فرافکنی در فروش زمین‌های شهرداری/منابع شهر دستخوش سلایق نشود

شهرداری‌ها به‌عنوان مؤثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را برعهده دارند و در عرف جهانی، مظهری از دولت‌های محلی شناخته می‌شوند، با توجه به منابع محدود، برای رفع نیازهای نامحدود ناگزیر به مدیریت منابع مالی هستند و این مسئله، وجود بودجه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی است. این مقوله در ایران، تاریخچه‌ای صد ساله دارد و این ضرورت به دلیل محدودیت منابع ایجاد شده است. مفهوم بودجه همگام با تکامل دولت‌ها و پیچیده‌تر شدن وظایف آن‌ها، تغییر و تکامل یافته است. بودجه یکی از مهم‌ترین ابزارها در مدیریت مالی آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها است و اهمیت آن به حدی بوده که طبق ماده ۱۶ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مسئولیت آن برعهده شهردار است.

مراحل بودجه‌ریزی در شهرداری‌ها از زمان آغاز تا پایان، دارای چهار مرحله است؛ بدین ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین می‌شود، سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل، مبلغ و میزان مخارج اجرای خدمات و فعالیت‌ها، برآورد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود؛ بودجه تنظیم شده پس از بررسی لازم به صورت بودجه پیشنهادی تسلیم مرجع تصویب کننده یعنی شورای اسلامی شهر می‌شود تا پس از اجرا، قابل اجرا شود.

شهرداری اهواز نیز همه ساله این فرایند را طی کرده است؛ به‌طوری که در سال‌جاری پس از تلاشی سه ماهه، بودجه ۷,۵۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ را تقدیم شورای اسلامی این شهر کرد، اما این بودجه پس از جلسات بررسی، با کسر یک‌هزار میلیارد تومان از رقم پیشنهادی تصویب شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز نسبت به سال‌جاری افزایش بیش از ۹۰ درصدی خواهد داشت.

از جمله حواشی ایجاد شده برای بودجه سال آینده شهرداری اهواز، اعتراض یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز در صحن علنی شورای ششم به گران شدن مدیریت شهری و البته تقاضا برای مسدود کردن راه‌های فساد در بودجه و اعتراض به فروش املاک شهرداری برای تحقق بودجه بود که در این اعتراض، هیچ‌گونه مدرکی ارائه نشد. در این راستا به منظور بررسی زوایای مختلف بودجه سال آینده این کلان‌شهر، گفت‌وگویی با رضا امینی، شهردار اهواز انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

گویا در فرایند بررسی بودجه سال آینده شهرداری اهواز، یک‌هزار میلیارد تومانی از مبلغ بودجه کاهش پیدا کرد!

بودجه شهرداری اهواز در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷,۵۰۰ میلیارد تومان پس از کارشناسی و بررسی‌های دقیق در صحن شورا به رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تقدیم شد. این بودجه در جلسات شورای اسلامی شهر بررسی و در بخش‌های مختلف به صورت ریز و دقیق تحلیل و ارزیابی شد.

در جلسات بررسی بودجه، تبادل‌نظر خوبی بین کارشناسان شهرداری و کارشناسان شورای اسلامی شهر انجام شد و در نهایت با هماهنگی و اجماع نظرات، بودجه‌ای معادل شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی یک‌هزار میلیارد تومان کمتر از مبلغ پیش‌بینی شده شهرداری، مصوب شد.

چه تدابیری برای تحقق بودجه سال آینده با توجه به افزایش بیش از ۹۰ درصدی آن نسبت به بودجه امسال اندیشیده‌اید؟

بودجه ۱۴۰۱ شهرداری دارای نکات مهمی است. البته در این راستا اخبار کذبی که در فضای مجازی در خصوص بودجه منتشر می‌شود، مورد تأیید ما نیست. شهرداری در بخش درآمدهای عمومی بیشترین درآمد را نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

بخش‌های مهمی از تحقق میزان بودجه از طریق عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیش‌بینی شده است و با پیگیری‌هایی انجام شده، تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده، بخش مهمی از مقدمات تأمین بودجه فراهم می‌شود.

این امکان وجود دارد که در بعضی موارد اعتبارات به صورت پول نقد در اختیار شهرداری قرار نگیرد و روش‌های جایگزین مانند اوراق مشارکت که در پروژه‌های قطار شهری یا اتوبوسرانی به پیمانکاران پرداخت شود و باز پرداخت آن به عهده شهرداری باشد که پرداخت ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق برعهده شهرداری است و مواردی مانند تسهیلات بانکی منبع مناسبی است که شهرداری می‌تواند از آن استفاده کند.

