض‌هایی را مطرح کردند و می‌گویند که از کجا می‌دانید خواست مردم عدم تغییر ساعت رسمی است، مگر قرار است هر کاری را به رفراندوم بگذاریم نیاز است در بین مردم حاضر شوید و حرف آن‌ها را بشنوید. این موضوع نظم زندگی مردم را به هم ریخته است.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگوبرداری از کشورهای خارجی است، تصریح کرد: این موضوع مناسبات زندگی را بهم ریخته و حتی قانونی که برای تعالی خانواده تدوین کردیم را با مشکل مواجه می‌کند؛ حضور پدر باید در کنار فرزندان و خانواده احساس شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر دولت دغدغه مصرف انرژی را دارد نیاز است یک ساعت زودتر کار کارمندان را آغاز کند و با تصویب این طرح به سرگردانی مردم پایان دهیم و باید برای تقویت مناسبات اجتماعی و ایجاد نظم در ساعات شرعی و زندگی مردم تصویب این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 561910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.