از کوتاه کردن دست ساحل‌خواران کارون تا افتتاح پارک سیاحتی اهواز

ضرورت توجه به شفافیت، تجهیزات ناقص شهرداری دزفول دربخش آسفالت، شهر سالم هدف مدیریت شهری، رود کارون در اختیار ورزش حرفه‌ای، تصویب بودجه دزفول، لزوم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، اهواز درگیر معضل دفع آب‌های سطحی، افتتاح پارک سیاحتی اهواز از مهم‌ترین عملکردهای شورای ششم شهر اهواز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهواز یکی از کلانشهرهای ایران است که در بخش مرکزی شهر اهواز قرار دارد، ۱۳ عضو فعال شورای ششم شهر اهواز از ابتدای شروع به کار شورای ششم شهر اهواز شفافیت و نظارت بر کارها را مد نظر قرار داده و اقدامات ابتدایی آنها نیز در این خصوص در سال گذشته در حال انجام بوده است.

شورای ششم شهر اهواز تشکیل ساختار، کمیته‌ها، کمیسیون‌های شورا و اعضای هیئت رئیسه را در سال گذشته انجام داده است؛ همچنین انتخاب شهردار نیز مهمترین مسئله بود به خوبی و با همدلی و اتحاد میان اعضا در سال ۱۴۰۰ به سرانجام رسید.

ضرورت توجه به شفافیت و نظارت بر عملکرد در شورای ششم

بودجه سال جاری اهواز ۳.۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال ۲۰۰۰ میلیارد این بودجه محقق شود. شهرداری اهواز با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی که انجام داده، بودجه پیشنهادی خود را با افزایش ۱۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به میزان ۷,۵۰۰ میلیارد تومان ارائه داده است که این برنامه و تعیین بودجه با هدف ایجاد تحرک و تحول در اهواز و بودجه محقق می‌شود.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این خصوص اظهار کرده بود اعضای شورای اسلامی شهر در بررسی‌های انجام شده و با توجه به محقق نشدن بودجه سال ۱۴۰۰ به طور کامل، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی شهرداری را کاهش داد تا احتمال تحقق بیشتر باشد و شهرداری بتواند تحرک و تحولی که مد نظر دارد، را ایجاد کند، بودجه ۶۵۰۰ میلیارد تومانی مصوب شده، با توجه تجربه پیشین و عدم تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه منطقی‌تر و قابلیت دستیابی به آن برای شهرداری راحت‌تر است.

سیدمحمدجواد رضوی درباره شفافیت در شورای اسلامی شهر و شهرداری اهواز، گفته بود در گذشته آمار درستی از نیروی انسانی در شهرداری وجود نداشت، در حال حاضر با راه‌اندازی سامانه هوشمند، ساماندهی نیروی انسانی آغاز شده است و در سایر زمینه‌ها نیز شهرداری مکلف شده است تمام قراردادها، مزایده و مناقصات خود را در سامانه دولت بارگذاری و اجرا کند.

وی تاکید کرده بود یکی دیگر از مواردی که در راستای طرح شفایت قرار بر اجرای آن است، اعلام زمان شروع و پایان پروژه‌های عمرانی، گزارش مستمر از میزان هزینه کرد و پیشرفت پروژه است که شهرداری مکلف به اجرای آن در سال آینده شده است.

تجهیزات ناقص شهرداری دزفول برای لکه‌گیری آسفالت

آسفالت تولید شده در دزفول با توجه به استفاده از قیر و مصالح مناسب و درجه یک از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، برای انجام عملیات لکه‌گیری و آسفالت معابر نیازمند لوازم کار از جمله کمپکت و کاتر هستیم.

نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود که عضو شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به اینکه از سنوات گذشته در تأمین این وسایل مشکل داشته‌ایم، اظهار کرده بود همچنان با کمبود این موارد روبه‌رو هستیم و این امر سبب پایین آمدن کیفیت آسفالت و لکه‌گیری می‌شود، با این حال شورای اسلامی شهر تاکید کرده است که آسفالت بی‌کیفیت استفاده نشود.

عادل دوایی‌فر گفته بود برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم جهت تأمین دستگاه‌های مورد نیاز و با کیفیت در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری دیده شده و به تصویب شورای اسلامی شهر نیز رسیده است و در سال آینده محقق خواهد شد.

