استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

استیبل کوین نوعی کریپتوکارنسی طراحی شده برای کاهش نوسانات قیمت است که به‌عنوان ذخیره‌کننده ارزش و وسیله‌ای برای مبادله کاربرد دارد.

به گزارش ایمنا، این نوع ارزهای دیجیتال به پول فیات مانند دلار آمریکا، سایر ارزهای رمزنگاری شده، فلزات گرانبها یا ترکیبی از هر سه وابسته هستند. دلیل این وابستگی تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت آن‌ها است. هر واحد از یک استیبل کوین بدون توجه به شرایط کلی بازار همیشه قیمت ثابتی دارد، به همین دلیل آن‌ها را با عنوان ارز دیجیتال پایدار و با ثبات نیز می‌شناسند. مهمترین موارد نظیر تتر (USDT)، یو اس دی سی (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD) دارای پشتوانه دلار آمریکا هستند و قیمت هر واحد آن‌ها همیشه یک دلار آمریکا است.

یک ارز دیجیتال با ثبات و پایدار صرف نظر از این که بازار کریپتوکارنسی دارای چه وضعیتی است، همیشه ارزش یکسانی دارد، حتی اگر قیمت بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزهای برتر بازار به صد دلار کاهش یا به صد هزار دلار افزایش پیدا کند، یک واحد تتر یا دیگر استیبل کوین‌های مطرح باز هم یک دلار ارزش خواهند داشت.

انواع استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها بر اساس نحوه عملکردشان به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند. برخی از آنها از ارزهای فیات به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند؛ پشتوانه برخی از آنها دارایی‌هایی مانند طلاست؛ ثبات قیمت برخی از آنها به پشتوانه ارزهای دیجیتال دیگر تأمین می‌شود و برخی از آنها از الگوریتم‌هایی خاص برای حفظ ثبات قیمت استفاده می‌کنند. برخی از استیبل کوین‌ها مانند توکن‌های رپد (Wrapped tokens) هم اساساً قیمت ثابتی ندارند و قیمت آنها وابسته به ارز دیجیتال پشتوانه آنها (مانند بیت کوین یا اتر) است.

استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

استیبل کوین با پشتوانه پول ملی

استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات، همیشه ارزشی معادل واحدهای فیات پشتوانه خود دارند؛ به این صورت که در ازای عرضه هر کوین جدید به بازار، یک واحد از ارز فیات به خزانه این استیبل کوین افزوده خواهد شد.

استیبل کوین‌های با پشتوانه ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا، یورو و ین، اولین و ساده‌ترین استیبل کوین‌ها هستند که با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شوند. تا زمانی که ارزش ارز اصلی و پایه (یا سبدی از ارزها، آن‌طور که لیبرا در ابتدا پیشنهاد داده بود) ثابت بماند، استیبل کوین ارزش خود را حفظ خواهد کرد. آنها اساساً اعتبار خود را از اعتبار صادرکننده ارز فیات وام می‌گیرند و این بانک مرکزی کشور است که از ارزش آنها محافظت می‌کند.

تتر (USDT) با ارزش بازار ۶۲/‏۲ میلیارد دلاری‬، با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین استیبل کوین با پشتوانه فیات محسوب می‌شود. دیگر استیبل کوین‌های برجسته از جمله یواس‌دی‌کوین (USDC) متعلق به شرکت‌های سیرکل (Circle) و کوین بیس با ۲۳ میلیارد دلار، بایننس یواس‌دی (BUSD) با ۹/‏۶ میلیارد دلار و دای ( DAI) با ۴/‏۸ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی طلا

استیبل کوینی که با دارایی پشتیبانی می‌شود، شبیه به نوع با پشتوانه فیات است؛ با این تفاوت که دارایی‌های فیزیکی نظیر طلا را به‌عنوان پشتوانه نگهداری می‌کند. استیبل کوین‌های با پشتوانه دارایی، ارزهای فیات را با طیف متنوعی از وثیقه‌های ملموس جایگزین می‌کنند؛ که در این بین طلا که یک ذخیره ارزش سنتی به شمار می‌آید، یکی از رایج‌ترین این وثیقه‌هاست.

