تلاش برای محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۱

ارائه اولویت بودجه ۱۴۰۱، مغفول ماندن ظرفیت زمین‌های دولتی، نشاط اجتماعی با اکران فیلم‌های فجر، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اجتناب از خرید زمین خارج از محدوده شهر، توسعه فضای سبز شهری، ضرورت خدمات هوشمند و توسعه مراکز پسماند از مهمترین عملکردهای شورای ششم شهر قم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قم کلانشهری است که در ۱۴۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است، رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم نیمه اول مردادماه سال ۱۴۰۰ با رأی اعضا انتخاب شدند.

در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم اولویت‌ها به سمت اتمام پروژه‌های قبلی است و اگر ضرورت پیدا کرده و بودجه پاسخگو باشد، شروع به پروژه‌های دیگر است و ۱۳ عضو فعال این دوره شورای شهر قم عملکردهای شهری را در جهت رضایت خاطر شهروندان دنبال می‌کنند.

محرومی‌پو زادیی اولویت بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم

تقویت حمل‌ونقل عمومی، مدیریت بهینه پسماند، افزایش زیرساخت شهر هوشمند، افزایش درآمدها، محرومیت زدایی و توسعه زیرساخت‌های نشاط اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌ها و راهبردهای بودجه سال آینده شهرداری قم است. نیمه اول اسفندماه سال قبل بود که رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرده بود پیش‌بینی درآمدهای شهرداری قم در این بودجه مبتنی بر عملکرد پنج ساله و عملکرد واقعی ۱۰ ماهه سال جاری و دو ماه آخر سال ۹۹ بوده است. در بودجه سال آینده نحوه محاسبه و مصرف هزینه کسر پارکینگ در احداث پارکینگ عمومی، سهم آورده شهرداری در پروژه قطار شهری و نحوه جذب نیرو پیش‌بینی و تأکیدات لازم انجام شده است.

حسین اسلامی گفته بود مدیریت هزینه‌های جاری به همراه افزایش سهم هزینه‌های عمرانی رویکرد شورای اسلامی شهر قم در تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم بوده است. همچنین در بودجِِه سال آینده پیش‌بینی ۱,۶۰۰ میلیارد تومان درآمد نقدی و ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد غیرنقدی می‌رود.

وی تاکید کرده بود از محل مطالبات شهرداری، اوراق مشارکت و کمک‌های دولتی نیز حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان درآمد در سال آینده پیش‌بینی شده است، ۱۴۰ میلیارد تومان نیز از برخی محل‌های دیگر پیش‌بینی درآمد شده است. در مجموع پیش بینی ۴,۲۴۰ میلیارد تومان درآمد برای مجموعه مدیریت شهری که منطبق با واقعیت است و در بودجه سال آینده انجام می‌شود، در بودجه سال آینده ۶۰۰ میلیارد تومان در رابطه با مباحث جاری، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر و ۱۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های اداری، فرهنگی و تبلیغاتی در نظر گرفته شده است.

مغفول ماندن استفاده از ظرفیت زمین‌های دولتی

طی سال‌های اخیر سهم شهرداری قم از ظرفیت قانونی زمین‌های دولتی در حوزه درآمدی مغفول مانده است. ادامه تراز منفی در کلان‌شهرهای کشور می‌تواند مدیریت شهری را با چالش همراه کند.

هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های جاری و عمومی مدیریت شهری گفته بود هزینه‌های جاری از ابتدای سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است، در بخش عمرانی ۷۰ درصد این هزینه‌ها افزایش یافته است، این افزایش هزینه‌ها در حالی است که درآمد شهرداری از محل عوارض ساختمانی به دلیل شرایط خاص کشور مانند گذشته تأمین نمی‌شود.