وی تاکید کرده بود از دستگاه‌ها و سازمان‌هایی مانند سازمان آب و برق که برای انجام عملیات‌های خود حفاری می‌کنند خواسته شده است تا در زمان تهیه و تأمین دستگاه‌ها و تجهیزات و انتخاب پیمانکار با نظارت شهرداری نسبت به آسفالت نوارهای حفاری خود اقدام کنند.

قرار گرفتن ظرفیت رود کارون در اختیار ورزش حرفه‌ای

حال اهواز در حوزه ورزش اصلاً خوب نیست، با توجه به ناکارآمدی ساختمان‌های ورزشی اهواز، برای عبور از شرایط موجود نیازمند توجه ملی در این زمینه هستیم، حوزه نشاط اجتماعی برای شورای اسلامی شهر بسیار اهمیت دارد؛ با وجود ۸۹ زمین خاکی، اهواز را شهر ورزش محلات می‌نامیم و در این مورد یک شهر بی‌نظیر است. توجه نکردن به ورزش جوانان در محلات می‌تواند بسیاری از انگیزه‌ها را متزلزل کند؛ با این حال ورزشکاران محلی با کمترین امکانات در زمین‌های خاکی به ورزش می‌پردازند.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود که عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اعلام این موضوع گفته بود حدود ۱۰ هزار ورزشکار محلات و ۴۰۰ تیم ورزشی خودگردان در اهواز وجود دارد، اما آن‌ها اصلاً حمایت نمی‌شوند. توجه به این تعداد ورزشکار محلات باید به طور خاص در بودجه به ویژه بودجه سفر اخیر ریاست‌جمهوری دیده شود.

احمد سراج اظهار کرده بود اهواز شهر خاصی است و در سالیان گذشته علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای زیاد در آن، کمترین توجه به ورزش بانوان شده است. ازآنجاکه این امر زیرساخت‌های خاص خود را نیاز دارد، باید با نگاه ملی نسبت‌به توسعه ورزش بانوان در اهواز اقدام کرد.

وی تاکید کرده بود در حوزه ورزش حرفه‌ای اهواز از دیرباز تیم‌های شاخصی مانند استقلال و شاهین اهواز وجود دارد که دوباره در حال بازیابی خود هستند؛ اما حمایتی از آن‌ها نشده است. نباید تمام نگاه‌ها به سمت یک ورزش و یک تیم باشد؛ بلکه باید به تمام تیم‌ها و ورزش‌ها توجه کافی داشته باشیم. برای توسعه ورزش حرفه‌ای باید تعاملی بین شهرداری اهواز و اداره کل ورزش و جوانان ایجاد شود، ساحل کارون و رود آن ظرفیت بزرگی است که باید در اختیار ورزش حرفه‌ای قرار گیرد.

تصویب بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری دزفول

امسال با تلاش شهرداری، لایحه بودجه در زمان مقرر تقدیم شورای اسلامی شهر شد. اعضای شورای اسلامی شهر نیز در زمان قانونی خود به بررسی آن پرداختند و در نهایت با بررسی‌های کارشناسی طی چندین جلسه، بودجه تجمیعی تصویب شد. نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در این خصوص اظهار کرده بود بودجه ۱۴۰۱ شهرداری دزفول به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر تصویب شد.

محمدحسن پرآور تاکید کرده بود امیدواریم بودجه ۱۴۰۱ برنامه‌ای راهبردی برای توسعه و پیشرفت شهری در سال آینده باشد و به توسعه و تحول شهر کمک کند. مهم‌ترین موضوع در بودجه ۱۴۰۱ حرکت به سمت توسعه پایدار شهری بود که لازمه آن تحقق و توسعه درآمد پایدار است که اگر درآمد پایدار به درستی تحقق نیابد، بودجه نیز به درستی اجرا نخواهد شد.

وی گفته بود بودجه تصویب شده در شورای اسلامی شهر به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شد و پس از تأیید فرمانداری، لایحه تصویب شده به گونه‌ای که برای تمام شهروندان قابل فهم باشد، در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

دست ساحل‌خواران از کارون کوتاه شود

وقتی ساحل دریا یا رودخانه توسط عده‌ای تصرف شود، باید آزاد شود؛ چرا که حق طبیعی تمام شهروندان و میراث آیندگان است و وظیفه داریم این امانت را برای فرزندان خود در آینده حفظ و نگهداری کنیم. هفته دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص طرح آزادسازی سواحل در کشور، اعلام کرده بود هیچ فرقی میان کارون با سایر رودخانه‌های کشور نیست و سواحل آن باید آزاد شود.

