توجه به امنیت شهروندان در شهر انسان‌مدار

یک کارشناس شهرسازی گفت: دستیابی به شهر انسان‌مدار، نیازمند توجه به مولفه‎های کالبدی و طراحی فضاهای شهری است تا شرایط برای زندگی و حضور امن شهروندان در فضاهای شهری فراهم شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شهر انسان‌مدار تمام عناصر و ابعاد مختلف شهر باید ماهیت انسانی داشته باشد و نخستین گام در راستای تحقق شهر انسان‌مدار، محدود کردن فضاهای تردد خودرو و بازپس‌گیری این فضاها به نفع شهر و شهروندان است.

وی افزود: تسهیلات، بودجه و امکاناتی که امروزه صرف توسعه فضاهای تردد خودرو می‌شود باید صرف گسترش حمل و نقل عمومی شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در انواع مختلف و بنا بر جمعیت شهر باید در تمام معابر و شریان‌ها تعبیه شود تا استفاده شهروندان از خودروی شخصی به حداقل برسد.

مؤمنی تصریح کرد: احداث پارکینگ اگرچه در برخی نقاط شهر لازم است، اما رویکرد مدیریت شهری نباید احداث پارکینگ باشد؛ چراکه ساخت پارکینگ بیشتر شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی تشویق می‌کند، درحالی‌که عمده بودجه شهرداری باید صرف گسترش فضاهای انسان‌مدار شود.

وی اضافه کرد: ایجاد مسیر امن حرکت پیاده و رسیدن از پیاده‌رو به پیاده‌راه، اهمیت زیادی در دستیابی به مؤلفه‌های شهر انسان‌مدار دارد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: در فرآیند پیاده‌راه‌سازی باید به تمام مؤلفه‌های فضاهای شهری توجه شود و عرض پیاده‌راه به نحوی باشد که عابرپیاده احساس راحتی کند؛ برای پیاده‎رو عرض ۱.۵ متری مدنظر است اما حداقل عرض پیاده‌راه باید چهار متر باشد.

مؤمنی گفت: شخصی که در پیاده‌راه حرکت می‌کند، باید احساس راحتی و امنیت کند و برای استفاده تمام شهروندان مناسب باشد.

کد خبر 560845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.