ضرورت حفظ و ترویج فرهنگ ایثار

روز بزرگداشت شهدا را باید روز تکریم همه شهیدانی دانست که از صدر اسلام تا امروز در پی تحقق شعار زنده «هیهات من الذله» بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست و دوم اسفندماه سالروز بزرگداشت مقام شامخ شهدا و فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران فرصتی جهت حفظ و تدوام راه شهدا جهاد اکبر است. شهیدان، باران رحمت الهی است که به زمین خشک جانها، حیات دوباره می‌دهد. عشق شهید، حقیقی است که با هیچ چیز عوض نخواهد شد.

حضرت امام خمینی (ره) یکی از گویاترین و عمیق‌ترین تعاریف را در مورد شهادت دارند؛ «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.» این جمله را باید تفسیری از همه‌فهم از «هیهات من الذله» ای دانست که امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند. شرایط جنگ تحمیلی ما و جنگ نابرابری که بر سیدالشهداء تحمیل شد و کار به‌جایی رسید که خون پسر رسول خدا (ص) را در ماه حرام ریختند، از جهاتی شبیه به هم است و نتایج آن نیز به دلایلی با هم قرابت دارند.

احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدّیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارایه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‌های بنیاد شهید است.

فلسفه تشکیل بنیاد شهید به سال ٤٢ و آغاز قیام امام خمینی (ره) باز می‌گردد. بعد از حماسه ۱۵ خرداد به دستور امام (ره) گروهی از روحانیون، مبارز انقلابی و خیرین ماموریت یافتند تا به خانواده‌های شهدا رسیدگی کنند.

کسی نیست که به ارزش از خودگذشتگی شهدا و دستاوردهای ملی، منطقه‌ای و بین المللی شهدای انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس واقف و معترف نباشد، ولی به هر حال به عنوان اقدامی نمادین در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۲ اسفند به عنوان روز تجلیل از شهدا نام گذاری شده است و در این روز معمولاً مردم در سراسر کشور بر سر مزار شهدا حاضر شده و ضمن ادای احترام به پرستوهای خونین بال میهن، با آرمان‌های آن الگوهای ایثار و استقامت، شجاعت و شهامت و پاسداران حریم ولایت تجدید میثاق می‌کنند تا در ادامه راه و در مواجه با ظلمت‌های دنیوی به قول استاد شهید مرتضی مطهری از نور شهدا که شمع محفل بشریت اند، بهره بجویند.

شهدا دارای زندگی ابدی هستند و راه را به آیندگان نشان می‌دهند و بشارت که به فرموده قرآن کریم «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءٌ عندَ ربهم یرزقون، فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون.» کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندارید که زنده‌اند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی می‌دهند، از فضیلتی که خدا نصیبشان کرده است شادمانند و به آنها که در پی ایشان هستند و هنوز به آنها ملحق نشده‌اند بشارت می‌دهند که بیمی بر آنها نیست و اندوهگین نشوند.

روز شهید و روز بزرگداشت مقام شامخ سیدالشهداء است، روزی که نباید محدود به صفحات تقویم شود. تکریم شهدا، تکریم همه شهیدانی که است که در تحقق شعار همیشه زنده هیهات من الذله خون خود را نثار کردند.

کد خبر 561432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.