برخی دیگر از استیبل کوین‌های با پشتوانه دارایی هم وجود دارند که با سبدی از فلزات گران‌بها و یا حتی با املاک و مستغلات سوئیس پشتیبانی می‌شوند. عموماً این دسته از استیبل کوین‌ها با میزان مشخصی از کالا مرتبط هستند، در یک مکان شناخته‌شده ذخیره می‌شوند و اغلب تحت حسابرسی‌های معتبر بین‌المللی قرار می‌گیرند؛ موضوعی که تتر مدت‌ها از آن اجتناب می‌کرد.

یکی از نمونه‌های مشهور استیبل کوین با پشتوانه دارایی، تتر گلد (XAUT) است که از سوی شرکت تتر عرضه شده است. هر واحد تتر گلد برابر با یک اونس طلای لندن است. از نمونه‌های دیگر استیبل کوین‌های با پشتوانه دارایی می‌توان به پکس گلد (Pax Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold) اشاره کرد.

استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال از وام‌هایی با وثیقه مازاد استفاده می‌کنند تا ارزششان را ثابت نگه دارند. استیبل کوین‌های مبتنی بر ارز دیجیتال با سبدی از یک یا چند ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال خود بسیار بی‌ثبات هستند، این استیبل کوین‌ها وام‌هایی با وثیقه مازاد بسیار زیاد ارائه می‌دهند و از وام‌گیرندگان می‌خواهند توکن‌های خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند. در صورتی که ارزش وثیقه بیش از حد کاهش یابد، توکن‌های وثیقه نقد می‌شوند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری شود.

یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال، دای (DAI) نام دارد که ارزشی معادل یک دلار داشته و متعلق به پلتفرمی به نام میکردائو (MakerDAO) است. دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز است و برای استفاده از آن نیازی به اعتماد به هیچ نهاد ثالثی نیست. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال باثبات که قیمتشان با پشتوانه فیات سپرده‌گذاری‌شده در بانک ثابت می‌ماند، قیمت دای با وثیقه‌گذاری یک ارز دیجیتال مانند اتریوم در یک قرارداد هوشمند به‌نام صندوق سپرده‌گذاری ثابت می‌ماند.

برای تولید دای، کاربر باید ارز دیجیتال خود را در یک صندوق سپرده‌گذاری یا Vault واریز کند. این صندوق سابقا (Collateralized Debt Position) و یا به اختصار (CDP) نامیده می‌شد. در ابتدا برای وثیقه‌گذاری در این صندوق فقط از اتر استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر از بعضی ارزهای دیجیتال دیگر مانند BAT هم می‌توان برای وثیقه‌گذاری استفاده کرد.

استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی همان طور که از نامشان پیداست، از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای محافظت از ثبات قیمتی بهره می‌برند. این استیبل کوین‌ها با سیاست افزایش یا کاهش عرضه (در زمان‌های موردنیاز) و با استفاده از نیروهای بازار، سطح قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند.

با این تعریف، استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال، مانند دای (DAI) که از سیستم وثیقه مازاد برای حفظ ارزش خود استفاده می‌کنند نیز جزو استیبل کوین‌های الگوریتمی به حساب می‌آیند.

رپد توکن‌ها

یک توکن رپد (Wrapped Token) ارز دیجیتالی است که پشتوانه آن یک ارز دیجیتال دیگر است. خیلی از کارشناسان این نوع ارز دیجیتال را استیبل کوین نمی‌دانند چراکه کاربردهای گسترده ندارد و چندان مستقل نیست. اصطلاح رپد به‌معنای (پوششی) است و از این نام می‌توان توکنی را تصور کرد که در پوشش یک توکن یا کوین دیگر قرار گرفته است. به عبارت دیگر، واحدهای یک ارز دیجیتال در یک آدرس مخصوص ریخته می‌شود و به‌ازای آن به‌طور خودکار در شبکه دیگر، توکن رپد ایجاد می‌شود.

