تشخیص سرطان به کمک مورچه

تشخیص سرطان به کمک مورچه، طراحی کوله پشتی سازگار با محیط زیست، شناسایی مکانیسم ترس در مغز، ابداع لنزی برای پیشگیری از نابینایی، روشی برای ساخت باتری‌های ایمن‌تر و واکنش‌های همجوشی هسته‌ای پایدار با آهنربای بدون عایق را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی جدید پژوهشگران فرانسوی نشان می‌دهد که گونه‌ای از مورچه می‌تواند سلول‌های سرطانی را با بو کشیدن شناسایی کند.

یک پژوهش جدید نشان داده است که مورچه‌ها توانایی بو کشیدن سلول‌های سرطانی انسان را دارند. بدین ترتیب، شاید در آینده بتوان از آنها برای تشخیص سرطان استفاده کرد.

پژوهشگران "مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه"(CNRS) دریافتند که یک گونه مورچه موسوم به "فورمیکا فوسکا"(Formica fusca)، حس بویایی خوبی دارد. آزمایش‌ها نشان داد که این گونه مورچه به لطف حس بویایی خود می‌تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم انسان تشخیص دهد. به گفته این گروه پژوهشی، پیش از به کار بردن مورچه‌ها در محیط‌های بالینی مانند بیمارستان‌ها، باید آزمایش‌های بالینی بیشتری انجام شود.

شاید در آینده مشخص شود که مورچه‌ها در تعیین مکان سلول‌های سرطانی انسان، بهتر از سگ‌ها عمل می‌کنند.

پژوهشگران برای انجام دادن تحقیقات خود، آزمایشاتی را با ۳۶ مورچه انجام دادند که سلول‌ها را در محیط آزمایشگاهی بو می‌کردند. آنها ابتدا، مورچه‌ها را در معرض بوی نمونه‌ای از سلول‌های سرطانی انسان قرار دادند. سپس، این بو با پاداش محلول قند همراه شد.

بدین ترتیب، پژوهشگران دریافتند که مورچه‌ها بین سلول‌های سرطانی و سالم و همچنین بین دو نوع سرطان تمایز قائل می‌شوند. مورچه‌های فورمیکا فوسکا پس از آموزش می‌توانند ترکیبات آلی فرار ساطع‌شده از سلول‌های سرطانی را تشخیص دهند.

کوله‌پشتی سازگار با محیط زیست که به طور کامل بازیافت می‌شود

یک شرکت آلمانی، نوعی کوله‌پشتی سازگار با محیط زیست طراحی کرده است که به طور کامل بازیافت می‌شود.

شرکت آلمانی موسوم به "وائود"(Vaude)، گامی منطقی در ابداع نوعی کوله‌پشتی برداشته است. این شرکت سعی دارد تا نوعی کوله‌پشتی را با فناوری چاپ سه بعدی ابداع کند. این کوله‌پشتی موسوم به "Novum ۳D" که در حال حاضر فقط یک نمونه ابتدایی است، می‌تواند زمینه‌ساز ارائه تجهیزات سازگار با محیط زیست باشد که در پایان عمر مفید می‌توانند به طور کامل بازیافت شوند.

شرکت وائود در مورد معرفی Novum ۳D گفت: در حالت ایده‌آل، یک محصول باید در پایان چرخه عمر خود، به طور کامل به فرآیند تولید بازگردانده شود. این بازیافت واقعی است اما در حال حاضر هنوز یک چالش بزرگ برای صنعت نساجی به شمار می‌رود. بسیاری از محصولات حداقل از پنج تا ۱۰ ماده گوناگون و ترکیبی از پارچه‌ها تشکیل شده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان آنها را بر اساس نوع جدا کرد.

وائود به مفهوم ساده‌ای روی آورد که اخیراً آن را بیشتر می‌بینیم. بدنه کوله‌پشتی، تسمه‌ها و لایه پشتی آن از ۱۰۰ درصد "پلی‌اورتان ترموپلاستیک"(TPU) ساخته شده‌اند؛ بنابراین هیچ ماده مخلوطی وجود ندارد که تلاش‌های بازیافت را پیچیده کند. تمام اجزای غیر پلی‌اورتان ترموپلاستیک مانند سگک‌ها، به راحتی قابل جدا شدن هستند تا بتوان آنها را پیش از بازیافت جدا کرد.