محسن محرری اظهار کرده بود که برای جلوگیری از تراز منفی بودجه و اداره مطلوب شهر تنها راه ممکن استفاده از توان دولت در بخش زمین و مباحث ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده از آن و ماده ۱۰۱ است، بودجه واقعی شهر برای اداره مطلوب قم هشت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت تأمین زمین از طریق دولت، رسیدن به چنین بودجه‌ای کاملاً امکان‌پذیر است. حداقل ۳۵ درصد و به طور میانگین ۴۰ درصد نرخ تعرفه و بهای خدمات شهرداری قم در مباحث مربوط به ساخت‌وساز و سایر محل‌های درآمدی افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرده بود برای جلوگیری از اختلال در خدمات شهرداری و پیشبرد پروژه‌های عمرانی و نگهداری شهر باید این تعرفه‌ها هر سال به صورت معقول افزایش یابد؛ افزایش بهای عوارض صنفی و شغلی در سال آینده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. در ساختمان‌های ویلایی دو طبقه با اصلاح برخی جداول و احتساب متراژ بها با هزینه کمتری می‌توانند نسبت به دریافت پروانه اقدام کنند و افزایش ۳۵ درصدی بهای خدمات و عوارض عملاً با نسبت بسیار کمتری درباره ساختمان‌های ویلایی محاسبه خواهد شد.

افزایش نشاط اجتماعی با اکران فیلم‌های فجر

اکران فیلم‌های جشنواره فجر در قم و استقبال گسترده شهروندان از این جشنواره ملی باعث افزایش نشاط اجتماعی در بین علاقه‌مندان به هنر هفتم به ویژه جوانان شده است. نیمه دوم بهمن ماه امسال بود عضو شورای شهر قم گفته بود مسئولان استانی و شهری باید تلاش کنند در این جشن انقلاب نقش خود را در حوزه‌هایی که به ارتقای فرهنگ کمک می‌کند، به خوبی ایفا کنند، زیرا باعث بسترسازی در افزایش نشاط اجتماعی می‌شود.

معصومه آمره تاکید کرده بود بین فیلم‌های اکران شده فیلم "موقعیت مهدی" پدیده جشنواره چهلم است، فیلم داستانی زندگی شهید "مهدی باکری"، فرمانده لشکر عاشورا از کنار گذاشتن پست مدیریت شهرداری تا لحظه شهادت در قامت فرمانده لشکر عاشورا پر از احساس و بسیار واقعی بود. اگر "شهید آوینی" زنده بود و می‌خواست فیلم داستانی بسازد، فیلمی شبیه "موقعیت مهدی" می‌ساخت؛ این فیلم حاصل تسلط حجازی‌فر، کارگردان فیلم بر تکنیک سینما است.

عزم مدیریت شهری قم برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

طرح‌های مختلفی در سازمان نظارت بر تاکسیرانی این شهر برای سرویس‌های مدارس، تاکسی زائر و تاکسی مارکت در حال تدوین است که اجرای آنها نیازمند نوسازی ناوگان خواهد بود. نیمه اول بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اعلام کرده بود لایحه دریافت مجوز اعطای زمین معادل حداکثر ۲۰۰ میلیارد ریال به سازمان نظارت بر تاکسیرانی قم بابت فروش و سپرده‌گذاری در یکی از بانک‌های استان جهت ارائه تسهیلات حمایتی به رانندگان تاکسی و امهال پنج‌ساله برای بازگشت معادل فوق به شهرداری است، ناوگان تاکسیرانی قم بیش از ۱۸ درصد از تردد و جابه‌جایی‌های سطح شهر را انجام می‌دهد، اما دولت در سنوات گذشته حمایتی از نوسازی این ناوگان انجام نداده است.

محمدحسین دهناد گفته بود در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تاکسی در این شهر تردد می‌کند که حدود سه هزار و ۳۰۰ تاکسی عمر بالای ۱۰ سال دارد؛ لذا برای نوسازی این ناوگان لایحه‌ای تنظیم شده است تا با تحویل زمین به سازمان و تبدیل آن به وجه نقد و سپرده‌گذاری در یکی از بانک‌ها، بتوانیم تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد پایین به رانندگان تاکسی ارائه دهیم و آن‌ها با فروش خودروی فعلی و آورده ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی بتوانند نسبت به نوسازی تاکسی خود اقدام کنند. با اجرای این طرح می‌توانیم سالانه حدود ۵۰۰ تاکسی را نوسازی کرده و وضعیت بهتری را از در زمینه حمل‌ونقل و ارائه خدمات به شهروندان و زائران شهر کریمه اهل‌بیت (س) رقم بزنیم.

