آیا ممکن است حس بویایی افراد بهبودیافته از بیماری کووید-۱۹ بازنگردد؟

محققان معتقدند که از دست دادن حس بویایی ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا دائمی نیست و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند؛ اما سرعت بهبود آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا بر سلول‌هایی که مسئول حس بویایی هستند، تأثیر می‌گذارد. از دست دادن حس بویایی ناشی از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ در بیشتر موارد موقتی است و معمولاً پس از گذشت هفته‌ها یا ماه‌ها بهبود پیدا می‌کند. از دست دادن موقت حس بویایی، هیپوسمی نام دارد.

از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

از دست دادن حس بویایی یک فرآیند تدریجی نیست؛ بسیاری از افرادی که آن را تجربه کرده‌اند، به صورت ناگهانی حس بویایی خود را از دست داده‌اند. ازآنجاکه بویایی یکی از حواس مهم انسان است، قطع شدن ناگهانی آن بسیار آزاردهنده است.

از دست دادن حس بویایی چه تأثیری بر زندگی افراد می‌گذارد؟

افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ که حس بویایی خود را از دست داده‌اند، اعلام کردند که این اتفاق به میزان قابل توجهی بر رژیم غذایی آن‌ها تأثیر گذاشته است. ممکن است برخی افراد علاوه بر حس بویایی، حس چشایی خود را نیز از دست بدهند. زمانی که این دو اتفاق به صورت همزمان رخ دهد، پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب برای فرد دشوار خواهد شد. زمانی که بیماران حس بویایی خود را از دست می‌دهند، نمی‌توانند بوهای خطرناک مانند گاز، آتش، دود و حتی گازهای سمی را تشخیص دهند. این اتفاق باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامت افراد می‌شود.

چرا بیماری کووید -۱۹ باعث از دست دادن حس بویایی افراد می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی و چشایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ زمانی رخ می‌دهد که میزان اینترلوکین ۶ در خون افزایش پیدا می‌کند. اینترلوکین ۶ یک مولکول سیگنال‌دهنده التهاب است که اندازه‌گیری آن ممکن است در تشخیص پیشرفت بیماری در میان افراد مبتلا به کووید -۱۹ مهم باشد. محققان معتقدند که از دست دادن موقت حس بویایی به دلیل اختلال در عملکرد سلول‌های حمایت کننده در اپیتلیوم بویایی پس از حمله ویروسی رخ می‌دهد.

حس بویایی بیماران کرونایی چه زمانی باز می‌گردد؟

زمان بازگشت حس بویایی افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ به طوری که این حس ممکن است برای برخی افراد طی چند روز بازگردد، در حالی که حس بویایی بسیاری از افراد طی فرایندی آهسته به حالت عادی خود برمی‌گردد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی بیش از ۷۰ درصد بیماران پس از یک ماه بازگشته است. به گفته متخصصان، ممکن است حس بویایی افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت پس از گذشت یک سال به حالت اولیه خود برگردد. ازآنجاکه قدرت حس بویایی با افزایش سن کمتر می‌شود، بهبود افراد مسن‌تر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

چگونه می‌توان بازگشت حس بویایی را تشخیص داد؟

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بازگشت حس بویایی را تشخیص دهد؛ البته متخصصان معتقدند که آموزش بویایی یا استشمام کردن محصولات معطر می‌تواند به بهبود حس بویایی کمک شایانی بکند. بنابراین توصیه شده است که افراد بطری‌های کوچک اسانس یا عطر را در نزدیک خود نگه دارند و به صورت مرتب آن را استشمام کنند تا متوجه شوند که حس بویایی بازگشته است یا خیر.

آیا ممکن است حس بویایی افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ بازنگردد؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سلول‌های بویایی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرد، اما نورون‌های حسی که بویایی را منتقل می‌کند دچار مشکل نمی‌شود؛ بنابراین از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ یک وضعیت موقت است. محققان معتقدند که از دست دادن حس بویایی ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا دائمی نیست و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند، اما سرعت بهبود آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

کد خبر 561098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.