اگر یک محصول نامرغوب در قفسه فروشگاه‌ها قرار بگیرد، نیت‌های دوستدار محیط زیست وائود تضعیف می‌شوند. بنابراین، این شرکت سخت تلاش کرده است تا Novum 3D را به صورت یک کوله‌پشتی بسیار راحت و کاربردی بسازد که قابل بازیافت نیز باشد. وائود برای این منظور، با شرکت "اوچسلر" (Oechsler)، در زمینه تولید پلاستیک و مواد افزودنی همکاری کرد تا یک پنل لانه زنبوری از جنس پلی‌یورتان ترموپلاستیک را به جای پنل پشتی فوم معمولی و با فناوری چاپ سه بعدی بسازد.

شناسایی مکانیسم ترس در مغز

محققان دانشگاه بریستول انگلیس در مطالعه اخیرشان مکانیسم‌های جدیدی از ترس در مغز را کشف کردند.

در حال حاضر چندین داروی مختلف ضد اضطراب موجود است که اکثر آنها چندان مؤثر نیستند و علاوه بر این دارای عوارض جانبی مختلفی نیز هستند.

شناسایی مکانیسم‌هایی که زمینه‌ساز ترس و اضطراب هستند می‌تواند به محققان در توسعه درمان‌های بهتری برای اختلالات اضطرابی کمک کند. اخیراً دانشمندان علوم اعصاب دانشکده فیزیولوژی، داروشناسی و علوم اعصاب بریستول بررسی کردند که چگونه قسمت مخچه مغز بر فعالیت ناحیه دیگری از مغز به نام ماده خاکستری اطراف مجرا (PAG) تأثیر می‌گذارد. ماده خاکستری اطراف مجرا، ناحیه‌ای از ماده خاکستری است که در مغز میانی یافت می‌شود و مکانیسم‌های بقا از جمله پاسخ‌های واکنشی ناشی از ترس را هماهنگ می‌کند.

محققان در این مطالعه فعالیت ناحیه ماده خاکستری اطراف مجرای مغز چند حیوان را از طریق الکترودها ثبت کردند. آنها حیوانات را در یک بخش قرار دادند که در آن یک صدای شنیداری با یک ضربه کوچک پا همراه بود. این باعث ایجاد حافظه ترس و سرد شدن که یک شاخص رفتاری ترس است، می‌شد. دانشمندان دریافتند که زیرمجموعه‌ای از سلول‌های مغزی در ناحیه ماده خاکستری اطراف مجرای مغز به آن صدا بسیار پاسخ می‌دهند که این امر مربوط به رمزگذاری حافظه ترس است.

بر اساس این یافته‌ها دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فعل و انفعالات ماده خاکستری اطراف مجرای مخچه به ایجاد فرآیندهای شرطی سازی ترس کمک می‌کند. آنها همچنین نشان دادند که دستکاری مسیر مستقیم ماده خاکستری اطراف مجرای مخچه باعث اختلال در سرد شدن ناشی از ترس و صداهای فراصوت می‌شود.

پیشگیری از نابینایی افراد مبتلا به دیابت با کمک یک لنز طبی

پژوهشگران کره جنوبی، نوعی لنز طبی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت پیشگیری کند.

اگر دیابت بیش از اندازه پیشروی کند، می‌تواند به بروز "رتینوپاتی"(retinopathy) منجر شود. درمان‌های موجود، تهاجمی و اغلب دردناک هستند اما ممکن است امید جدیدی در قالب یک لنز طبی مجهز به LED وجود داشته باشد.

رتینوپاتی ناشی از دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که این بیماری به رگ‌های خونی کوچک چشم آسیب می‌رساند، رسیدن جریان خون به سلول‌های عصبی شبکیه را کاهش می‌دهد، فقدان اکسیژن را به همراه می‌آورد و به مرگ سلول‌های عصبی شبکیه منجر می‌شود.