حمید دغاغله گفته بود کارون مهم‌ترین نماد هویتی و سنبل زیبایی اهواز است، آزادسازی ساحل این رودخانه مطالبه شهروندان اهواز است و این امر باید هرچه سریع‌تر انجام شود و حق طبیعی شهروندان به آنها بازگردانده شود.

وی تاکید کرده بود در گذشته ساحل کارون در چند نقطه توسط برخی افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته است و در حال حاضر نیز خاک‌ریزی‌هایی در چند نقطه از ساحل رودخانه کارون در حال انجام است، اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان ذی‌ربط باید کارون را از دست زمین‌خواران و ساحل‌خواران نجات دهند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرده بود بر اساس دستور رئیس‌جمهور که مطرح کرد دستگاه‌های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند و برای ایجاد و احداث بنا باید مقید به قانون باشند، زیرا وقتی آنها مجری قانون باشند مردم نیز قوانین را رعایت می‌کنند""؛ لازم است این مهم در شهر اهواز نیز اجرا شود.

لزوم بی خطرسازی زباله‌های عفونی قبل از ورود به سایت پسماند

بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی توسط بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی دزفول مورد انتظار شورای شهر است. همانطور که شورای اسلامی شهر از شهرداری انتظار دفن بهداشتی زباله‌ها را دارد، از بیمارستان نیز انتظار دارد با تهیه دستگاه‌های خرد کن و بی‌خطرساز، نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی قبل از حمل به سایت دفن پسماند اقدام کند.

نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود که رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در این خصوص اظهار کرده بود شورای اسلامی شهر و شهرداری برای دفع و دفن زباله‌های عفونی و جلوگیری از شیوع خطرات این زباله‌ها همراه بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی دزفول خواهد بود، همانطور که تاکنون با مجموعه بیمارستان همکاری و همیاری شده، از این به بعد نیز این رویه همکاری استمرار دارد و در صورت نیاز افزایش نیز خواهد یافت.

محمد حسن پرآور در مورد دزفول در حال تبدیل شدن به قطب درمانی منطقه و استان‌های همجوار است و در بعضی از رشته‌ها نیز این اتفاق افتاده است، گفته بود موضوع شهرک سلامت که در جلسات شورای اسلامی شهر مطرح شد، می‌تواند نقش بسزایی در تقویت زیرساخت‌ها و ارائه خدمات بهداشتی درمانی داشته باشد و در جهت جذب توریسم درمانی و گردشگر سلامت نیز بسیار مؤثر است.

وی تاکید کرده بود وی وجود دو مرز مهم در استان و امکان سفر زمینی از کشور عراق به دزفول را ظرفیتی در جهت جذب گردشگر درمانی دارد، با توجه به پتانسیل‌های دزفول در تمام زمینه‌ها این امکان وجود دارد تا با توسعه زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و دریافت مجوزهای لازم در این خصوص تولید ثروت کنیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

اهواز همچنان درگیر معضل سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی

با توجه به تعویق افتادن اقدامات باید واقعیت‌ها را ببینیم و برای هر کدام راهکار و اقدام عملی و باکیفیتی را برنامه‌ریزی کنیم، انباشت کار را بیشتر در حوزه عمرانی به ویژه در بخش آسفالت شاهد هستیم و این اقدام بیش‌ازپیش مورد توجه شورای اسلامی شهر، شهرداری و شهروندان است.

نیمه اول اسفندماه سال قبل بود که نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در این خصوص اظهار کرده بود درحال حاضر عقب افتادن مسائل عمرانی و آسفالت تنها چالش شهر نیست، بلکه حجم پروژه‌هایی که آبفا در دو سال اخیر با اجرای پروژه‌های عمرانی ایجاد کرده نیز معضلی است که در شهر کاملاً مشهود است و باید در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

حجت‌الله زارع‌زاده گفته بود امروز شاهد هستیم دیگر کلان‌شهرها سیر صعودی و سرعتی در حوزه عمران و آبادی را طی می‌کنند، اما اهواز همچنان درگیر سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است و این قابل قبول نیست.

وی تاکید کرده بود کمترین محله‌ای را در اهواز می‌بینیم که به واسطه آبفا حفاری نشده باشد، البته باید خوشحال باشیم که مشکل فاضلاب و آب‌های سطحی در حال رفع شدن است؛ اما این اقدام سختی‌هایی را نیز برای شهروندان و تردد آن‌ها ایجاد کرده است.

