۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کرونا باعث کوچک شدن مغز می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا موجب کوچک شدن مغز و آسیب به بافت‌های آن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر ویروس کرونا بر مغز افراد مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۷۸۵ فرد بین ۵۱ تا ۸۱ سال را که قبل و در طول دوره همه‌گیری اسکن مغزی دریافت کرده بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. تست کرونا بیش از نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه، بین دو اسکن مغزی مثبت شده بود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است، انقباض کلی مغز و چروکیدگی ماده خاکستری بیشتری در مغز داشتند و این آسیب‌ها بیشتر در نواحی مرتبط با حس بویایی افراد رخ داده بود. بروز اختلال در پردازش سیگنال در بعضی از قسمت‌های مغز ممکن است به علائمی مانند کاهش یا از دست دادن حس بویایی منجر شود.

به گفته محققان، افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، در آزمون مهارت‌های ذهنی نمرات کمتری نسبت به دیگران کسب کرده بودند. کسب نمرات پایین‌تر در این آزمون به دلیل از بین رفتن قسمت‌هایی از بافت مغز بوده است. به نظر می‌رسد که این تأثیرات در افراد مسن و کسانی که به دلیل بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، آشکارتر است، البته در میان افراد دیگری که عفونت آن‌ها خفیف یا بدون علامت بوده است نیز مشاهده شد. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

کد خبر 560556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.