شهروندان از خرید زمین خارج از محدوده شهر خودداری کنند

شهروندان باید از خرید زمین خارج از محدوده و حریم شهری خودداری کنند و قبل از خرید زمین در هر منطقه از شهر، استعلامات لازم از شهرداری در خصوص کاربری آن را بگیرند تا دچار مشکل نشوند. هفته دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بو رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در مورد این موضوع اظهار کرده بود تملک خانه‌های خیابان ۱۶ متری امام خمینی (ره) در قم، اظهار کرد: مالکان خانه‌های احداث شده در خیابان ۱۶ متری امام خمینی در شرایطی قرار گرفتند که ۲۰ سال پس از سکونت، مالک اصلی زمین‌ها پیدا شده و سبب ایجاد چالش برای آنها شده است.

روح‌الله امرالهی اعلام کرده بود این موضوع اتفاقی است که امکان دارد دوباره تکرار شود، چرا که زمین‌های فروخته شده، سهمی از زمین مشاعی بوده و به مالکان با قولنامه فروخته شده است و دارای سند مالکیت نیست. شهروندان نباید در خصوص خرید زمین‌های مشاعی و قولنامه‌ای اقدام کنند، اما اگر تصمیم به خرید زمین‌های مشاعی و قولنامه‌ای دارند، باید برای اطمینان از کاربری آن به مراجع مربوطه مانند شهرداری مراجعه کنند.

وی گفته بود شهروندان باید از خرید زمین خارج از محدوده و حریم شهری خودداری کنند، حتی با وجود سند شش دانگ مالکیتی نیاز است وضعیت زمین استعلام شود تا دچار مشکل نشوند. تغییر محدوده شهر قم در آینده، نامشخص است و معلوم نیست کدام پهنه وارد محدوده شهر می‌شود، بنابراین شهروندان باید زمینی را خریداری کنند که وضعیت مشخصی دارد.

وی تاکید کرده بود گمانه‌زنی‌های فضاهای اقتصادی که جنبه قانونی ندارد نباید سبب انجام اقدامات نادرست شود، زیرا طرح جامع شهر قم هنوز شروع نشده و بعد از آغاز نیز مشخص نیست چه زمانی این طرح تصویب شود، بنابراین تغییر در محدوده شهر قم و اینکه بر اساس این تغییرات زمینی وارد حریم شهر شود، نیز هنوز مشخص نیست. بی‌توجهی به استعلام از مراجع ذی‌ربط باعث از بین رفتن سرمایه شهروندان که اغلب مصرف‌کننده هستند و برای خرید از وام استفاده می‌کنند، خواهد شد، لذا شهروندان نباید با این نگاه که ممکن است زمینی وارد محدوده شهری شود، اقدام به خرید آن کنند.

توسعه فضای سبز شهری با تأمین پایدار و استفاده بهینه از منابع آّبی

توسعه فضای سبز با بهبود زیست طبیعی و هوای پاک ارتباط مستقیم دارد و باید تلاش کنیم تا توسعه فضای سبز در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد؛ حفظ منابع آب در توسعه فضای سبز بسیار تأثیرگذار است، در توسعه فضای سبز شهری موضوع حفظ منابع آب و استفاده بهینه از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده از ظرفیت پساب در توسعه فضای سبز شهری و جنگلی باید مورد توجه قرار گیرد.

هفته اول بهمن ماه سال قبل بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفته بود کاشت درختان مثمر به همراه توسعه گل و گیاه دو رویکرد مهم شهرداری قم است و در دو سال اخیر اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شده است. ذخایر آبی چاه‌های قم در حال از دست رفتن است و کیفیت آنها هر سال نسبت به گذشته کاهش داشته است، از این رو باید توسعه فضای سبز با اطمینان از تأمین منابع آبی پایدار انجام شود تا دچار چالش نشویم و با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم فضای سبز شهری را حفظ کنیم و توسعه دهیم.

سید مجتبی سبحانی اعلام کرده بود تأمین پایدار و استفاده بهینه منابع آبی برای توسعه فضای سبز شهری و جنگلی مهم است و در این زمینه استفاده از ظرفیت پساب باید مورد توجه قرار گیرد. باید در سیما و منظر شهری تحولاتی ایجاد شود، مشارکت‌های مردمی در توسعه و حفظ فضای سبز شهری حائز اهمیت است.