ایجاد شهری سالم هدف مدیریت شهری

انجام فعالیت‌های ورزشی پیش از درمان دارویی راهکار درمان مشکلات روحی و روانی است، انجام فعالیت‌های منسجم، مستمر و در حد توان فرد درمانگر روح و روان است، موضوع ورزش مقدم بر تمام موضوعات مختلف شهری بوده و یک شهروند ورزشکار، سالم و خوش فکر می‌تواند شهر خود را آباد کند.

هفته دوم اسفندماه سال قبل بود رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص نقش ورزش در سلامت روحی و جسمی اظهار کرده بود عقل و روح حاکم و مقدم بر جسم است و اگر هر دو خوب عمل کنند، نقش ویژه‌ای در ارتقای شخصیت افراد ایفا می‌کند. ورزش سوخت‌وساز و سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند و سبب حفاظت و توانمندی در برابر تمام بیماری‌ها و امراض می‌شود.

محمدحسین ملایی زمانی تاکید کرده بود توجه به ورزش کردن نه تنها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است، یکی از اهداف مهم شهرداری ایجاد شهری سالم است، شورای شهر نیز به دنبال ایجاد تفکر فرهنگ ورزش کردن است، باید بپذیریم که ورزش در تار و پود هر سازمان و خانواده‌ای ریشه کرده است.

افتتاح پارک سیاحتی اهواز

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مجموعه پارک سیاحتی اهواز قرار بود در تاریخ دهم اسفند مصادف با بعثت پیامبر اکرم (ص) افتتاح شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد تا بتوانند در ایام پایان سال و نوروز از آن بهره ببرند. هفته اول اسفندماه سال قبل که رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اهواز در این مورد گفته بود پارک سیاحتی علاوه‌بر بخش سیاحتی دارای قسمتی اقامتی نیز هست که علاوه‌بر تجهیز آن باید مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کند؛ در حال حاضر بخش سیاحتی آن رو به اتمام است.

سیدمحمدعلی پورموسوی تاکید کرده بود که در قسمت سیاحتی این پارک یک مجموعه بسیار زیبا از لحاظ بصری ایجاد شده است که دارای مجموعه‌ای فروشگاهی با ارائه انواع سوغات‌ی‌های مختلف استان در آن ارائه می‌شود و قرار بر این است که غرفه‌هایی از استان‌های دیگر نیز در آن دایر شوند.

وی اظهار کرده بود پارک سیاحتی قسمتی ویژه مانند باغ گیاه‌شناسی دارد که برای گردش‌های علمی دانش‌آموزان و مدارس تدارک دیده شده است که در ارتقای سطح علمی شهروندان تأثیرگذار است، همچنین در آن مکانی برای بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده است.

ورودی‌های اهواز با هویت شهری سازگار نیست

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر اهواز ورودی‌های آن است که سنخیت و تناسبی با هویت شهری، معماری و مبلمان شهری اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع به ایران ندارد. به طور معمول ورودی شهرها متناسب با فرهنگ و سنت ساکنان آن شهر است، اما این موضوع در ورودی‌های اهواز مشاهده نمی‌شود، بلکه ورودی‌های شهر هیچ سازگاری با پیشینه شهر و شهروندان ندارند.

نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز با اعلام این موضوع اظهار کرده بود از هر سمت که وارد شهر می‌شویم با صحنه‌هایی روبه‌رو هستیم که در شأن اهواز نیست و سبب آزردگی خاطر می‌شود؛ معماری‌هایی به چشم می‌خورد که ارتباطی به هویت تاریخی اهواز ندارد.

حمید دغاغله گفته بود در شورای ششم مصمم هستیم که خط افق در ساخت و سازها رعایت شود تا از ادامه انجام اقدامات غیراصولی جلوگیری کنیم، همچنین در تلاش هستیم کد ارتفاع برای ساخت‌وساز شهری ارائه شود؛ به‌گونه‌ای که هر منطقه از شهر کد ارتفاعی داشته باشد.

وی تاکید کرده بود بلندمرتبه‌سازی در اهواز دارای نظم و انضباط خاصی نیست و ساختمان‌ها در طبقات مختلف بر اساس تمایل سازنده آن احداث شده است؛ به‌گونه‌ای که خط افق در این ساخت‌وسازها در نظر گرفته نشده و چهره‌ای نازیبا را ایجاد کرده است.

کد خبر 561207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.