از نمونه‌های بارز توکن رپد می‌توان به رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) اشاره کرد که اولین بار روی شبکه اتریوم عرضه شد. هر توکن رپد بیت کوین با یک واحد بیت کوین پشتوانه‌سازی می‌شود و بنابراین قیمت هر واحد از آن برابر با یک واحد بیت کوین است. از آنجا که شبکه بیت کوین و اتریوم مستقل هستند و نمی‌توان به‌طور مستقیم از بیت کوین در تراکنش‌های اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد، توکن رپد بیت کوین به افرادی که تمایل داشته باشند با بیت کوین در شبکه اتریوم فعالیت کنند کمک می‌کند.

استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

استیبل کوین‌ها چگونه کار می‌کنند

همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، رمز ارزهای پایدار طراحی شده‌اند تا در زمان‌های مختلف قیمت و ارزش ثابتی داشته باشند. برای رسیدن به ارزی که ترکیبی از ویژگی‌های ارز فیات و ارز دیجیتال رمزنگاری شده را داشته باشد (ثبات ارزهای فیات و مزیت‌های غیر متمرکز و فرا مرزی بودن رمز ارزها) راه‌های مختلف وجود دارد.

بدون رمز ارزهای پایدار، گرفتن وام برای خرید ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده ریسک و خطر زیادی را به همراه دارد، زیرا دارایی‌های شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند کل ارزشش را از دست بدهد. به همین ترتیب تصور کنید اگر دستمزد خود را در قالب رمز ارز دریافت کنید و قیمت‌ها به طور غیر منتظره‌ای سقوط کنند!

فارغ از روش مورد استفاده برای ثابت نگه داشتن قیمت، مهمترین عاملی که باید در نظر گرفته شود ویژگی ثبات است. بد نیست بدانید درباره مطرح‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتوکارنسی مثل تتر شایعاتی درباره کمتر بودن وثیقه در گرو بانک نسبت به تعداد کوین‌های در گردش داخل شبکه بلاک چین وجود دارد. پس آن‌ها لزوماً معتبرتر نیستند. از طرفی تا امروز، با وجود نگرانی‌ها، دای (DAI) به عنوان یک استیبل کوین غیر متمرکز مشکلی از نظر نوسان قیمت نداشته است.

معروف ترین استیبل کوین‌ها

تتر (Tether‌)

یکی از بهترین و پرطرفدارترین استیبل کوین‌های موجود تتر است. در حال حاضر تتر بیشترین حجم معادلات را دارد و بین بیشتر کاربران تتر جا به جا می‌شود. هم اکنون قیمت تتر معادل ۱ دلار می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال این تبادلات را انجام دهید. هم اکنون اگر کاربری بخواهد ارزهای دیجیتال خریداری کند از تتر استفاده می‌کنند. از دیگر افتخارات تتر این است که در لیست ۱۰ ارز دیجیتال معروف قرار دارد. اگر به لیست رمز ارزها مراجعه کنید نام ارز دیجیتال تتر را در بین ۱۰ ارز برتر مشاهده می‌کنید.

ترو یو اس دی (TrueUSD)

TrueUSD یک استیبل کوین معروف دیگر است که آن هم همانند تتر برابر با ۱ دلار می‌باشد. شما می‌توانید به راحتی از طریق صرافی‌ها اقدام به خرید TrueUSD کنید. استیبل کوین TrueUSD به دلیل اینکه توسط شرکت‌های ثالث تأیید می‌شوند از شفافیت و همچنین امنیت مناسبی برخوردار هستند. به گفته یک سایت معتبر انگلیسی تیم توسعه دهنده TrueUSD یک تیم کاربلد می‌باشد و تماماً سعی می‌کنند تا در راه خود موفق شوند.

دلار Gemini) GUSD)

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت مستقیم دارید، قطعاً با سرمایه گذاران بزرگ بیت کوین آشنا هستید. یکی از سرمایه گذاران بیت کوین برادران وینکلووس هستند. استیبیل کوین GUSD نیز توسط این افراد ایجاد شده است. هم اکنون قیمت GUSD برابر با ” ۱ دلار ” می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید و فروش رمز ارزهای خود و باقی کارها از این استیبل کوین استفاده کنید.

استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

پاکسوس استاندارد (Paxos Standard)

پاکسوس توسط نهاد تنظیم و مقررات مالی تأیید شده است. در کل می‌توان گفت که استیبل کوین Paxos Standard اولین استیبل کوین کنترل شده در جهان می‌باشد. خوشبختانه صرافی بایننس این را به عنوان رمز ارز تأیید کرده است.

مزیت استیبل کوین

  • کارمزد پایین، امنیت بالا، حفظ حریم خصوصی
  • دارایی با پشتوانه
  • استفاده از فناوری بلاک چین
  • استفاده از شفافیت و امنیت دفتر کل توزیع شده
  • سادگی
  • قراردادهای هوشمند
  • انعطاف‌پذیری
  • امکان استفاده از هر ارز فیات به عنوان پشتوانه استیبل کوین

معایب استیبل کوین

  • متمرکز بودن برخلاف هدف اصلی رمز ارزهایی مانند بیت کوین.
  • نیاز به شخص ثالث استیبل کوین‌ها برای ایجاد اعتماد به یک نهاد نیاز دارند.
  • حسابرسی جداگانه
  • بازگشت سرمایه پایین
  • کمبود آموزش

تسهیل در پرداخت‌ها

استیبل کوین‌ها امکان استفاده از قراردادهای مالی هوشمند را در شبکه بلاک فراهم می‌کند. این معاملات خودکار، شفاف، برگشت ناپذیر و قابل ردیابی هستند. بنابراین استیبل کوین‌ها می‌توانند برای پرداخت وام، حقوق، حق اشتراک و پرداخت اجاره بها باشند. برای مثال، یک کارفرما می‌تواند قرارداد هوشمندی را تنظیم کند که به طور خودکار استیبل کوین را به عنوان حقوق در پایان ماه به کارکنان پرداخت کند.

استیبل کوین چیست؟ + انواع غیرمتمرکز، مزایا و خطرات ارزهای دیجیتال با ثبات Stablecoin

بهبود عملکرد صرافی‌ها

به علت وجود قوانین سختگیرانه، تعداد محدودی از صرافی‌های ارز دیجیتال از رمز ارزهای فیات پشتیبانی می‌کنند. استیبل کوین‌ها با فراهم کردن امکان معاملات فیات کریپتو، می‌توانند این مشکل صرافی‌ها را حل کنند. در واقع کاربران می‌توانند به جای استفاده از دلارهای واقعی از استیبل کوین با پشتوانه دلار استفاده کنند. نتیجه این کار افزایش معاملات و نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال است.

جایگزین پول نقد

از استیبل کوین‌ها می‌توان به جای پول نقد پول نقد استفاده کرد. از خرید قهوه تا انتقال پول به خانواده، می‌توانیم از استیبل کوین‌ها و یک کیف پول دیجیتال برای پرداخت استفاده کنیم. استفاده از استیبل کوین‌ها می‌تواند پرداخت در سفرهای خارجی را آسان کند، زیرا نیاز به تبدیل ارزهای مختلف را از بین می‌برد.

حفظ سرمایه در برابر کاهش ارزش پول

در زمان کاهش ارزش پول ملی، شهروندان می‌توانند با استفاده از استیبل کوین‌های با پشتوانه یورو و دلار ارزش پول خود را حفظ کنند. استیبل کوین‌ها می‌توانند راه‌حلی ایده آل برای شهروندان کشورهای با اقتصاد ضعیف باشند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را به راحتی مبادله کنند.

استیبل کوین در یک نگاه

استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها مشابه با یک دارایی، ارز فیات یا ارز دیجیتال دیگر است. استیبل کوین‌ها انجام معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال را راحت تر کرده و امکان انتقال بین‌المللی پول را با کمترین هزینه تراکنش و بیشترین سرعت فراهم می‌کنند.

کد خبر 560568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.