نشانه های ورم کلیه در کودکان چیست؟

شناخت نارسایی کلیه در کودکان، علائم و علل بروز این عارضه، انواع بیماری مزمن کلیه در کودکان، نشانه‌های ورم کلیه در کودکان، نحوه تشخیص بیماری کلیه کودکان و روش‌های درمان این عارضه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نارسایی کلیه در کودکان آسیب کوتاه مدت یا دائمی به کلیه‌ها است که منجر به از دست دادن عملکرد طبیعی کلیه و احتیاج به پیوند کلیه می‌شود، توجه به علائم بیماری کلیه در کودکان، به ما در شناخت علل بیماری کلیه در کودکان و درمان بیماری کلیه در کودکان کمک شایان می‌کند. بررسی و کشف عوامل خطرساز بیماری کلیه در کودکان به ما در درمان نارسایی کلیه در کودکان یاری می‌رساند.

زمان مناسب در تشخیص بیماری کلیه در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، بیماری حاد کلیه در کودکان به طور ناگهانی شروع می‌شود اما بیماری مزمن کلیه در کودکان به آرامی در طی حداقل سه ماه بدتر می‌شود و می‌تواند منجر به نارسایی کلیه در کودکان شود، درمان ممکن است شامل تغییر در رژیم غذایی بیماران کلیوی، داروها، دیالیز در کودکان یا جراحی باشد، از آنجایی که کلیه‌ها وظایف زیادی دارند، عوارض بیماری کلیه در کودکان می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیر بگذارد.

بیماری کلیه در کودکان چیست؟

بیماری کلیه (نارسایی کلیه در کودکان) آسیب کوتاه مدت یا دائمی به کلیه‌ها است که منجر به از دست دادن عملکرد طبیعی کلیه می‌شود، دو نوع مختلف وجود دارد:

بیماری حاد کلیه در کودکان

بیماری حاد کلیه در کودکان به طور ناگهانی شروع می‌شود. در برخی موارد، ممکن است معکوس شود و کلیه‌ها می‌توانند دوباره به طور طبیعی کار کنند.

نشانه های ورم کلیه در کودکان چیست؟

بیماری مزمن کلیه در کودکان

این نوع به آرامی در طی حداقل سه ماه بدتر می‌شود، می‌تواند منجر به نارسایی دائمی کلیه شود. نارسایی کلیوی حاد یک بیماری ناگهانی برگشت‌پذیر است، نارسایی مزمن کلیوی بیماری است که به مرور زمان پیش رفته و حداقل سه ماه در بدن وجود دارد و موجب آسیب‌دیدگی‌های دائمی کلیه می‌شود. علل ایجاد، علائم و نتایج نارسایی‌های کلیوی حاد و مزمن با هم فرق دارند.

نارسایی کلیه در کودکان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

- انسداد طولانی: انسداد طولانی مدت در دستگاه ادراری

-سندرم آلپورت: یک اختلال ژنتیکی است که باعث ناشنوایی، آسیب کلیه شده و با گذشت زمان بدتر می‌شود و نقص چشم را به همراه دارد.

-سندرم نفروتیک: وضعیتی است که باعث ورود پروتئین به ادرار، کمبود پروتئین در خون، سطح کلسترول بالا و تورم بافت می‌شود.

- بیماری کلیه پلیکیستیک: یک اختلال ژنتیکی است. باعث می‌شود بسیاری از کیست‌های پر از مایع در کلیه‌ها رشد کنند.

-سایر علائم بیماری کلیه در کودکان شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا یا عفونت مزمن دستگاه ادراری می‌تواند منجر به مشکلات کلیه شود. اگر اینها درمان نشوند، اکسیژن و خون کمتری به کلیه‌ها می‌رسد.

بیماری حاد کلیه در کودکان در صورت عدم درمان ممکن است به بیماری مزمن کلیه در کودکان تبدیل شود.

علائم نارسایی کلیه کودکان را بشناسیم

علائم نارسایی مزمن کلیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- تورم و یا پف دور چشم، پا و مچ پا

- کم ادراری یا پر ادراری

- رشد کم و ضعیف، در مقایسه با همسالان گروه سنی مشابه

- از دست دادن اشتها

- حالت تهوع یا استفراغ مکرر که گاه با بیماری‌های گوارشی اشتباه می‌شود.

- استشمام بوی اوره در تنفس کودک

- خستگی

- سردردهای شدید مکرر از فشار خون بالا

- کم خونی و رنگ پریدگی از کاهش تولید گلبول‌های قرمز

- خارش پوست

- دردهای استخوانی یا تغییر شکل استخوان‌های اندام‌ها

علل بیماری کلیه در کودکان:

علل بیماری کلیه در کودکان عبارتند از:

-جریان خون کمتر به کلیه‌ها برای مدتی: مانند کم آبی بدن، از دست دادن خون، جراحی یا شوک

-انسداد در دستگاه ادراری از علل بیماری کلیه در کودکان است

-مصرف داروهایی که ممکن است باعث مشکلات کلیه شود

-هر شرایطی که ممکن است باعث کند شدن یا مسدود شدن اکسیژن و خون کلیه‌ها شود، مانند ایست قلبی

-سندرم همولیتیک اورمیک: از اصلی ترین علل بیماری کلیه در کودکان است. در این بیماری، نارسایی کلیه به دلیل مسدود شدن ساختارها و عروق کوچک در کلیه ایجاد می‌شود.