بدن سعی می‌کند با رشد رگ‌های خونی جدید در شبکیه، این آسیب را جبران کند اما دیابت اغلب باعث می‌شود که این رگ‌های خونی به طور ناقص شکل بگیرند و در نتیجه خون‌ریزی کنند و به شبکیه آسیب برسانند. این آسیب از طریق رشد بافت اسکار ترمیم می‌شود نه با رشد سلول‌های عصبی جدید؛ بنابراین بیمار با گذشت زمان، بینایی خود را از دست می‌دهد.

درمان‌های موجود برای رتینوپاتی دیابتی، پیرامون کاهش نیاز به اکسیژن شبکیه هستند. یکی از این روش‌های درمانی، استفاده از لیزر را برای سوزاندن سلول‌های عصبی در بخش محیطی شبکیه شامل می‌شود. با از بین بردن این سلول‌ها، اکسیژن مورد استفاده آنها می‌تواند توسط سلول‌های عصبی در ناحیه مرکزی و مهم‌تر شبکیه استفاده شود.

روشی برای ساخت باتری‌های ایمن‌تر و قوی‌تر خودروهای الکتریکی

پژوهشگران آمریکایی، روش جدیدی برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی ارائه داده‌اند که آنها را قوی‌تر می‌کند و میزان خطر آنها را کاهش می‌دهد.

باتری‌های حالت جامد که در حال حاضر در دستگاه‌های الکترونیکی کوچک مانند ساعت‌های هوشمند استفاده می‌شوند، این پتانسیل را دارند که از باتری‌های لیتیوم-یونی، ایمن‌تر و قوی‌تر باشند و برای مواردی مانند خودروهای الکتریکی و ذخیره انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی برای استفاده بعدی به کار بروند. با وجود این، پیش از اینکه باتری‌های حالت جامد به صورت گسترده به کار بروند، چندین چالش فنی باقی می‌ماند.

پژوهشی که به سرپرستی "آزمایشگاه‌های ملی ساندیا"(Sandia National Laboratories) در آمریکا انجام شده است، یکی از این چالش‌ها را برطرف می‌کند. در این پژوهش، یک فرضیه قدیمی مورد بررسی قرار گرفته است مبنی بر اینکه افزودن مقداری الکترولیت مایع برای بهبود عملکرد، ایمنی باتری‌های حالت جامد را از بین می‌برد. پژوهشگران دریافتند که در بسیاری از موارد، باتری‌های حالت جامد با کمی الکترولیت مایع، ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی هستند. همچنین، آنها دریافتند که اگر باتری با اتصال کوتاه، همه انرژی ذخیره شده خود را آزاد کند، می‌تواند مقدار خطرناک گرما را از بین ببرد.

واکنش‌های همجوشی هسته‌ای پایدار با آهنربای بدون عایق

نوع جدیدی از سیم‌کشی بدون عایق می‌تواند کلیدی برای راکتورهای همجوشی هسته‌ای پایدارتر باشد.

یکی از راه‌هایی که دانشمندان برای درک پتانسیل انرژی همجوشی هسته‌ای به‌عنوان یک منبع تقریباً پایان‌ناپذیر و پاک از انرژی کار می‌کنند، از طریق آهن‌رباهای جدید و بهبود یافته است که میدان‌های پلاسما را برای انجام واکنش‌های حیاتی محدود می‌کنند.

اکنون یک مطالعه جدید نشان‌دهنده یک «تغییر انقلابی» در نحوه ساخت این اجزا است که با تسهیل نوع جریان‌های فوق‌داغ و پایدار پلاسمای مورد نیاز برای تبدیل شدن به نیروی همجوشی، می‌تواند یک قطعه کلیدی از این پازل را شکل دهد.

این آهن‌ربا توسط دانشمندان آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون(PPPL) با هدف بهبود عملکرد آنچه به عنوان "راکتورهای همجوشی توکاماک" شناخته می‌شود، ساخته شده است. این دستگاه‌های دونات شکل برای محدود کردن جریان‌های دایره‌ای پلاسما طراحی شده‌اند که اتم‌ها را تحت فشار و گرمای شدید به هم جوش می‌دهند و مقادیر زیادی انرژی را به طور مداوم آزاد می‌کنند.

کد خبر 560963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.