وی تاکید کرده بود اگر شهروندان در زمینه کاشت و نگهداری نهال ورود کنند، سیما و منظر شهری دچار تحول خواهد شد و از هزینه‌های جاری شهرداری نیز کاسته می‌شود، بنابراین باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. فرهنگ‌سازی و بهبود فرهنگ شهروندی در کاشت و نگهداری از فضای سبز از مباحث مهمی است که لازم است نهادهای فرهنگی برای افزایش مشارکت‌های شهروندان برنامه‌های عملیاتی تدوین کنند.

هزینه ۱۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه مراکز پسماند قم

در بیست و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم اعلام شد مدیریت پسماند و دفع اصولی زباله‌های شهری رابطه مستقیمی با سطح بهداشت عمومی دارد. اواخر دی ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم از دریافت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از صندوق ملی محیط‌زیست برای توسعه مراکز دفع پسماند این شهر خبر داد و گفته بود مدیریت پسماند در شهرهای بزرگ به شیوه‌های اصولی و با رعایت مسائل زیست‌محیطی، یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث در زمینه مدیریت شهری است، همچنین مسئله بازیافت نیز در همین راستا مورد توجه شهرداری قم است.

سید مجتبی سبحانی ثابت در مورد اعتراض فرمانداری در خصوص وام شهرداری به سازمان مدیریت پسماند شهرداری این شهر، اظهار کرده بود در این خصوص شهرداری قم به دنبال دریافت تسهیلات از صندوق ملی محیط‌زیست به مبلغ صد میلیارد ریال با کارمزد ۱۰ درصد مورد مبادرت داشته است. این وام به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال و با کارمزد ۱۰ درصد برای توسعه مراکز پسماند قم هزینه خواهد شد.

ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری و هوشمند

مهم‌ترین دغدغه شورای اسلامی شهر ارائه خدمات مناسب، با سرعت بیشتر و غیرحضوری بر اساس نیازهای شهروندان است، در تلاش هستیم تا در فرآیندها نیز با محوریت خدمات غیرحضوری و هوشمند تسهیل ایجاد شود.

هفته آخر بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اعلام کرده بود افزایش تورم و کاهش درآمدهای شهرداری اداره شهر بسیار دشوار است، برای سال جاری دو هزار میلیارد ریال هزینه جاری لحاظ شده است که شامل حقوق کارکنان و کارگران بخش‌های مختلف شهرداری، نظافت شهر، پلیس ساختمان و نگهداری پارک‌ها بوده که فعالیت سنگینی است.

محسن محرری اظهار کرده بود توجه به مسائل فرهنگی شهر یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که در دوره‌های قبل کمتر لحاظ شده بود و کمیسیون فرهنگی شورا و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در این زمینه اقدامات خوبی را در دستور کار دارند. تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر، ضروری است، پروژه جمهوری در منطقه دو تقریباً در مراحل پایانی بازگشایی است. بلوار شهیدان برقعی تقریباً مراحل نهایی را طی کرده و در حال جدول‌گذاری است، این دو پروژه از جمله مواردی است که در حال تکمیل است.

وی گفته بود فاز سه شهید روحانی در منطقه یک تقریباً در حال بهره‌برداری است، همچنین بخشی از عملیات اجرایی فاز پنج پروژه عمار یاسر که از پروژه‌های سنگین شهر است؛ از معلم تا کوچه ممتاز در حال اجرا است. پروژه مونوریل مشکلی اساسی برای مدیریت شهری شده که نه می‌توان آن را ادامه داد و نه در این مرحله باقی گذاشت، به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد کمیته‌ای برای مشخص شدن وضعیت مونوریل تشکیل و ظرف سه ماه تعیین تکلیف شود. فاز اول از خط یک مترو پیشرفت‌های خوبی داشته و امیدواریم امسال تست گرم انجام شود و با تأکید رئیس‌جمهور سرعت بیشتری به احداث آن داده شود.

کد خبر 561893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.