عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰

در این بسته خبری در رابطه با S22 Ultra ستاره نوظهور کهکشان سامسونگ،Butterfly اولین گوشی تاشوی ویوو و ساخت کیت ارزان و سریع بیماری‌های لثه برای نخستین بار در کشور می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

S22 Ultra ستاره نوظهور کهکشان سامسونگ

شرکت سامسونگ در سال ۲۰۲۲ از جدیدترین محصول خود با نام گلکسی S22 ultra رونمایی کرد. این گوشی استثنایی اولین محصول سری S است که دارای قلم S pen می‌باشد. همان طور که می‌دانید سری S سامسونگ جزو برترین و گران قیمت‌ترین محصولات برند سامسونگ محسوب می‌شود و خرید آن برای همه افراد جامعه امکان پذیر نیست.

Butterfly اولین گوشی تاشوی ویوو خواهد بود

شرکت ویوو اولین گوشی تاشو خود را با اسم Butterfly در ماه آوریل عرضه می‌کند؛ زمان عرضه این گوشی تاشو آوریل ۲۰۲۲ است. اگر این اطلاعات درست باشد، ویوو جدیدترین سازنده چینی گوشی‌های هوشمند خواهد بود که گوشی تاشو را به دنبال گوشی‌هایی مانند Honor Magic V و OPPO Find N عرضه می‌کند.

مایکروسافت بیلد ۱۹۰۴۴.۱۵۸۶ ویندوز ۱۰ را منتشر کرد

مایکروسافت به‌روزرسانی‌های تجمعی را برای همه نسخه‌های پشتیبانی‌شده ویندوز، از جمله ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ منتشر کرد. در حالی که ویندوز ۱۰ دیگر ویژگی‌های جدید بزرگی دریافت نمی‌کند، این به‌روزرسانی‌ها باید به طور کلی ثبات و قابلیت اطمینان را بهبود بخشند.

اپل از نسخه سبز رنگ آیفون ۱۳ رونمایی کرد

اپل رویداد «Peek Performance» خود را با رنگ‌های جدید آیفون ۱۳ آغاز کرد. طبق گفته «تیم کوک» مدیرعامل اپل، کاربران می‌توانند از تاریخ ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) آیفون ۱۳ را در رنگ سبز و آیفون ۱۳ پرو را در رنگ سبز مات خریداری کنند. پیش سفارش این مدل‌ها نیز از جمعه این هفته آغاز خواهد شد.

شهر فناوری شهید سلیمانی راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با همه توان در تلاش هستیم تا شهر فناوری سردار شهید سلیمانی را برای فعالیت هزار شرکت دانش بنیان و استارتاپ‌ها راه‌اندازی کنیم.

گلکسی F23 با تراشه اسنپدراگون 750G معرفی شد

جدیدترین میان‌رده سامسونگ از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد. در چند هفته گذشته اخبار و شایعات زیادی پیرامون جدیدترین میان‌رده سامسونگ یعنی گلکسی F23 منتشر شده بود و حالا سامسونگ به صورت رسمی از گلکسی F23 رونمایی کرد که به عنوان نسخه بهبودیافته گلکسی F22 با تراشه سریع‌تر و نمایشگر بهتر محسوب می‌شود.

اصلاح دو باگ فعال در فایرفاکس

موزیلا، شرکت سازنده مرورگر وب محبوب فایرفاکس، اصلاحی را برای دو آسیب‌پذیری مهم روز صفر (که به طور فعال توسط هکرها مورد سو استفاده قرار می‌گیرند) منتشر کرده است. موزیلا گفت ما گزارش‌هایی از حملات در طبیعت داشته‌ایم که از این نقص‌ها سوءاستفاده می‌کنند. هر دو آسیب‌پذیری روز صفر، باگ‌های « Use-after-free» هستند که در آنها یک برنامه سعی می‌کند از حافظه‌ای که قبلاً پاک شده استفاده کند. وقتی بازیگران تهدید از این نوع باگ سو استفاده می‌کنند، می‌تواند باعث از کار افتادن برنامه شود و اجازه می‌دهد دستورات بدون مجوز روی دستگاه اجرا شوند.

دوربین تلسکوپ فضایی هابل ۲۰ ساله شد

تلسکوپ فضایی هابل، با بیستمین سالگرد نصب، دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) یک مناسبت ویژه را رقم می‌زند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۰ سال از راه اندازی این دوربین می‌گذرد. ابزار هابل برای به روز نگه داشتن تلسکوپ با پیشرفت‌های فناوری ارتقا یافته و ACS نقش مهمی در ارائه تصاویر زیبا از فضا به جهان دارد.

اثر مخرب سرب بر ضریب هوشی

قرار گرفتن در معرض سرب از منابع متعددی از جمله رنگ‌ها و لوله‌های آب ناشی می‌شد؛ اما یکی از فراگیرترین منابع، اگزوز خودروهایی بود که از بنزین سرب استفاده می‌کردند.پژوهش جدید با هدف تعیین کمیت اثر قرار گرفتن در معرض سرب بر سطوح IQ از دیدگاه کل جمعیت انجام شد. این مطالعه با استفاده از تعدادی مجموعه داده‌های جمعیتی آمریکا از جمله مصرف بنزین سرب‌دار و سطوح سرب خونی تاریخی دوران کودکی، قرار گرفتن در معرض سرب را در قرن بیستم محاسبه کرد که در نهایت امتیاز ضریب هوشی تجمعی این کشور را ۸۲۴ میلیون امتیاز کاهش داد.

ساخت کیت ارزان و سریع بیماری‌های لثه برای نخستین بار در کشور

حمد عادل غیاث، دانش‌آموخته کشور انگلیس در رشته نانو الکترونیک درباره کیت ساخته شده برای بیماری‌های لثه گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در جهان «پریودونتایت» است و طبق آمار فدراسیون جهانی دندانپزشکی بیش از نیمی از جمعیت بالغ جهان و بیش از پنجاه درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا هستند اما در اکثر مواقع از ابتلای خود به آن اطلاع ندارند.

کد خبر 560612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.