-گلومرولونفریت: این بیماری، یکی از علل بیماری کلیه در کودکان است که در قسمت‌هایی از کلیه‌ها به نام گلومرول اتفاق می‌افتد. گلومرول ها ملتهب می‌شوند و به نحوه فیلتر کردن ادرار توسط کلیه آسیب می‌رسانند.

نشانه‌های ورم کلیه در کودکان

ورم کلیه در کودکان یا هیدرونفروز (Hydronephrosis)، نوعی اختلال کلیوی است که به‌علت تجمع بیش‌ازحد ادرار در کلیه‌ها، این اندام بزرگ و متورم می‌شود. این عارضه در تمامی سنین مشاهده شده و حتی در جنین نیز با نام بیماری هیدرونفروز جنینی شناخته می‌شود.

این مشکل باید به‌موقع تشخیص داده شود و معمولاً با نشانه‌هایی مثل استفراغ، تب، درد شکم و پهلو بروز پیدا می‌کند، این بیماری معمولاً به‌دلیل ناتوانی کلیه در تخلیه ادرار یا انسداد مجاری ادراری ایجاد می‌شود. درصورتی‌که به‌موقع درمان نشود، امکان بروز عفونت‌های ادراری و نارسایی کلیه در کودکان افزایش می‌یابد.

نحوه تشخیص بیماری کلیه کودکان

علاوه بر معاینات فیزیکی و بررسی کامل سوابق پزشکی، ممکن است پزشک دستور انجام آزمایش‌های زیر را برای کودک بدهد:

آزمایش خون: آزمایش خون برای شمارش سلول‌های خونی، تعیین سطح الکترولیت و تشخیص عفونت‌های کلیوی انجام می‌شود.

آزمایش ادرار

عکس‌برداری از قفسه سینه به وسیله اشعه ایکس: یک آزمایش تصویری است که با استفاده از پرتوهای نامرئی انرژی الکترومغناطیسی برای عکس‌برداری از بافت داخلی، استخوان‌ها و ارگان‌ها انجام می‌شود.

اسکن استخوان: یک روش عکس‌برداری هسته‌ای است که برای ارزیابی تغییرات آرتریتیک یا دیژنراتیو مفاصل انجام می‌شود. به کمک عکس‌های گرفته‌شده به این روش می‌توان بیماری‌ها و تومورهای استخوانی را برای شناسایی علل درد یا تورم استخوان مشخص نمود.

سونوگرافی کلیه: یک آزمایش غیرتهاجمی است که در آن یک مبدل روی کلیه‌ها امواج صوتی ایجاد می‌کند و تصویری از ارگان مورد نظر را روی مونیتور ارسال می‌کند. این آزمایش برای تعیین سایز و شکل کلیه‌ها و مشخص کردن وجود توده‌های احتمالی، سنگ کلیه، کیست یا مسدودکننده‌ها و ناهنجاری‌های دیگر به کار برده می‌شود.

الکتروکاردیوگرام: در این آزمایش فعالیت‌های الکتریکی قلب ثبت شده و اختلالت ریتمی آن مشخص می‌شود (آریتمی یا دیس ریتمیاس) و همچنین آسیب‌دیدگی‌های عضلات قلب نیز مشخص می‌شود.

بایوپسی کلیوی: این فرایند شامل نمونه‌برداری از بافت مورد نظر (با استفاده از یک سوزن یا طی یک عمل جراحی) برای معاینه میکروسکوپی آن می‌باشد.

نشانه های ورم کلیه در کودکان چیست؟

روش‌های درمان نارسایی کلیه در کودکان

انتخاب روش درمان نارسایی کلیه در کودکان متناسب با سن، شدت بیماری، نوع نارسایی کلیه و به‌طورکلی به شرایط عمومی کودک بستگی دارد. این روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

- دیالیز

- پیوند کلیه

- دارودرمانی برای کاهش احتمال بروز کم‌خونی، کنترل فشارخون، کمک به رشد کودک و پیشگیری از کاهش تراکم استخوان

- تغییر رژیم غذایی کودک

- درمان دیورتیک که برای افزایش ادرار کودک انجام می‌شود

- تزریق مایعات ضروری به بدن برای جبران خون و مایعات ازدست‌رفته

- ارزیابی سطح الکترولیت‌های ضروری مثل کلسیم، پتاسیم و سدیم

درمان کلیه درد در کودکان

برای درمان کلیه درد در کودکان ابتدا باید علت این درد شناسایی شود، معمولاً با آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی می‌توان دلیل بیماری را شناسایی کرد. توجه به رنگ و بو ادرار، وجود خون در ادرار، وضعیت رشد و بررسی شرایط جسمی کودک در تشخیص عامل کلیه درد مؤثر است.

دیالیز، پیوند کلیه، تغییر رژیم غذایی کودک، مصرف آنتی‌بیوتیک، تغییر در عادات رفتاری کودک مثل امتناع از ادرار کردن و دارودرمانی جهت کنترل فشارخون همگی از راهکارهایی هستند که پزشکان برای درمان کلیه درد تجویز می‌کنند.

کد خبر 560899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.