عوارض ساختمانی و ساخت‌وساز در بودجه ۱۴۰۱ چه نقشی دارد؟

اگر بخواهیم شهری زیبا داشته باشیم و مشکلات برطرف شود، باید بتوانیم از طریق ادای حقوق شهرداری، منابع مالی را تأمین کنیم. در اهواز آنچه که از صنعت ساختمان نصیب شهرداری می‌شود کمتر از ۲۰ درصد است، در حالی که در سایر کلان‌شهرها این میزان به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

با برنامه‌ریزی انجام شده، بودجه به نحوی تنظیم شده است که کمترین فشار بر مصرف‌کنندگان مسکن وارد شود. درخصوص تولیدکنندگان مسکن نیز باید با تعامل منطقی حق شهروند در پروژه مسکن پرداخت شود. هر چند این امکان وجود دارد که در هر شرایطی، چه رونق و چه رکود صنعت ساختمان، مقاومت‌هایی در این خصوص صورت گیرد، تاکنون تعامل خوبی با سازندگان مسکن داشته‌ایم و حضور آن‌ها برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم با تشویق آن‌ها به مشارکت در ادای حقوق شهری بتوانیم در راستای تأمین هزینه‌های مدیریت شهری، گام برداریم.

اگر بخواهیم اهواز در مسیر حرکتی سایر کلان‌شهرها حرکت کند، لازم است همکاری و هماهنگی میان شهرداری و سازندگان مسکن وجود داشته باشد. شهرداری با پروژه‌های ساخت‌وساز ارزش افزوده زیادی برای انبوه‌سازان ایجاد خواهد کرد تا رضایت آن‌ها نیز جلب شود. در این میان اگر هرکدام از طرفین تنها به منافع خود فکر کند، قطعاً شهر از توسعه باز خواهد ماند؛ بنابراین این همکاری و همراهی سبب زیباتر شدن فضای شهری و احداث پروژه‌های فاخر، ارزشمند و توزیع عادلانه خدمات در محلات و مناطق مختلف اهواز خواهد شد.

فروش زمین‌های شهرداری، حواشی زیادی به همراه داشته است. آیا خام‌فروشی املاک شهرداری را تأیید می‌کنید؟ شهرداری چه برنامه‌ای برای فروش املاک غیرقابل سرمایه‌گذاری خود دارد؟

آنچه درخصوص فروش املاک قابل سرمایه‌گذاری شهرداری منتشر می‌شود، فرافکنی‌هایی خلاف واقعیت بوده است و از طرف هر کسی که بیان می‌شود، خیرخواهانه و به صلاح شهروندان نخواهد بود. این اخبار صحت ندارد و تنها باعث تشویش اذهان شهروندان و ایجاد این تصور برای آن‌ها شد که شهرداری به قلع‌وقمع املاک خود پرداخته است.

شهرداری اهواز دارای ذخایر ملکی خوبی است که باید از لحاظ ساختمانی به بهره‌وری برسد، سپس شرایط بهینه ایجاد شده صرف خدمات شهری، توسعه و پیشرفت عمران شهر شود. به صلاح نیست وقتی درخصوص موضوعی خرد جمعی در شهرداری ایجاد و در ادامه ذیل نظارت و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر به مصوبه تبدیل شود، در مخالفت با نظر جمع به تشویش ذهن شهروندان مبادرت ورزید و شرایط را برای مردم سخت‌تر کرد.

به شهروندان این نوید را می‌دهیم که با تمام وجود حافظ منافع آن‌ها خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد منابع شهر دستخوش سلایق و رویکردهای شخصی یا گروهی شود. البته انسجام خوبی میان شهرداری و شورای اسلامی شهر وجود دارد که این امر موجب حفظ منافع مردم خواهد بود.

اگر زمینی برای فروش گذاشته شده، قابل بهره‌برداری نبوده است و به هیچ وجه برای حقوق و هزینه‌های جاری نیست. شهرداری پروژه‌های نیمه‌تمامی دارد که دائماً برای دیرکرد و تعدیل‌های آن‌ها خسارت پرداخت می‌کند. فروش این زمین‌ها می‌تواند به تکمیل پروژه‌های مانند تقاطع‌های شهید کجباف و شهید چمران کمک کند تا پس از گذشت سال‌ها به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 560935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.